Konco-konco ku

Tuesday, October 16, 2012

FILIPINA DAN BANGSAMORO MENYANJUNG KREDIBILITI NAJIB RAZAK DAN MALAYSIA


Akhirnya kredibiliti Najib mempengaruhi keputusan perjanjian damai bagi bangsamoro di Filipina.

Tahniah Dato Seri Najib...Tahniah PM..Tahniah Malaysia! kerana diundang untuk bersama sama didalam peristiwa bersejarah yang sekian lama mengorban nyawa dan darah umat Islam Bangsamoro. 

Kerajaan Filipina dan Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) telah menandatangani kerangka perjanjian damai secara rasmi di Istana Malacanang di sini hari ini bagi mengakhiri konflik lebih 40 tahun di wilayah selatan Filipina. 

Detik bersejarah bagi memulakan proses penubuhan wilayah autonomi Bangsamoro itu turut disaksikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Presiden Filipina, Benigno Aquino III, pada pukul 3 petang waktu tempatan. 

Majlis yang turut disaksikan oleh Ketua MILF, Murad Ebrahim itu ditandatangani oleh wakil kerajaan Filipina, Marvic Leonen dan Ketua Perundingan Damai MILF, Mohagher Iqbal. 

Malaysia menjadi pengantara perundingan damai antara kedua-dua pihak itu sejak 2001 sehingga perjanjian awal untuk perdamaian dicapai di Kuala Lumpur dalam rundingan dari 2 hingga 7 Oktober lepas.

Siapa Dato Seri Najib? Siapa PM? kalau orang PAS nak tahu beliau ialah Presiden UMNO! Pengerusi Barisan Nasional..! Jadi siapa yang diiktiraf dalam menyelamatkan satu bangsa yang majoritinya mengimani agama Islam yang sama? Jawabnya ialah UMNO...UMNO faham?

4 comments:

  1. Perundingan damai antara MILF dan Kerajaan Filipina telah dimulakan dieara Dr Mahathit menjadi PM Malaysia, diteruskan oleh DS (Tun) Abdullah Badawi dan Alhamdulillah dimuktamadkan diera DS Najib.

    Seperti yang kita tahu Tun Dr Mahathir sampai hari ini konsistan menentang peperangan dan keganasan. Termerainya perjanjian tersebut bermakana tamatlah keganasan yang berlarutan hampir 40 dekat.

    Dalam konteks ini Malaysia dibawah BN yang diterajui UMNO tidak dapat dinafikan telah menyumbang kearah perdamaian yang diharap dapat berkekalan untuk semua pihak. Jika ucapan DS Najib diambil kira ternyata Malaysia akan terus menainkan peranan besar didaerah yang majoritinya adalah Islam.

    UMNO sekali lagi telah berjaya memainkan peranan yang amat penting dalam usaha menjayakan perdamaian di Selatan Filipina. PAS ? hamPAS. Wallahualam.

    mtk

    ReplyDelete
  2. TOK Samai buddha di burma tak sokong OIC ditempatkan di sana,Hanya kerajaan PORK nik yang sayangkan sami buddha.di kalte banyak tokong buddha. takebeer!

    ReplyDelete
  3. Apa sumbangan Tok Garu Nicky Najis Babi kat umat Islam????? Menjahanamkan Islam ada la...

    ReplyDelete
  4. Bagi Nikky kalau dia wafat. Fadhu kifayah akan di ambil alih oleh. Karpal Tukang Mandi, Kit Siang Tukang Kafan dan Guan Eng Tukang Kambus dan Anwar Tukang Pidato.

    UMNO yang seagama adalah haram untuk menyentuh jasadnya yang maksum.

    Wallahuwaalam...

    ReplyDelete

comment please.....