Konco-konco ku

Thursday, May 24, 2012

NAK TANYA BUDAK TADIKA @RAFIZIRAMLI MANA DATANG RM237 BILLION??


PENULIS tergerak untuk membangkitkan persoalan ini setelah mendapati ia menjadi tajuk perbincangan hangat di media sosial dan Internet sekarang. Ia berhubung kait dengan sesi Debat PTPTN antara Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaludin dengan Pengarah Strategik PKR, Rafizi Ramli.

Ia menarik perhatian penulis kerana dari banyak perkara yang dibincang antara kedua pemimpin muda tersebut, kenapa soal ini pula yang menjadi benchmark siapa yang menang dan siapa yang kalah dalam debat itu.

Lagipun seperti yang biasa disebutkan, laman ini berpaksi kepada kebenaran, bukan kepada polemik politik yang tidak berkesudahan seperti mana yang dimahukan ramai orang.

Baiklah.

Seperti yang penulis katakan semalam, Rafizi gagal menjelaskan kepada rakyat bagaimana Pakatan Rakyat boleh menjayakan janji untuk memberi pendidikan percuma dan penghapusan hutang PTPTN. Sumber memaklumkan penulis, semua maklumat telah diberikan kepada Rafizi tapi di saat -saat akhir Rafizi memilih untuk tidak mendedahkan maklumat tersebut atas alasan yang kurang dipastikan kenapa.

Sebaliknya Rafizi memilih untuk mempertikaikan soal berapa banyak peruntukan pendidikan hasil dari ‘sumbangan RM237 Billion’ oleh Petronas kepada kerajaan Malaysia sepanjang tempoh bapa mertua Khairy, Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri (2003 -2009).

Sebelum berbicara panjang, penulis suka nak menyatakan disini bahawa dari kajian penulis, jumlah RM237 billion ini tidak dinyatakan dimana-mana sebagai sumbangan Petronas kepada kerajaan sepanjang tempoh Abdullah menjadi Perdana Menteri.

Paling dekat ialah sumber dari blog mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad yang menyebut Petronas telah menyumbang sebanyak RM 270 billion (sebelum cukai atau selepas cukai, penulis tidak pasti) kepada kerajaan sepanjang tempoh pemerintahan Abdullah, dan projek apa yang telah dibiayai dari hasil wang ini?

Sumber boleh rujuk disini.

Kita tahu Rafizi adalah bekas kakitangan Petronas tapi Mahathir adalah Penasihat Petronas. Kalau diberi antara 2 pilihan maklumat siapa yang perlu lebih dipercayai, sudah tentu penulis memilih Mahathir.

Soal siapa Mahathir dan kekejamannya ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim, itu adalah perkara berbeza. Yang dibangkitkan sekarang ialah maklumat tentang sumbangan Petronas kepada kerajaan sepanjang tempoh Abdullah sebagai Perdana Menteri.

Lagipun, tindakan Rafizi membuat perbandingan ini adalah hampir sama dengan tindakan Mahathir pada 2010, cuma tidak mengkhusus kepada pendidikan seperti yang dilakukan Rafizi dalam debat tersebut.

Balik pada soal RM 237 billion ini tadi.

Dari mana angka ini datang? Graf dibawah menunjukkan jumlah sumbangan Petronas kepada kerajaan sepanjang tempoh perkhidmatan Abdullah sebagai Perdana Menteri (2004-2008). Yang mana kalau pembaca boleh mengira, jumlahnya hanyalah sebanyak RM202.8 billion!! Katakanlah plus minus 10% pun, masih jauh dari angka yang diberikan Rafizi.

Kenapa penulis membangkitkan hal ini dengan panjang lebar?

Kerana seperti ditulis diatas, isu ini sedang hangat dibincangkan di alam siber bagi menunjukkan bahawa Khairy ‘kalah’ berdebat dengan Rafizi kerana gagal menjawab soalan tersebut sebanyak 2 kali. Sekarang tahulah kita kenapa Khairy tidak boleh menjawab, angka diberikan itu salah dan tidak boleh dirujuk dimana-mana.

Jadi dimana yang Rafizi menang kalau rujukannya pun sudah salah?

Itu belum disebutkan lagi dengan apa cara pendapatan Petronas semasa penggal pemerintahan Abdullah, mampu dikaitkan dengan keupayaan Pakatan Rakyat untuk memberikan pendidikan percuma setelah mengambil alih Putrajaya nanti.

Penulis tak nampak bagaimana ‘cerita’ 4 tahun lepas mampu membantu Pakatan Rakyat menjayakan janji pendidikan percuma dan penghapusan hutang PTPTN seperti yang menjadi tajuk debat tempoh hari. Tidak hairan kenapa ramai menganggap tujuan Rafizi membangkitkan persoalan ini ialah untuk menyerang peribadi Khairy.

Tak pasal-pasal, dari seorang yang dianggap majoriti ahli UMNO sebagai ‘persona non grata’ (orang yang tidak diperlukan), Khairy kini diangkat menjadi hero pula.

Oleh yang demikian, penulis harap Rafizi tampil dengan penjelasan dari mana sumber RM 237 billion ini diperolehi sebelum isu-isu lain yang timbul semasa debat itu mengambil tempat.

Antara yang paling memalukan, sudah tentulah dalam soal “beri pendidikan pra sekolah percuma pun tak mampu di Selangor (manifesto 2008), inikan pulak pendidikan peringkat tinggi percuma“ yang disebutkan ahli Parlimen Rembau tersebut semasa menutup hujahannya.

Penulis berpendapat beginilah, dimasa hadapan, jika kurang persediaan, elok dibatalkan sahaja debat itu kerana penulis lihat ia bukan menaikkan lagi imej Pakatan Rakyat, tapi tambah menjatuhkan lagi

1 comment:

  1. tergerak hati lak nak comment walaupun debate dah lama..

    oiiittt brader, mana pegi duit petronas sebelum 2004..? takkan start dari 0 kot...

    mestilah dah ada reserve petronas sebelum Dolah amik alih...so, tambah dgn zaman die perintah, dah tentu jumlah reserved petronas lebih 200 billion++..

    xyah nak backup la..satu dunia nampak si KJ tu teragak2 nak jawab...die jgn buat2 lupa...die kan 4th floor punya team...mesti tau mana pegi duit petronas...

    reformasi !

    ReplyDelete

comment please.....