Konco-konco ku

Wednesday, May 16, 2012

MINDABUDIMAN: MELAYU MATI DALAM DAP?


1. Ramai yang gusar dengan kehadiran Melayu ke dalam DAP. Dengan imej keCinaan yang ada pada DAP tentulah sesuatu yang pelik deretan orang Melayu mengisi ruang dalam DAP. Nama seperti Zairil Khir Johari, lulusan Uitm Fairuz Azhan & Dyana, Hatta Watari - mantan Presiden NUJ, Blogger mantan UMNO Dato Ariff Sabri & Aspan Alias dan meletakkan Tunku Abdul Aziz Ibrahim sebagai Senator dan Naib Pengerusi DAP.

2. Dari catatan sejarah, orang kesatuan sekerja Melayu kerap kali dipinang oleh DAP. Nama seperti Ahmad Nor, Zainal Rampak dan Ahmad Ton adalah pemimpin kesatuan sekerja. Ahmad Nor merupakan orang Melayu pertama terpilih sebagai Ahli Parlimen setelah memenangi kerusi Bayan Baru (1990) setelah tewas di Gopeng pada tahun pada tahun 1987.

3. Sebenar DAP sudah melahirkan 6 orang Ahli Parlimen Melayu; Ibrahim Singgeh (1969) - Tapah Road, Hj Hassan Ahmad (1969) - Si Rusa, Ahmad Nor (1990) - Bayan Baru, Daing Ibrahim, Salleh Nakhoda Hitam dan Fadzlan Yahya (Pasir Berdamar). Antara aktivis lain yang saya ingat adalah seperti Syed Ali Mokhsin dan Abdul Muluk Daud (Dharmala N.S).

4. Hayat orang Melayu dalam DAP tiada akan lama. Zainak Rampak keluar dari DAP. Mana perginya deretan orang Melayu yang dipinang oleh DAP dalam Projek Tanjung 3 Pulau Pinang pada tahun 1995? Terkini Tunku Abdul Aziz Ibrahim memilih jalan berpisah. DAP adalah parti yang tidak boleh ditegur walau pun oleh ahlinya sendiri.Seperti biasa mereka yang keluar dari DAP akan dicerca dan ditohmah. Dinasti Lim dan Karpal membina empayar sama seperti Anwar di Parti Keadilan. DAP adalah parti perkauman Cina yang bertopeng beberapa kerat anak Melayu. Tunggulah berapa lama anak muda Melayu boleh bertahan dalam DAP.

5. Orang Melayu yang memahami Deklarasi DAP Setapak 1967 tentu sekali tidak akan bersama DAP. Orang Melayu yang memahami peristiwa 13 Mei 1969 tentu sekali tidak akan bersama DAP. Orang Melayu yang memahami bagaimana Lee Lam Thye bersara politik tentu sekali tidak akan bersama DAP.

Budiman Zohdi
Pengerusi SERANG Selangor

No comments:

Post a Comment

comment please.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...