Konco-konco ku

Monday, May 20, 2013

KENAPA BOYCOTT BARANGAN CINA DAP TAK BOLEH DI MALAYSIA?? DON'T FEED THE DRAGON!!

HAIRAN dengan sesetengah rakyat Malaysia yang begitu emosional apabila kita mula melancarkan kempen boikot barangan Cina sedangkan perkara ini telah lama berlaku. Hanya baru-baru ini apabila kecenderungan ketara dalam PRU13 maka berpusu-pusu pengguna Melayu Islam yang semakin berani menyuarakan hak mereka untuk memboikot barangan jualan dari Cina. Salah ke?

Bagi aku yang telah memboikot barangan Cina sejak dari dulu lagi tak nampak perkara ini salah dan bertentangan dari hak-hak seorang pembeli. Dalam perniagaan biasalah kalau ada untung, ada rugi. Adat berniaga mana ada yang selalu nak jadi untungkan. Bukan semuanya boleh boikot barangan Cina ni tapi mana-mana yang dirasa berkemampuan silakan bertindak dari sekarang.

Malaysia adalah satu-satunya negara yang langsung tidak memboikot barangan Cina kerana sifat baik hati yang masih menebal dalam hati bangsa Melayu. Melayu di Malaysia tak sampai hati nak tengok Cina susah jika hendak dibandingkan dengan peniaga Melayu sendiri yang berhempas pulas mencari rezeki dan sering kali ditipu oleh peniaga Cina.

Kita ambil contoh di negara-negara luar, banyak negara sebenarnya yang dah memboikot barangan Cina ni terutama barangan cetak rompak dan barangan tipu dari negara China. Mana tak tumpahnya kuah kalau tak ke nasi kan? Siapa yang tak kenal dengan barangan atau produk dari China ni... Semua penipu, baru pakai tak sampai seminggu dah rosak. Sekali cek rupa-rupanya barang tak ori yang diciplak sebijik macam ori.


Kita sendiri terlalu baik dan terlalu berlembut dalam menilai barangan yang cepat rosak. 'Tak pe lah, kalau rosak beli lagi.' Itulah sesetengah mentaliti rakyat Malaysia terutama berbangsa Melayu yang tak kisah ditipu oleh bangsa Cina ini. Barang secondhand dikatakan barang ori dan bukan itu sahaja, harganya juga tidak logik jika dilihat dengan kualiti yang diberikan. Tapi sampai bila?

Sebenarnya bukan nak boikot sangat barangan Cina ni tapi nak bagi pengajaran kepada mereka supaya jujur dalam berniaga. Ambil contoh terdekat di Shah Alam sendiri, barangan alat telekomunikasi di Plaza Alam Sentral tingkat 3 yang dijual oleh para peniaga Cina di sana kebanyakannya adalah barangan tiruan yang diimport dari negara China. Rupa memang sebijik macam original tetapi berhati-hati kerana hampir 80% barangan yang dijual adalah barang secondhand yang cepat rosak dan tidak mudah untuk dibaiki. Ini adalah kenyataan dan ramai pembeli yang sudah tertipu.

Jadi kenapa ada pemimpin sendiri yang nak melenting apabila kita boikot barangan Cina? Salahkah kita nak dapatkan barangan yang setimpal dengan harga yang kita bayar? Atau adakah rakyat marhaen seperti kami ini tidak layak untuk mendapatkan barangan yang cantik kualitinya?

Fikirkan.

21 comments:

  1. Betul dan tepat tu bro !

    Kita menggunakan HAK PENGGUNA kita... sebagai PEMBELI dan PENGGUNA kita dah serik asik di tipu peniaha CINA sejak kita mula kenal duit dan jajan. SAMPAI BILA KITA MESTI TUNDUK KEPADA PENIPUAN PENIAGA CINA ! BERTINDAK SEKARANG!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang kecoh sekarang ni bukan boikot made in China, tapi nak lingkupkan cina Malaysia sebab tsunami cina tu. Rasanya kalau masih pergi tesco, kfc, mcD, makan produk maggie, pakai colgatte, dan segala macam produk yahudi laknatullah, takyah lah nak boycotte produk cina. Yang barang yahudi tu, ulama' dah berbuih2 mulut suruh boycotte, kita buat tak paham je, tup2 bila orang politik suruh kita boycott, cakap sekali je kita dah semangat. Saya pernah sekali sekala kena tipu peniaga cina tapi saya selalu sangat kena tipu dan rasa tertipu oleh peniaga melayu. Teruk2 kena tipu pulak tu. Sebab apa, sebab kita kurang berhati2 sesama melayu sebab kita rasa takkan satu bangsa, satu agama nak tipu. Tapi sebab saya orang melayu, kena tipu 100 kali pon masih nak tolong org melayu meniaga, dah tak blh nak buat ape. Orang tipu meniaga ni tak kaya pon, baik melayu baik cina.

      Delete
    2. ya, jom kita boikot barangan laknat tu..

      Delete
  2. Tahukah anda kebanyakan BARANG CHINA yang di JUAL oleh ORANG CINA MALYSIA berharga 70% daripada harga asal???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang saya tahu barang China sangat murah tapi takde kualiti. Saya suka ada barang China, sebab kalau takde barang China, takdelah kedai RM2. Ada barang China ni kita boleh lah pilih nak yang berkualiti ke nak yang murah. Sebenarnya orang bawahan macam saya je suka barangan China ni, orang kaya dgn local chinese tak pandang barang China ni, lowwww classss.

      Delete
    2. kita ajar mereka..diorg sekarang ni giat berkempen boikot produk org melayu cth roti gardenia..ini lah masanya kita bertindak bls.. BUY MALAY FIRST, BUY CHINESE LAST'

      Delete
  3. BOYCOT BARANGAN BANGSAT!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boycott brg dari negara China.. X sama dgn boycott brg buatan tempatan yg dijual oleh peniaga cina. Buku2 dan brg kat Popular semuanya bukan buatan negara Cina. Staff yg kerja kat sana, semua org melayu,cina,india. Siape yg rugi.

      Delete
    2. jangan dengar kata2 pengkhianat bgsa..boikot tetap boikot

      Delete
  4. Kepada Melayu Melayu Liberal cuba jangan menolak gesaan memboikot barangan dan peniaga Cina..kalau tak beli barang dari peniaga cina atau product cina maupun kedai cina tak mati da..dah lama Melayu kena tipu dengan peniaga Cina..yang haram kata halal..contoh KOPITIAM OLD TOWN..hati hati

    ReplyDelete
  5. Selain boycot kita jgk kena mengambil inisiatif bagaimana untuk mengadakan kedai2 Melayu yang org Melayu jarang dan x jual seperti kedai hardware, spare part kereta, kedai jual dan baiki HP dan byk lagi. Sepatutnya kita jadikan lima tahun nie kebangkitan ekonomi Melayu.

    ReplyDelete
  6. aku memang tak pernah guna barangan cina... masuk kedai cina pun tak pernah... baik aku shoping kat mydin.. aku tak perlukan gas.. sebab aku guna dapur letrik....

    ReplyDelete
  7. beli direct jer dari china..klu rasa nak beli yg kualiti rendah...murah pun murah ....setidak2 nyer takda harga melampau dijual org cina di sini....

    ReplyDelete
  8. ayuh konsisten dgn boikot cina ni..
    update selalu brg/produk cina..
    sampaikan pada mak ayah di kampung

    ReplyDelete

  9. tadi bertembung tokey kedai runcit tmpt aku slalu beli brg suatu waktu dulu kat Pejabat Pos :

    tokey : allo kwn lama tak nampak
    aku : takde sini la tokey..kerja ***** (kelentong jer tu). lu amacam..meniaga ok?
    tokey : meniaga okayyyyyyyy (pnjng okay dia)

    diam (malaikat lalu)

    tokey : tapi...sekarang ada sikit kurang bla bla bla...
    aku : tersenyum sambil ingat kat tunang aku. apa yg apek ni ckp tak masuk dah hehehe

    beli produk Melayu..boikot produk cina!


    ReplyDelete
  10. SETUJU SANGAT..aq pun dh stat x beli produk2 kat kedai china dan stop beli roti massimo,mnyak masak seri murni, daisy dan naturel..hancurkan perniagaan dan produk mereka supaya mereka sedar melayu bukannya bodoh dan lemah..jom, kita ajar mereka..

    ReplyDelete
  11. Semalam gi beli barang kat mydin sban tapi barang dah banyak takde kat rak2 tu. So pegi ke tesco (glc sime darby punya). Tengok banyak barang2 bumi ngan felda dah kurang kat rak2 sana (kalau tidak, bersusun lagi). Ada staf yang tengah penuhkan rak dengan kaya agromas. Minta lah sebotol, pas tu tanyalah dia orang, jawab dia orang yang produk tu dah habis stok, tak tau kenapa kak. Alhamdulillah BBC dah mula menampakkan hasilnya. Teruskan rakan2. ebih lama program ini berjalan, lebih menderita mereka. Itulah sebabnya mereka mula mengelabah tuh.

    ReplyDelete
  12. saya memang dari dulu lagi dah meluat dengan peniaga cina nie.pernah saya cuba ditipu semasa beli sayur di pasar pudu.mujur la saya tahu mengira timbangan.dan peniaga itu termalu kerana dimarahi saya.berhati-hati lar dgn puak puak lahanat nie.

    ReplyDelete
  13. barang elektronik contoh hanphone,computer,printer,modem,tv,dvd player,calculator....semua buatan china,walaupun jual di mydin semua buatan china,nak boycott ke???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boikot brg cina dan yahudi...

      Delete
  14. pada yang tak mampu nak boikot barang cina..boikotlah kedai dia..pergi kedai runcit,kedai motor dlln milik melayu..tak reti ke

    ReplyDelete

comment please.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...