Konco-konco ku

Tuesday, November 13, 2012

RASIS!! 55 TAHUN BAHASA MELAYU DIANAKTIRIKAN DI SEKOLAH CINA & TAMIL!!!


Seperti yang dijangka, cadangan kerajaan untuk melaksanakan kurikulum Bahasa Malaysia di Sekolah Vernakular bermula tahun 2014 mendapat tentangan hebat dari majoriti kaum Cina.  Tentangan ini disuarakan melalui berbagai pihak mereka melalui NGO, termasuklah Kesatuan Guru Besar Kebangsaan.

Tiada siapa dapat menafikan bahawa Malaysia mempunyai sistem pendidikan yang pelik kerana ia adalah satu-satunya negara di dunia yang mengamalkan sistem persekolahan berasingan mengikut kaum.  Seolah-olah itu belum cukup pelik, maka sistem persekolahan kita juga membenarkan bahasa ibunda kaum-kaum minoriti dijadikan bahasa pengantar di sekolah-sekolah mereka.

Dan seolah-olah itu juga masih belum cukup pelik, maka bagi memastikan anak-anak kaum minoriti ini dapat menyaingi anak-anak kaum penduduk asal iaitu Melayu dalam matapelajaran Bahasa Kebangsaan, tahap pembelajaran dan peperiksaan matapelajaran Bahasa Melayu di sekolah vernakular juga telah direndahkan.

Selama ini, kaum Cina begitu lantang mengkritik sistem kuota sebagai satu bentuk diskriminasi terhadap mereka kerana membantu anak Melayu melanjutkan pelajaran dengan mudah, tetapi di masa yang sama mereka enggan mengakui bahawa mereka juga mendapat keistimewaan apabila kerajaan merendahkan tahap matapelajaran Bahasa Melayu agar anak-anak Cina mudah mendapat keputusan yang ‘sempurna’ dalam peperiksaan. Klik SINI untuk baca seterusnya.

1 comment:

  1. semua puak sedar mainan politik kotor puaka DAP ni ... aku paling menyampah kalau jumpa cina mata sepet ni yang cakap melayu tak faham dah merdeka 55tahun... kalau tok moyang dia aku faham mereka x pandai cakap melayu tapi kalau budak jual hp, salesgirls, kedai komputer ... ni kalau x tahun memang sah lah SJKC .... member aku yang sama sekolah kebangsaan semua pandai cakap melayu ... alahai bangla pon 3 bulan aje dah pandai cakap melayu.... ini hasil kerja puaka rasis.... hapuskan pengkhianat negara!!!

    ReplyDelete

comment please.....