Konco-konco ku

Thursday, March 1, 2012

TERENGGANU SEDIA RM50 JUTA BINA RUMAH SENDIRI. WOW!!!

Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Terengganu hari ini meluluskan dana pinjaman perumahan berjumlah RM50 juta untuk rakyat negeri ini yang berpendapatan kurang daripada RM3,000 untuk membina rumah sendiri.

Keputusan menyediakan kemudahan pinjaman yang boleh mencecah sehingga RM50,000 bagi setiap permohonan itu sebelum ini diluluskan dalam ucapan Bajet 2012 pada Disember lalu.

Menteri Besar, Datuk Seri Haji Ahmad Said, berkata petang ini, mereka yang masih tidak memiliki rumah sendiri wajar memohon pinjaman ini.

Selain kemudahan pinjaman yang mengenakan syarat utama hanya kepada pemohon yang berpendapatan RM3,000 ke bawah, pemohon juga perlu membina sendiri rumah berkenaan di atas tanah milik pemohon berdasarkan geran hak milik.

Katanya, pemohon perlu mencagarkan geran itu kepada Perbadanan Memajukan Iktisad Negeri Terengganu (SEDC) bagi memastikan pemohon tidak mengingkari syarat tempoh bayaran balik pinjaman itu.

“Terpulang kepada pemohon berapa jumlah yang mereka mahu pohon, bagaimanapun kita akan beri sehingga tahap maksimum RM50,000 bagi setiap pinjaman, selain tanah perlu dicagar kepada kita melalui SEDC.

"Kalau tidak beri cagaran, jika kita luluskan pinjaman RM50,000, mereka tidak bayar, habislah kita..(cagaran) sebagai perlindungan kepada kerajaan,” katanya.

Kertas cadangan mengenai pinjaman perumahan ini akan dibawa kepada Mesyuarat Dewan Undangan Negeri (DUN) pada bulan April nanti yang dibuat mengikut Seksyen 10, Akta Acara Kewangan Negeri.

“Ia bagi membolehkan kita mewujudkan tabung amanah ini,” katanya selepas Mesyuarat Mingguan Exco, di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu, hari ini.

Kerajaan negeri akan mengeluarkan syarat bagi memohon pinjaman itu secara terperinci sebaik sahaja Mesyuarat DUN meluluskan perkara itu nanti.

Berita gembira ini wajar disambut baik oleh rakyat Terengganu yang berpendapatan RM3,000 ke bawah dan difahamkan Terengganu satu-satunya yang menyediakan pinjaman perumahan seperti ini.


sumber : teganuku.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

comment please.....