Konco-konco ku

Tuesday, July 23, 2013

HARGA AYAM DI PULAU PINANG LEBIH MAHAL DARI HARGA SEKILO DAGING BABI!!

TERMENUNG aku pagi-pagi ini apabila terbaca akhbar pro-pakatan yang mendapat sijil HALAL dari kerajaan Malaysia melaporkan peniaga ayam di pasar-pasar sekitar Pulau Pinang tadbiran DAP masih belum menurunkan harga ayam kepada harga yang telah ditetapkan iaitu RM7.70 berbanding harga yang masih mereka gunakan sekarang iaitu RM9.00 sekilogram.

Tapi nak hairan apa kalau peniaga sendiri yang kebanyakannya Melayu memberi alasan KPDNKK masih belum memberi sebarang notis rasmi kepada peniaga di Pulau Pinang. Sikap inilah yang sebenarnya merosakkan institusi kerajaan itu sendiri. Dengan sikap peniaga yang keras kepala, dengan sikap penjawat awam yang buat kerja sambil lewa. Bagaimana rakyat tak marah? Malah jangan terkejut pula harga BABI lebih murah daripada harga ayam. Kot la tersalah tulis penurunan harga daging BABI.

Hairan apabila kebanyakan penguatkuasa KPDNKK hanya berani menyerbu pasar-pasar basah yang dikendalikan oleh peniaga Melayu. Jika naik harga, peniaga Melayu juga yang akan dikenakan denda dan kompaun yang kadang-kadang bukan salah mereka dalam kenaikan harga ini. Mereka hanya mengikut harga yang diletakkan oleh pemborong ayam yang kebanyakannya adalah dari bangsat Cinabeng ini. 

Kenapa penguatkuasa tidak membuat pemantauan dan pemeriksaan harga ayam di ladang-ladang ayam malah kepada pemborong-pemborong? Kenapa perlu menyusahkan peniaga Melayu yang pendapatan tidak seberapa?

Kalau berani, kalau tidak makan rasuah, pergi serbu stor simpanan ayam sejuk beku pihak pemborong Cinabeng ini. Pergi sergah, pergi tahan lori-lori pengangkut ayam yang bersepah di atas jalanraya tu. Kenapa hanya berani dengan Melayu tapi pengecut dengan Cinabeng? Berubahlah wahai pegawai-pegawai Melayu.

BOIKOT BARANG CINA-BUY CHINESE LAST-ASAL BUKAN CINABENG

No comments:

Post a Comment

comment please.....