Konco-konco ku

Wednesday, July 25, 2012

PENIAGA JUAL MAKANAN PADA UMAT ISLAM DI SIANG HARI UNTUNG BESAR!!


BUKIT BERUNTUNG - “Nak apa abang... Makan ke bungkus?” Itu layanan awal si suami ketika wartawan Sinar Harian tiba di gerai peniaga nasi lauk di tepi persimpangan sebuah kawasan industri di sini jam 12.30 tengah hari.

Bagaimanapun, setelah memperkenalkan diri si suami dengan tenang memberitahu makanan dijual hanya untuk pekerja warga asing bukan Islam.

Tinjauan selama setengah jam mendapati sebaliknya apabila makanan dijual kepada semua pelanggannya yang datang tidak mengira Islam, puasa atau tidak.

“Kami hanya jual kepada pelanggan tetap yang bukan beragama Islam.

“Menu yang disediakan juga khusus untuk warga Myanmar seperti kari dan sedikit saja lauk pauk Melayu,” katanya yang sudah lebih dua tahun berniaga di kawasan itu.

Menurutnya, mereka perlu terus menyediakan makanan untuk pelanggan tetap kerana bayaran bulanan sudah dijelaskan.

Bagaimanapun, tinjauan jelas mendapati segelintir pembeli adalah daripada orang Islam.

Peniaga terbabit turut dilihat menasihati pelanggannya supaya tidak membeli makanan ketika wartawan Sinar Harian berada digerainya kerana bimbang gambar yang dirakam akan menjejaskan perniagaannya.

Seorang pemandu lori berasal daripada Kedah yang enggan dikenali berkata, makanan yang dibungkus adalah untuknya dan ketika dia mengambil makanan, peniaga pasangan suami isteri itu langsung tidak menegur atau menghalangnya.

“Saya bungkus untuk saya makanlah, siapa lagi. . .

"Tapi, saya makan dalam lori bukanlah di tempat terbuka, malulah,” katanya yang mengakui tidak menghidap sebarang penyakit menguzurkan.

Sementara itu, seorang pegawai penguat kuasa daripada Pejabat Agama Islam Daerah (Paid) Hulu Selangor ketika dihubungi berkata, jika peniaga terbabit didapati bersalah tindakan denda tidak kurang RM1,000 akan dikenakan terhadap peniaga terbabit. - Sinar Harian

Jawa Bernam: Tak sampai seminggu berpuasa bagi umat Islam yang menunaikan rukun Islam ini, tetapi peniaga berani mati ini tetap membuka gerai menjual nasi berlauk disiang hari kononnya hanya menjual makanan tersebut kepada warga asing yang bukan beragama Islam yang bekerja di sekitar kilang berhampiran.

JAIS tak kan nak buat penyiasatan dulu sedangkan dah terang-terang keluar kat surat khabar ni. Bertindak la cepat sikit.

1 comment:

  1. Exco Agama Isle sibuk dengan air empangannya, mane sempat nak bagi notis buat serbuan terhadap penjual-penjual makanan kat Selangor tu. Bermaharajarela diorang nak buat untung dunia....

    ReplyDelete

comment please.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...