Konco-konco ku

Thursday, July 11, 2013

FUHH!!! PENIAGA DAH MULA NAIKKAN HARGA AYAM MENJELANG BULAN PUASA!!

BELUM sampai pun lagi seminggu umat Islam berpuasa dalam bulan Ramadhan ini namun ada perkhabaran yang membingungkan kepada seluruh umat Islam di Malaysia. Ayam. Harga ayam yang tiba-tiba melambung tinggi umpama harga emas apabila masuknya hari pertama umat Islam berpuasa.

Jika sebelum ini harga ayam dipasaran hanya sekitar RM6.80 - RM7.00 sekilogram, namun sejak semalam 1 Ramadhan harga ayam di pasar-pasar basah seluruh negara naik kepada antara RM8.50 - RM9.00 sekilogram. Gila memang gila. Asal ada sambutan perayaan bagi umat Islam dan Melayu pasti harga ayam melambung tinggi bagaikan harga bagi ayam sudah tidak dapat dikawal lagi.

Salah kerajaan lagi ke? Salah KPDNKK lagi ke yang tak tau kawal harga barang? Salah Melayu yang jual ayam di pasar-pasar kecil? Tak.....

Inilah yang aku pernah katakan dulu, permainan harga oleh kumpulan peraih/pemborong barang makanan yang dianggotai oleh bangsa Cinabeng. Mereka tak nak lihat Melayu senang walaupun dalam perayaan mereka sekali. Selagi boleh disusahkan, selagi itulah puak Cinabeng ini akan menggunakan apa sahaja cara untuk melemahkan ekonomi orang Melayu. Akibat dari harga yang tinggi, pegawai KPDNKK yang juga terdiri dari Melayu akan menyaman/menyita perniagaan orang Melayu. Melayu sama Melayu. Yang si Cinabeng yang menjadi orang tengah bertepuk tangan kerana tak dikenakan apa-apa tindakan. Hebat Cinabeng dalam membalasa dendam.

Cadangan aku kepada peniaga ayam. Kalau boleh, KALAU BOLEH carilah sendiri peraih dari kaum Melayu. Industri ayam ini aku tau, orang Cinabeng setakat boleh jadi peraih/orang tengah je... Dari bela ayam, sembelih ayam, potong ayam hingga jual ayam semua dibuat oleh Melayu. Kalau Cinabeng yang jual orang Melayu tak akan beli. So, carilah orang tengah Melayu. Atau nak lagi senang, pergi sendiri kat penternak ayam Melayu dan bincang harga beli, mungkin boleh dapat harga yang lebih murah.

Kalau tak cuba tak tau kan. Melayu tolong Melayu tak akan rugi.....

BOIKOT BARANG CINABENG!! BUY CHINESE LAST!!

44 comments:

  1. Inilah bahananya kalau bergantung pada cinabeng. Kerajaan bagi subsidi makanan ternakan besar-besaran mereka sapu tapi harga tetap tinggi. Masa berlambak anak ayam mereka bunuh. Ayam mati mereka tetap proses.

    Sebenarnya sudah tiba masanya agensi kerajaan seperti FELDA, RISDA, Tabung Haji, FAMA dan sebagainya menerokai bidang penternakan ayam selain lembu dan kambing secara moden. Buka peluang pekerjaan kepada anak-anak Melayu sebagai penternak, penyembelih, peraih, pengedar dan penjual selain usahawan-usahawan produk berasaskan ayam, kambing atau lembu.

    Jihad Ekonomi ABC, BBC...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puki la boleh buat semua tu..nfc tu ada ke lembunya?..habis dirembat puak umno buat beli kondo..

      Delete
    2. ikutkan agama, sepatutnya pas bela lembu tetapi bukan parti melayu. itu tidak berlaku sebaliknya pas tidur dengan dapig, awar dengan cinadol dan umnu dengan najibnya. he he

      Delete
    3. Monopoli kaum dlm pembekalan (supplier) perlu dipecahkan. Ramai bumiputera mesti melibatkan diri dlm sektor pembekalan. Jadi isu mojoriti pembekalan tidak bergantung kpd satu-satu kaum saja.

      Kementerian dan badan-badan berkaitan mesti mengambil langkah utk menarik lebih ramai bumiputera masuk ke dalam bidang pembekalan. Juga mesti ada pemantauan yg rapi utk mengelakkan penyelewengan.

      Tak guna cakap banyak kalau selagi langkah yg sepatutnya tidak dilaksanakan, selagi itulah masalah yg sama akan timbul dari tahun ke tahun.

      Delete
    4. Aku gelak terguling guling kalau kau orang cerita pasal FAMA dan Pasal MARDI.....dia orang ni semua makan gaji buta dan mengangkang saja.Orang Fama ni dari pengarah sehingga pegawai kananya semuanya banggang tahap dewa.Tak ada apa yang nak dibanggakan tentang FAMA .....Lihatlah berapa banyak kedai fama disekitar KL atau bandar bandar....Hampir tak ada >>.Ini belum cerita pasal Mardi lagi........Mardi aku pun dah tak tau apa peranan mardi didalam pembangunan pertanian atau perusahan makanan negara.Apa yang aku lihat dan nampak kebanyakan pusat penyelidikan MARDI ni dipenuhi dengan semak samun dan lalang ...tak taulah jika MARDI buat kajian tentang lalang dan nak jadikan lalang tanaman komersal .INI satu lagi agansi yang makan gaji buta dan mengangkang aja .

      Delete
    5. Parent aku bisnes santan...ambil bekalan kelapa dari MARDI...ok je..takde masalah pun..harga pun murah...ni kawasan negeri sembilan..tempat lain aku x pasti...orang MARDI tu kata, dia hantar bekalan seluruh malaysia...

      Delete
    6. eh silap bukan mardi...tp FAMA...sorry...

      Delete
    7. Pegawai fama di Penang tolong la jgn buli org Islam yg nak mula@besarkan perniagaan.. PLEASE DAH XTAHAN DGN KARENAH...

      Delete
  2. kalau kat luar negara sudah tentu peruncit akan memboikot orang tengah. justeru peruncit lokal harus berani untuk memboikot orang tengah untuk selama 3 hari supaya orang tengah di tenggelami oleh bekalan ayam. alternatif ialah Fama memasuki sektor peraihan ayam bagi menyaingi orang tengah.

    ReplyDelete
  3. kalo dah tau majoriti cina ternak ayam,
    apsal x melayu jer ternak ayam?
    apsal x kerajaan support subsidi ayam?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Birokrasi yang terlampau..PBT,JAB.HAIWAN,JAB.PERTANIAN.. Cuba semak Pegawai ni semua orang Melayu tp Akhlak lebih dari dapig..

      Delete
    2. ko ingat senang nk ternk ayam klu xdek modal ratus2 ribu. aku dah turun naik bank...jawapn hampa.

      Delete
  4. Ayam daging rm 7 sekil0
    pm cmf_supplier@yahoo.com
    code area shah alam klang
    penghantaran percuma..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih,
      Kalo ade kad boleh sya tolong edarkan.

      Ramai dalam networking sya pemilik restoran dan catering..Bagaimana stok menjelang hari raya?

      Delete
    2. Untuk lebih lanjut sms kdg2 busy skit 0164417095 tq

      Delete
    3. Beli runcit boleh ker.atau boleh beli pukal saja.kedai kat mana nak pgi.

      Delete
  5. Tiap-tiap tahun itu lah masalahnya. Kami yang dok kampung dah berpakat dan berterima kasih banyak kpd Pegawai2 Jbt Perkhidmatan Veterinar yg berusha bersungguh2 membekalkan anak ayam kampung untuk dipelihara. Walaupun cuma 50 ekor ianya dalah permulaan bagi mengorak langkah tidak bergantung kepada tokeh2 haprak cinabeng. Makanan juga dibekalkan oleh BERNAS.
    Pertubuhan Peladang Negeri spt Johor dan daerah Jasin telah memulakan penternakan ayam sekian lama tapi masih belum mencukupi lagi. Eloklah saranan Anon 12:18 untuk ajensi memulakan penternakan ayam ini. FAMA diharap lebih komited untuk memasarkannya.

    ReplyDelete
  6. ada kemungkinan tak pihak berkuasa melebihkan pengusaha Cinabeng?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau omar ong@cinabeng boleh berkuasa di PMO..fikirkan lah saudaraku..

      Delete
  7. Gunakan kuasa beli. Kuasa ada ditangan kita.

    ReplyDelete
  8. Dalam website MukminBrands ada iklan Ayam Sufi oleh orang Melayu Islam. Penghantaran sekitar Nibong Tebal, Parit Buntar, Bagan Serai, Bandar Baharu, Jawi dan Sg Bakap.

    Tapi harga saya tak tahu. Boleh tanya tuanpunya sendiri: http://www.mukminbrands.com/ads/ayam-sufi/

    ReplyDelete
  9. Apa kah hanya dengan memakan Ayam sahaja bermakna sempurna sempurna puasa adan hari raya kita .
    Apa kata tahun ini orang islam semua membeli hanay daging yang dijual oleh penjual dan pembekal mamak yang juga orang islam.

    Jangan lah kita bercakap tentang jihad ekonomi Islam dan Melayu sedangkan kiota sendiri masih mencari ayam dan bahan bekalan yang dijual oleh cionabeng.

    Berpuasa dan berbuka lah dengan sekadarnya , rasa nya tidak mati jika disebabkan tidak makan ayam dalam bulan puasa dan dipagi hari raya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekiranya mampu kita laksanakan ia adalah salah satu jihad ekonomi yg besar dan berani yg orang Islam lakukan sempena Ramadhan ini dan seterusnya..

      Delete
    2. Bukan isu nak makan ayam sngt. Tp lebih kepada isu penguasaan peringkat orang tengah / pemborong oleh cina yg mengaut untung atas angin berlebihan dan jahat. Kita dh nampak lompang sgt kurangnya bumiputera di peringkat pemborong nie. Jadi kena atasi. Mak bapak yg sibuk pasal ayam ni sbb anak dorang suka sgt makan ayam. X dinafikan birokasi dan kerenah pegawai kerajaan lbh bnyk menyusahkan dan merugikan bumiputera sdr. Tah apa sbb dengki dan busuk hati sgt pd bangsa sdr. Nt mereka tanggung dosa tu..

      Delete
  10. Tak pa tak pa.... Tak da masalah tu... Spritzer / chuan sin dapat ratusan hektar di zaman nizar bodoh bangang sampai 999 tahun.... Kita cuba tanya kot kot didalam ratusan hektar yg spritzer nie dapat banyak lagi kawasan hutan yg banyak lg ayam hutan... Mungkin nizar bangang nie bagi sebab dia tahu harga ayam daging nak naik setiap kali raya itu supaya sprtizer boleh jual ayam hutan selain air mineral

    ReplyDelete
  11. Anon 9.30pm

    Kau kalau tak ada idea, janganlah mencarut pepet emak kau. orang lain berforum nak beri pendapat demi melayu, tapi kau, macam emak kau jugak, memang pukimak.

    Inilah bahana suka beronani sejak kecil.

    ReplyDelete
  12. Ayam sebarapa mahal pun tetap ada buyer terutama dari pembeli melayu...letak lah harga 12hengget sekilo...tetap ada melayu beli.... Kalau sekadar gunakan harga jd senjata utama untuk boikot ayam..... Kompom tak jadi...
    ... Tp bila kabar angin tersebar ayam ade enzim babi ...kompom org tak beli....kan penah trjadi dulu....
    So pikirkan lah ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kesian la jugak kat peniaga ayam melayu kat pasar tu...bila orang dah benti makan ayam,dorang punya sumber pendapatan pon turut sama terjejas...

      Delete
    2. Untung peruncit ayam melayu xde la bnyk mane. Yg untung tlebih2 ialah pemborong cina tu.

      Delete
  13. Salam, takpa kita akan ajar CinaBeng Laknatullah ini cukup2 termasuk pencacai PASlacor yg kerja jilat DAPig dan ckp pandai tp xdk apa2 sumbangan pd Umat dan Negara. Hal NFC, lu jgn jd bangkai CinaBabi lah bro.. NFC tetap berjalan, xde tipu apa, yg PENIPU lagi BABI ialah RAFIZI dan PR.. NFC bukan dpt duit FREE mcm PASLacor 'balaih' duit MEMALI atau KOHILAL.. tp granted loan.. yg WAJIB dibayar dan jika tidak selesai ia akan dibawa ke Mahkamah-itu jaminan Kementerian. Isu kondo ialah pelaburan jangka pendek NFC demi meningkat pusingan modal. Fitnah ialah dosa.. dn tanggunglah dosa puak PASlacor krn menyebarkan penipuan soal NFC. NFC tetap hasilkan lembu yg banyak tp krn politik kotor di Malaysia yg didalangi BAPAK PENGOTOR-Anwar Brahi jd projek itu rosak!!

    Aku nk mntk doa dlm Ramadhan ini supaya PASlacor dihukum Allah Ta'ala secepat mungkin krn melacorkan agama, bersekedudukan dgn Kafir DAP pd politik yg menjahanam.. tp SATU HABUK PUN xde buat apa2 sumbangan utk membantu umat yg dicengkam CinaBeng!! Malah pencacai PAS memperlekehkan kempen boikot & JIHAD EKONOMI ini.. maka tuggulah balasan Tuhan wahai penganut2 PASlacor.. biar Allah hukum kamu semua dgn berat2 krn sgt byk merosakkan umat!!

    Aminn!

    BCL-ABC! NO CHINESE!! SAVE MALAYSIA!!

    ReplyDelete
  14. saya aminkan byk2 doa 1.50.pas memang sial laknat .dapigg boleh dia cium jubor,dgn umno salam pun tak nak.ah jib gor dok buat apa?ko gi england pun org kampung bukan dpt apa.kalau ko arahkan fama ke jab haiwan bela ayam2 byk2 pun bagus.adalah hasil langsung kpd org melayu.ko dok battersea tak abis,tok aku kt kampung tak tau apa benda pun.baliklah ke akar umbi.tengok2lah nasib org2 kampung tu.bukan semua dilahir dlm dulang emas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku sokong hang 100% mintak PM tengok isu harga ayam ni.

      Delete
    2. baru saha melayu nak berniaga lembu NFC dikihanati bangsa cina tak ingin melayu ,maju yang melayu pas sokong tak tentu fasal menjatunhkan perniagaan melayu ikutb fitnah china ini lahn jadinya

      Delete
    3. Sokong. Cina takut perniagaan lembu NFC maju, jd awal2 lagi dia sabotaj dgn gunakan boneka PR dan Pas. Spatutnya klu perniagaan tu adalah bumiputera, jgn la bumiputera lain sabotaj walau apa cara sekalipun. Ada ke cina sabotaj bisnes cina lain? Bodo x abis2...

      Delete
  15. cinabeng ni licik. yg kecian ada jugak melayu bodoh pembangkang yg hina umno/melayu. puak ni sngup jilat cina dari memuji melayu.

    ReplyDelete
  16. Terima kasih pada yang memberi teguran yang membina. tapi yang mencarut puki dan kutuk UMNO tu dan yang seangkatan dengannya, Nampak macam REd Bean Army je, kalau anda benar Melayu dan Islam sepatutnya beri adea sama-sama atasi masalah dan berbesar hati untuk meningkatkan kekuatan Melayu bukan dok hemtam sahaja. Anda tak makan taik kan.

    ReplyDelete
  17. Jgn jd Melayu yg dok sibuk minum kencing , dikencing dan kaki kencing sambil2 melacor Agama Bangsa dan Negara.

    ReplyDelete
  18. aku cadang kerajaan lantik pemborong melayu/bumiputra utk import ayam dari INDONESIA.Baru padan muka cinabeng,biar gulung tikar ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang ini aku sokong sangat. biar mampos cinabeng ni..

      Delete
    2. Import ayam Indonesi adalah langkah terdesak jangka pendek yg x memberi implikasi menyeluruh kpd ekonomi bumiputera. Bg kesan jangka panjang, lebih baik kerajaan memudahkan, menggalakkan dan membimbing usahawan pemborong bumiputera dalam semua rangkaian jenis perniagaan. Tentu cina kecut perut. Pastu semua jenis jenama barangan, diharamkan bagi pengusaha cina menggunakan jenama Melayu / Islamik. Klu pengusaha cina wajibkan beri nama cina, utk mengelakkan penipuan dan kekeliruan ttg halal sst makanan / produk khasnya. Kerajaan berani ker..?

      Delete
    3. Ini kalilah kerajaan kena berani. MELAYU MESTI BERSATU. MELAYU LUPAKAN KEPARTIAN. BOLEH TAK MELAYU TIDAK MAKAN AYAM DALAM 3 HARI SAHAJA. TETAPKAN TARIKH UNTUK TIDAK MAKAN AYAM AGAR PERUNCIT MELAYU TIDAK MEMBELI AYAM PADA TARIKH 3 HARI ITU. PERUNCIT MELAYU TIDAK AKAN KERUGIAN. PEKERJA BERKURBAN TIDAK KERJA 3 HARI. AGAK-AGAKNYA APA AKAN JADI PADA AYAM DI LADANG DAN AYAM DI ATAS LORI PEMBORONG? APA MACAM DENGAN IDEA GILA INI. BOLEH NAMPAK TAK KUASA PEMBELI?

      Delete
  19. Saudara.....e-mail kat sume kawan2 ABC, BCL ni. Ramai yang masih tak tahu. Sikit2 lama2 jadi bukit. Apa pun bermula dari langkah pertama.

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum,
    Saya telah membina Facebook Page "MukminBrands Malaysia" yang baru disini:

    MukminBrands Malaysia - Facebook

    Saya akan membina semula data yang telah hilang di Facebook yang lama kepada Facebook page yang baru ini. Semua jenama secara total pada masa ini adalah 431. Saya akan menambah satu persatu dengan seberapa segera dalam page Facebook yang baru ini sehingga selesai.

    Untuk "Friends" Facebook MukminBrands yang terdahulu yang telah terjejas dengan perkembangan terbaru ini (161 jumlah kesemuanya), sila "Like" page terbaru ini untuk mendapat maklumat terkini Jenama Islam and Bukan Islam di Facebook anda secara automatik seperti biasa.

    Untuk yang tidak mempunyai akaun Facebook, Portal MukinBrands di www.mukminbrands.com masih kekal aktif seperti biasa tanpa apa-apa masalah dan jenama ditambah setiap hari. Terima kasih atas sokongan anda selama ini.

    ReplyDelete
  21. bagus kalu macm ni aku sokong semangat kau orang semua dengan komen yang tidak mencerca dan memberikan idea yang bernas so...i harap jgn u all ckp aje jalankan kerja dan laksanakan

    ReplyDelete

comment please.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...