Konco-konco ku

Thursday, September 6, 2012

PEJABAT SETIAUSAHA SULIT DYMM TUANKU BOHONG PADA @KHALID_IBRAHIM??


i. Berhubung dengan kenyataan Menteri Besar bahawa sejak 2003 DYMM Tuanku Sultan Selangor tidak dijemput ke program Ambang Merdeka, saya nyatakan bahawa kenyataan tersebut adalah tidak benar. Semasa di bawah Barisan Nasional Tuanku Sultan Selangor sentiasa dijemput secara rasmi dan lisan. Ini disahkan sendiri oleh Setiausaha Sulit DYMM Tuanku dalam media massa beberapa hari lalu. Adakah Tan Sri Khalid Ibrahim ingin memberitahu umum Pejabat Setiausaha Sulit DYMM Tuanku berbohong?

ii.Sama ada surat-surat jemputan tersebut masih dalam simpanan pejabat SUK atau tidak ia di luar pengetahuan saya. Saya tidak fikir pejabat SUK akan menyimpan surat-surat jemputan majlis begitu lama kerana ia tidak mempunyai kepentingan dari segi undang-undang dan pentadbiran negeri. 

iii. Sememangnya dalam atur cara Ambang Merdeka sejak 2003 tiada nama DYMM Tuanku Sultan. Ini kerana apabila baginda mengesahkan tidak hadir maka aturcara yang dibuat tentulah tanpa nama baginda. Ini bukan sahaja program kemerdekaan, dalam apa sahaja program yang dianjurkan, nama tetamu kehormat yang tidak akan dimasukkan dalam buku aturcara.

iv. Saya tidak faham mengapa isu ini berlarutan begitu lama. Menteri Besar sebagai pemimpin nombor satu negeri sepatutnya mengambil jalan positif dengan memohon kepada DYMM Tuanku Sultan Selangor secara menghadap dan terbuka. Seorang pemimpin negeri beliau harus berjiwa besar bukannya terus mempertahankan ego yang tidak berkesudahan. Apakah jatuh maruah dan martabat Menteri Besar jika Tan Sri Khalid memohon maaf kepada DYMM Tuanku Sultan? Saya tifdak fikir demikian.

v. Masalah Selangor sekarang ialah ia diperintah secara politik konfrontasi. Pemimpin negeri mempunyai kesukaan mencipta politik bergaduh dan riuh-rendah dalam pelbagai isu tanpa menyelesaikannya. Sekali-sekala jadilah ahli politik yang matang sedikit. 

Dr. Mohammad Khir Toyo
Bekas Menteri Besar Selangor

1 comment:

  1. kalau perintah secara politik tu yang paling payah, macam tak menghormati sultan, belum lagi PR menang PRU 13, kalau menang entah macam mana agaknya

    ReplyDelete

comment please.....