Konco-konco ku

Tuesday, May 1, 2012

SIRI 8: PEMBAHAGIAN DUIT UPAH BERSIH TIDAK ADIL DAN BERSIFAT RASIS!!

Walaupun setelah beberapa hari berlalu tragedi bersih yang melibatkan seorang anggota polis melayang nyawa, dan beberapa lain cedera akibat tindakan ganas perusuh, cerita bersih tak akan habis sampai disini sahaja. JB selaku pemerhati bebas yang ada ditempat kejadian akan menceritakan semua detik yang ada semasa JB berada disana.

Malam sebelum bersih, beberapa orang perusuh telah mendapat SMS meminta mereka berkumpul dulu sebelum merusuh untuk menerima duit upah RM200 setiap seorang. Itu hanyalah bagi mereka ahli PKR yang berdaftar sahaja. Manakala sesiapa yang memakai baju bersih akan diberi tambahan duit RM150. Ini bermakna setiap seorang perusuh akan menerima RM350 untuk hari itu. Lumayan.

Lain pula bagi bangsa cina yang kebanyakannya atas nama DAP telah menerima bayaran yang berbeza dan nilai yang jauh lebih tinggi. Setiap seorang perusuh bangsa cina akan mendapat RM500 hingga RM1000 hanya untuk berhimpun. 

Nampaknya hanya pagi sahajalah bangsa cina ini yang ramai. Menjelang petang mereka semua sudah pulang dan ada yang lepak di Starbucks. Manakala bangsa Melayu yang menjadi perusuh terus-terusan menghangatkan jalan TAR dengan provokasi melampau terhadap anggota polis yang bertugas. Sehingga ada yang cedera dan terpaksa dihantar ke hospital.

Tak rasa bodoh ke dipermainkan oleh bangsa lain? Kebebasan apa lagi yang kamu semua nak?

6 comments:

  1. kami nak kebebasan seperti kaldai

    ReplyDelete
  2. pembayaran berbeza antara melayu dan cina bukan perkara baru...pejabat aku budak melayu STPM gaji starting 1400..Tetiba ada sekor budak cina SRP terus dapat 1700...

    penganot pas akan tetap bersungguh-sungguh buat kerosakan asalkan dapat menjatuhkan kerajaan islam dari Umno...lepas tu bangsa dan agama hancoorr dorang pikir kemudian.

    gen2felda

    ReplyDelete
  3. Melayu yang menyertai BERSIH 3.0 ni memang cerdik..memang pandai..memang bijak he he he he

    ReplyDelete
  4. Tambah sikit Bro!! Sebab senang diperbodoh-bodohkan dengan nilai RM150 aja kah kah kah

    ReplyDelete
  5. cukuplah tu buat bayar hospital jahit kepala kalau kena sebat dgn FRU. belen tu boleh buat beli beras 2 kampit.. hahaha..

    ReplyDelete
  6. Apalah sgt dengan nilai duit, tapi nilai akhlak, maruah bangsa dan agama digadaikan. GOBLOK ORAK KARUAN!

    ReplyDelete

comment please.....