Konco-konco ku

Wednesday, November 7, 2012

SULTAN TERKEJUT NURUL IZZAH SERU ORANG MELAYU BEBAS PILIH AGAMA!!


Berikut ialah kenyataan penuh Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor (MAIS), Datuk Mohamad Adzib Mohd. Isa berhubung kenyataan Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Nurul Izzah Anwar dalam Forum ‘Negara Islam: Versi Mana; Siapa Bertanggungjawab?’ di Subang Jaya, Selangor Sabtu lalu.

“Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) terkejut dan kesal dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Nurul Izzah Anwar, dalam Forum ‘Negara Islam: Versi Mana; Siapa Bertanggungjawab?’ seperti mana yang disiarkan dalam akhbar dan media tempatan pada 4 dan 5 November 2012 yang berkata ‘‘apabila anda bertanya saya, tiada paksaan dalam beragama... mengapa sesetengah pihak rasa bersalah, perkara ini (kebebasan beragama) hanya terpakai kepada orang bukan Melayu, sepatutnya diguna pakai secara sama rata."

MAIS khuatir kenyataan yang sedemikian boleh mengelirukan dan mempengaruhi orang Melayu yang beragama Islam di Selangor berikutan kenyataan tersebut dikeluarkan oleh salah seorang pemimpin kanan pakatan pembangkang yang kini mentadbir kerajaan negeri Selangor itu.

MAIS menegaskan ajaran Islam, kebebasan beragama hanya terpakai kepada orang bukan Islam yang mana mereka bebas untuk memeluk agama Islam atas kesedaran dan kemahuan sendiri tanpa sebarang paksaan.

Walau bagaimanapun, setelah memeluk agama Islam, mereka tidak lagi bebas memilih agama lain dan keluar dari agama Islam. Sebagai orang Islam, mereka semua perlu mematuhi semua ajaran agama Islam yang dibawa Nabi Muhammad SAW.

Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah sebagai Ketua Agama Islam Selangor dan pelindung hak dan kepentingan bangsa Melayu begitu terkejut dengan kenyataan tersebut dan menolak sama sekali sebarang pandangan bahawa orang Melayu mempunyai kebebasan untuk memilih agama lain.

Seterusnya, Islam adalah salah satu syarat yang menentukan status sebagai orang Melayu seperti yang diperuntukkan dalam Perkara 160 (2) Perlembagaan Persekutuan. Oleh itu, pemikiran liberalisme atau pluralisme ini amat bahaya kerana akan menghakis hak kedudukan dan keistimewaan orang Melayu yang sedia termaktub dalam perlembagaan serta undang-undang sedia ada.

Sebagai Penasihat Tuanku Sultan Selangor, MAIS akan bertegas dalam membantu baginda dalam bersikap waspada, peka dan tegas terhadap mana-mana pihak sama ada secara langsung atau tidak langsung, mencabar kemurnian agama Islam baik dari segi fahaman mahupun amalan, khususnya di Selangor.

MAIS bertegas bahawa apa-apa pun agenda mahupun tindakan berorientasi politik tidak boleh sesekali menggadai kedudukan, fahaman dan pelaksanaan Islam di negeri Selangor khususnya dan Malaysia amnya.

MAIS telah mengarahkan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) membuat siasatan untuk tindakan sewajarnya.

p/s: Kalau Sultan terkejut...Aku lagi terkejut sebab sebagai seorang yang diangkat jadi pemimpin rakyat, malah beragama Islam, Nurul Izzah tak sepatutnya mengeluarkan kenyataan yang boleh menjadi ikutan orang Islam. Ya! Walaupun demi undi namun Nurul Izzah tak ada hak sebab dia bukan master dalam bidang agama dan hanyalah pemecah belah perpaduan antara umat Islam...

Inilah pemimpin pakatan!!!!

2 comments:

  1. Kalau Nurul Izzah rujuk fatwa Sheikhul-Azhar, Chua Soi Lek rujuk fatwa siapa?

    Utusan Malaysia semalam melaporkan berita bertajuk "Melayu perlu bebas pilih agama?"

    Antara lain, akhbar itu melaporkan, Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Nurul Izzah Anwar menegaskan, rakyat tidak seharusnya dipaksa mengamalkan agama tertentu dan perkara itu juga perlu terpakai kepada orang Melayu.

    Beliau seperti dipetik menerusi laporan portal propembangkang, Malaysiakini berkata : ''Apabila anda bertanya saya, tiada paksaan dalam beragama... mengapa sesetengah pihak rasa bersalah, perkara ini (kebebasan beragama) hanya terpakai kepada orang bukan Melayu, sepatutnya diguna pakai secara sama rata."

    Dalam berita FMT 3/11/12 bertajuk "Nurul Izzah backs religious freedom for all", antara lain dilaporkan:


    Earlier in her speech, Nurul Izzah quoted a decree made by Egypt’s University Al-Azhar president Ahmad el Tayeb and said freedom of belief should be a fundamental right for all.

    Izzah dilaporkan memetik fatwa Sheikhul-Azhar, Ahmad el Tayeb, yang menyatakan kebebasan dalam soal kepercayaan seharusnya menjadi hak asasi semua orang.

    Saya tidak bercadang hendak membela Ahli Parlimen yang saya undi itu. Dia lagi pandai membela dirinya. Yang saya nak habaq satu ja - Izzah memetik fatwa Sheikhul-Azhar.

    (Nota: Secara peribadi, saya lebih bersetuju dengan pandangan Prof Dr Abdul Aziz Bari yang disiarkan dalam laporan FMT bertajuk "Aziz Bari explains ‘No compulsion’ verse":
    Aziz, an expert on constitutional law, said the verse in question (لاَ إِكْرَاهَ فِى الدِّينِ - Verse 256 of Surah al-Baqarah) did not mean that a Muslim could renounce his faith. “If this is the case, then what is the point of the ruling that says renouncing Islam is a big sin?” he said.)

    Bagaimana pula dengan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek? Dengan berdalihkan istilah 'hudud versi PAS', sesuka hati dan dengan bebas musuh Islam itu menghina Islam serta menyebarkan ideologi Islamofobia. Tentulah dia bebas berbuat demikian kerana Umno merestui dan berhempas-pulas mewali keramatkan syaitan itu.

    Kalau Izzah merujuk fatwa Sheikhul-Azhar, Chua merujuk fatwa siapa?

    ReplyDelete
  2. MELAYU NAK MAKAN BABI BEBAS !

    ReplyDelete

comment please.....