Konco-konco ku

Tuesday, January 15, 2013

ZALIMNYA KERAJAAN UMNO/BN MENINDAS RAKYAT!! TOL DITURUNKAN!!

KERAJAAN BARISAN NASIONAL ZALIM!! Sampai hati mereka susahkan rakyat dengan tol. Kenapa tol diturunkan? Hapuskan jela.. Ini Hak Rakyat!!!!!!

Mungkin begitulah ayat gampang puak pakatan yang tak habis-habis nak menyalahkan kerajaan. 

Jadi, TERIMA KASIH lah kepada kerajaan Barisan Nasional atas keprihatinan kepimpinan sedia ada.


Kadar tol di Lebuhraya Shah Alam (Kesas) diturunkan antara 10 sen dan 40 sen berkuat kuasa selepas tengah malam ini, kata Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Shaziman Abu Mansor hari ini.

Kadar tol untuk Kelas 1 iaitu bagi kereta biasa diturunkan sebanyak 20 sen iaitu dari RM2.20 kepada RM2.

Bagi kenderaan Kelas 2 iaitu dua gandar atau enam tayar (kecuali bas) akan menikmati pengurangan tol sebanyak 30 sen (dari RM3.30 kepada RM3), Kelas 3 iaitu kenderaan 3 gandar atau lebih sebanyak 40 sen (dari RM4.40 kepada RM4), Kelas 4 iaitu teksi sebanyak 10 sen (dari RM1.10 kepada RM1) manakala Kelas 5 iaitu bas akan menikmati pengurangan 20 sen (dari RM1.70 kepada RM1.50).

"Sebanyak 298,000 pengguna lebuh raya (kadar sehari) ini akan menikmati kadar penurunan itu dan ia tidak akan naik sehingga tahun 2016," katanya kepada pemberita selepas melawat tapak pembinaan pusingan U bertingkat di KM 37.5 Lebuhraya Kesas di sini hari ini.

Lebuhraya Kesas sepanjang 34.5 km adalah lebuh raya ekspres perbandaran yang menghubungkan antara Sri Petaling di Kuala Lumpur dan Pandamaran di Klang.

Shaziman berkata penurunan yang merupakan sebahagian daripada penstrukturan semula kadar tol Lebuhraya Kesas kendalian Kesas Sdn Bhd itu akan memberi kesan positif kepada penduduk di Shah Alam, Petaling Jaya, Subang Jaya, Klang dan kawasan sekitar.

Beliau berkata kadar tol Lebuhraya Kesas sepatutnya naik sehingga RM3 (bagi kenderaan Kelas 1) pada Januari 2012 tetapi atas keprihatinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, perkara itu tidak dilaksana kerana kenaikan itu akan menjejaskan kehidupan rakyat biasa.

"...kerana kenaikan sehingga RM3 itu ditangguh, kerajaan terpaksa membayar RM86 juta kepada syarikat konsesi iaitu 80 sen untuk setiap kenderaan pada tahun 2012," katanya.

Beliau berkata sejak Najib menerajui kepimpinan negara, beberapa lebuh raya menstruktur semula kadar tol, antaranya Projek Lebuhraya Utara Selatan dan Lebuhraya Cheras-Kajang yang juga dikenali sebagai Lebuhraya Grand Saga manakaka plaza tol di Lebuhraya Hubungan Timur-Barat (Metramac) di tutup terus.

"Kerajaan akan terus berbincang dan menyakinkan syarikat konsensi mana-mana lebuh raya untuk menstruktur semula kadar tol mereka selepas kajian mengenai tambahan trafik sesebuah lebuh raya itu dibuat," katanya.

Sementara itu, Shaziman meminta syarikat konsesi Lebuhraya Kesas menyiapkan pembinaan pusingan U bertingkat di kawasan USJ Summit lebih awal daripada tarikh  yang ditetapkan iaitu Mac 2014 bagi mengatasi masalah kesesakan lalu lintas di kawasan itu.

"Projek pusingan U bertingkat itu dibuat untuk melegakan kesesakan lebuh raya yang kini mencecah sehingga 9,500 kenderaan satu jam pada waktu puncak.

Atas dasar keprihatinan kerajaan, kami mengeluarkan peruntukan RM25 juta untuk projek itu pada Oktober 2011," katanya.- Bernama

4 comments:

  1. Iye ke? Terengganu bebas tol bermula dari zaman pemerintahan pas tau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg bodoh la nk buat highway express perbandaran kt trganu...dari dungun nak pegi kemaman jem mcm kt lembah klang ke?

      Delete
  2. PAS PIS PUS hahaha...jom jom jual kalimah ...PAS sekejap boleh sekejap tak boleh hahaha.. cam lahanat..puiii

    ReplyDelete
  3. Eleh...

    Setakat struktur semula je...

    Orang nak hapus terus tol tu...

    Macam PAS buat sehari selepas menang Pilihanraya Umum 1999 dulu...

    Boleh buat kan?

    ReplyDelete

comment please.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...