Konco-konco ku

Friday, July 19, 2013

TITAS: MCA & DAP DESAK MUHYIDDIN TARIK BALIK SUBJEK WAJIB KEPADA PELAJAR CINA!!

MCA dan DAP baru-baru ini telah mencapai persetujuan bagi melindungi hak orang Cinabeng dengan menentang langkah kerajaan persekutuan untuk mewajibkan subjek pelajaran Tamadun Islam dan Tamadun Asia (Titas) sebagai mata pelajaran wajib di institusi pengajian tinggi swasta (IPTS).

Pelbagai telahan dibuat oleh wakil dari setiap parti yang kononnya menjaga hak keharmonian rakyat di Malaysia yang punyai rakyat berbilang bangsa dan agama. Wakil MCA berkata kerajaan tidak sensitif dengan hak pelajar Cina yang tidak punyai masa untuk belajar agama Islam dan dianggap tidak penting. Manakala wakil DAP melalui pemimpin rasisnya MP Seremban turut berkata yang matapelajaran Titas adalah satu beban terhadap pelajar Cina. Pelajar bukan Islam akan terasa tertekan jika subjek Titas ini akan diteruskan dijadikan subjek wajib di IPTS.

Semakin lama, semakin jelas kelihatan rupa sebenar para pemimpin Cinabeng ini. Semakin hari mereka semakin berani mempertikaikan hasrat dan dasar kerajaan persekutuan untuk menstabilkan kembali hubungan antara kaum dan agama di Malaysia. Kaum Cinabeng ini yang sudah tidak mahu berkompromi lagi. Kaum Cinabeng ini yang sudah semakin sombong dan bongkak bagaikan kaum Melayu yang menumpang di Tanah Melayu sendiri.

Untuk makluman para pemimpin Cinabeng yang tidak pernah belajar di universiti-universiti tempatan kendalian kerajaan Malaysia, subjek Titas ini bukanlah subjek belajar agama yang ditakuti oleh puak Cinabeng. Titas bukanlah seperti matapelajaran Agama Islam atau Pengajian Islam seperti di sekolah-sekolah. Titas diajar untuk memberi lebih kefahaman kepada orang bukan Islam tentang Islam SERTA tamadun Asia yang lain termasuklah sejarah tentang China dan India. 

Kita sedar yang ramai pemimpin Cinabeng di Malaysia ni belajar di luar negara. Sekolah pula di sekolah jenis kebangsaan Cina. Bergaul pula dengan hanya rakan-rakan dari kaum Cina walau tinggal di Malaysia yang punyai masyarakat majmuk. Jadi memang mereka-mereka ini tidak pernah belajar atau diajar untuk memahami agama Islam dengan lebih baik. Tak salahlah jika mereka dari kecil hingga dewasa telah diajar untuk menjadi RASIS kerana tidak belajar dan bergaul dengan kaum lain.

Apalagi yang boleh kerajaan buat untuk mengekang sikap RASIS kaum Cinabeng ini? Ya! Mewajibkan pelajaran Titas di IPTS. Mohon Tan Sri Muhyiddin Yassin teruskan niat tersebut dan jangan takut dengan desakan demi desakan yang diberikan oleh pemimpin MCA mahupun DAP. Ingat SIAPA KERAJAAN!!!

BOIKOT BARANG CINA-BUY CHINESE LAST-ASAL BUKAN CINABENG

8 comments:

  1. Orang kata "kalau nak melentor buluh biar dari rebungnya". Kalau lah sekolah Vernukular itu dihapuskan, tentunya tak jadi perkara TITAS ini. Apa kata TS Mohyuddin tentang sekolah venukular ini?

    ReplyDelete
  2. TITAS is a gd move! Please proceed.

    ReplyDelete
  3. Through the eye of a PIG i see it all!

    ReplyDelete
  4. Najib mesti tarik balik!
    Nanti tak dapat jadi perjuang bangsa Cina lagi!

    ReplyDelete
  5. Kalau di indon pak, orang cina yang berani banyak ngomong sudah pasti putus kepalanya. Nama saja mereka ngak boleh kecinaan apalagi pendidikan bangsa tionghua waaa sudah tentu ngak boleh tetapi sejak pak SBY jadi pak presiden semua sudah lain lihat saja timbalan gabenor jakarta si pak ahok pun bisa jadi.TG.

    ReplyDelete
  6. Kan dh terserlah semua Cina adalah DAP

    ReplyDelete
  7. Belajar Islam tak penting dan pelajar Cina tak ada masa nak belajar Islam? Tapi remaja2 Cina seperti Alvin dan Vivian ada masa pula nak hina Islam! Ni pasal tak ada masa nak belajar Islam dan tak mau belajar pasal Islam lah maka ada remaja Cina yg suka hina Islam sbb mrk langsung tak tau ttg Islam..dengan isu penghinaan terhadap Islam semakin menjadi2 di kalangan orang Cina, kerajaan bukan saja wajib paksa Cina2 ini belajar TITAS tp wajib juga paksa diorang belajar Budaya Melayau/Bumiputera Malaysia..

    ReplyDelete
  8. Aku setuju TITAS di tarik balik, syarat-SEMUA SEKOLAH VERNEKULAR DI"TUTP".

    ReplyDelete

comment please.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...