Konco-konco ku

Wednesday, October 3, 2012

JATUH HUKUM HARAM SOLAT DUA IMAM!! PAS BUAT LAGI!!


Rujukan dari Ulama Muda ILMU, Al Fadhil Ustaz Fathul Bari ;

Sepakat ke-empat-empat Mazhab adalah HARAM !! kecuali wujud dalam sebahagian ulama Mazhab Hanafi yang menyatakan MAKRUH.

Berdalilkan firman Allah swt ; surah At Taubah 107 ;

Masjid "Dhirar" yang di maksudkan adalah menjadikan masjid tempat untuk perpecahan.

-lihat tafsir Al Qurthubi (8/257)

-Bahkan Imam Malik berkata :

"tidak boleh didirikan dua jemaah dalam satu masjid dengan dua imam"
(rujuk tafsir Al Quthubi)

Fatwa ini dipetik dari soalan yang d ajukan pada Syeikh 'Athiyyah Saqr pada Mei 1997.

Hidup seperti roda, walau telah berlaku zaman Hadi Awang dahulu hari ini parti konon Islam PAS mulakan semula sketsa solat dua imam di Masjid Putrajaya semasa perhimpunan tuntut royalti minyak Kelantan siang tadi.

Seperti sudah diajar di dalam parti itu yang boleh mempunyai dua imam dalam satu masa. Maka rasa tidak bersalah puak-puak ini berimamkan imam yang lain dibelakang imam solat fardhu.

Mazhab apakah yang digunakan oleh Nik Abdul Aziz dan Hadi Awang dalam mentarbiah ahli-ahli nya? Ikutan ajaran manakah yang menjadi idola puak songsang ini? Nilaikanlah sendiri...

3 comments:

  1. Parti anak haramjadah apa nak di hairankan.
    Puak2 babi di imani oleh imam babi terdiri dari ustaz2 pas babi haramjadah.
    Ustaz pas kalau pasal duit halal.
    Musnah kan islam halal.
    Bonos halal.
    Dah makan jadi taik baru sebut haram.
    Haramjadah ustaz pas babi di sekolah2 malaysia.

    ReplyDelete
  2. Salam, aku tak sure jgk hukum camne untuk kes camni..aku beranggapan secara positif yang berbaju merah tu dtg untuk solat jamak/qasar sebab bermusafir dari Kelantan ke Putrajaya...jadi mereka2 tu solat jauh sikit dari jemaah yang didepan..wallahualam

    ReplyDelete
  3. Bro, berprasangka baik dulu bro. aku mcm setuju dgn orang atas. maybe diorang solat jamak...just maybe bro

    ReplyDelete

comment please.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...