Konco-konco ku

Tuesday, March 27, 2012

TUNTUTAN RASIS DAN MENGARUT DONG ZONG!!!


Kita mula melihat bagai ada sesuatu yang lebih dalam sifat Dong Zhong dari sekadar pertubuhan yang berteraskan akademik.    Dong Zhong seolah-olah satu ‘agama’ di mana kaum Cina hanya akan menurut setiap rentak yang dimainkan mereka tanpa berfikir dua kali mengenai kerasionalan ataupun akibat darinya. 

Dengan bantahan terbaru Dong Zhong, kaum Cina tidak lagi boleh menafikan bahawa Dong Zhong atau diri mereka sendiri, majoritinya, adalah bersifat rasis tegar.

Tidak ada sebuah pertubuhan pun yang menjadikan pemisahan antara kaum di sekolah sebagai matlamat utama, selain pertubuhan Dong Zhong. 

Dan bagi melonjakkan pemisahan kaum ini ke tahap yang lebih tinggi, Dong Zhong sekarang mendesak agar tiada guru yang tidak fasih berbahasa Mandarin yang dibekalkan di sekolah-sekolah Cina.  Dalam ertikata lain, pertubuhan ini enggan menerima guru dari kaum lain kerana sudah tentulah kaum Cina sahaja yang fasih berbahasa Mandarin.  

Dong Zhong tetap mengemukakan bantahan ini walaupun mereka tahu bahawa tidak ramai kaum Cina yang berminat menjadi guru yang mana menjadikannya mustahil bagi kerajaan untuk memenuhi tuntutan mereka. .

Justeru, apakah motif sebenar di sebalik drama protes ini sehingga menyebabkan Timbalan Menteri Pelajaran, Wee Ka Siong, diserang?

Apakah Dong Zhong sengaja mengenakan tekanan tanpa sebab terhadap kerajaan kerana ingin mendemonstrasi kuasa mereka – ala kongsi gelap Cina?

Kenapakah Dong Zhong merasakan yang sekolah Cina berhak menerima layanan istimewa atau diberikan keutamaan yang tidak dinikmati oleh Sekolah Tamil mahupun sekolah Agama?   Bukan semua guru-guru di sekolah Tamil fasih berbahasa Tamil, terutamanya guru yang mengajar Bahasa Kebangsaan.  Dan bukan semua guru sekolah agama boleh bertutur bahasa Arab dengan lancar. 

Jadi, kenapakah Sekolah Cina perlu lebih istimewa dari yang lain?

Lebih dari itu, Dong Zhong juga sedia maklum bahawa terdapat 60,000 murid-murid bukan Cina di sekolah Cina.  Ramai di antara mereka adalah kaum Melayu dan beragama Islam.  Memandangkan sekolah Cina juga tertakluk kepada silabus dan peperiksaan Malaysia, guru-guru agama telah dihantar untuk mengajar matapelajaran Agama Islam di sekolah-sekolah ini.  Andainya kerajaan tunduk kepada tuntutan Dong Zhong, di manakah kita boleh mencari beberapa kerat Ustaz dan Ustazah yang fasih berbahasa Mandarin untuk dihantar ke sekolah Cina?

Atau, apakah ini cara licik Dong Zhong untuk ‘membuang’ murid-murid bukan Cina dari sekolah Cina?

Jelas sekali yang Dong Zhong sebenarnya enggan ada kena mengena langsung dengan kaum-kaum lain di Malaysia.  

Sekolah hanyalah sebahagian dari keseluruhan agenda rasis mereka.  Agenda yang lebih besar ialah memastikan tiada kaum lain diambil bekerja atau diberi peluang dalam sektor ekonomi yang didominasi kaum Cina. Untuk ini, mereka meletakkan Bahasa Mandarin sebagai keperluan utama dalam iklan-iklan kerja yang ditawarkan. 

Berdasarkan semua perkembangan ini, bukanlah satu kesalahan jika menyatakan bahawa matlamat utama Dong Zhong ialah untuk ‘merombak’ Malaysia dengan memadamkan kesan-kesan kaum lain, terutamanya kaum asal, dan mendakwa bahawa negara ini adalah hak mereka sepenuhnya dengan kaum mereka menjadi tuan dan kaum lain sebagai hamba. 

Jika Dong Zhong meneruskan tuntutan rasis dan tidak masuk akal mereka, kita hanya boleh menyarankan agar semua sekolah-sekolah Cina diswastakan sahaja.  Dong Zhong tidak sepatutnya meminta lebih sumbangan dan peruntukan dari kerajaan sedangkan di masa yang sama mereka membakulsampahkan segala kebaikan dan jasa kerajaan terhadap mereka. Sedangkan, membenarkan kaum Cina dan kaum-kaum lain mempunyai sekolah berasingan adalah amalan luar biasa bagi sesebuah negara, di mana dengan sendirinya membuktikan bahawa kerajaan Malaysia amat bertoleransi dan ikhlas.  Meminta lebih dari itu, adalah jelas bersikap tamak dan jahat.  

Kita hanya boleh bertanya kenapakah terlalu mendalam kebencian Dong Zhong terhadap kaum lain?  Kenapa mereka enggan bercampur gaul dan hidup bersama dalam harmoni?

Malangnya, penulis tiada jawapan untuk soalan itu.  Mungkin, ia disebabkan darah komunis yang mengalir dalam tubuh mereka. 

7 comments:

  1. pasai orang macam lu ini suka tulis artikel berbau perkauman menyebabkan kaum cina tak menyokong MCA lagi. Aku penyokong MCA dan BN tapi aku betul betul muak dan nak muntah dengan sikap orang UMNO yang racist sangat. macam mana MCA boleh jika luorang asyik kutok cina ini dan itu.

    Kadang kadang baik juga MCA keluar dari BN daripada disusahkan oleh puak extremis UMNO macam lu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. allo fren... baca bagi abis dulu... puak2 dong zhong ni ditaja & diserapi sedara2 diorg dari CHINA bro! Mintak mcm2 tuntutan yg merepek & menjurus agar kaum lain takleh campur lansung hal pendidikan ni sbb diorg tahu, kalau kaum lain diberi peluang jadik pandai, diorg akan tergugat. Berbalik pada topik asal, mmg tak logik semua guru ORG CINA dlm sklh tu. Pikir sikit, guru CINA cemerlang sgt ke nak ajar bahasa MALAYSIA??

      Nak cakap pasal rasis, ADA TAK ORG MELAYU & INDIA SAMBUT TAHUN BARU MELAYU & INDIA??? Apesal kat MALAYSIA diorg sambut tahun baru CINA??? siap cuti umum 2HARI lagi!!! TAHUN BARU CINA bukan PERAYAAN AGAMA kan???

      bukak minda & matahati, tanya iman, komen pakai iman & akidah bukan pakai ikut tibai balaci pembangkang jer bro!

      Delete
  2. anon, lu baca balik la ape dong zong mintak...dong zong tu la bapak segala racist kat malaysia ni...dengan DAP sekali la adik beradik...kalau lu x sokongMCA- BN sbb lu racist la...lu sokong la dong zong mintak ape pun sbb lu racist...lu jgn ckp umno racist la apek...artikel ni pun ditulis sbg respon kepada Dong Zong yg maha kiasu tu...lu igt bhs cina bhs kebangsaan ke? lu igt skolah cina je x cukup cikgu...lu nk cikgu ramai, lu suh bgsa lu jadi cikgu la..ape susah.

    ReplyDelete
  3. Org cina:
    jadik cikgu takmau- gaji kecik
    jadik askar takmau - tak tahan letih + gaji kecik (takda pengorbanan untuk negara)
    jadik polis takmau - gaji kecik + tak sanggup berkorban
    jadik nurse takmau - gaji kecik
    jadik keje kilang takmau - sbb jadik balaci

    so...benda2 ni semua org melayu & india n kaum lain buat, depa keje ape???/ semua bisness depa sapu, yg kita jadik balaci!!!

    ReplyDelete
  4. Aku mmg benci ngan cina..kl ikut hati aku, mau jer htrmrk balik ke negara mrk...padan mrk mrk, beri betis nak peha...bahalol punya babi!!

    ReplyDelete
  5. Melayu tak rasis ma..Melayu tak kisah. Kalau cina jadi kelajaan, melayu lagi satu padu ma..satu negara semua tukar sekolah cina pun tak apa ma ... butut....

    ReplyDelete
  6. Melayu itu orang yang bijaksana
    Nakalnya bersulam jenaka
    Budi bahasanya tidak terkira
    Kurang ajarnya tetap santun
    Jika menipu pun masih bersopan
    Bila mengampu bijak beralas tangan.

    Melayu itu berani jika bersalah
    Kecut takut kerana benar,
    Janji simpan di perut
    Selalu pecah di mulut,
    Biar mati adat
    Jangan mati anak.

    Melayu di tanah Semenanjung luas maknanya:
    Jawa itu Melayu, Bugis itu Melayu
    Banjar juga disebut Melayu,
    Minangkabau memang Melayu,
    Keturunan Acheh adalah Melayu,
    Jakun dan Sakai asli Melayu,
    Arab dan Pakistani, semua Melayu
    Mamak dan Malbari serap ke Melayu
    Malah mua'alaf bertakrif Melayu
    (Setelah disunat anunya itu)

    Dalam sejarahnya
    Melayu itu pengembara lautan
    Melorongkan jalur sejarah zaman
    Begitu luas daerah sempadan
    Sayangnya kini segala kehilangan

    Melayu itu kaya falsafahnya
    Kias kata bidal pusaka
    Akar budi bersulamkan daya
    Gedung akal laut bicara

    Malangnya Melayu itu kuat bersorak
    Terlalu ghairah pesta temasya
    Sedangkan kampung telah tergadai
    Sawah sejalur tinggal sejengkal
    tanah sebidang mudah terjual

    Meski telah memiliki telaga
    Tangan masih memegang tali
    Sedang orang mencapai timba.
    Berbuahlah pisang tiga kali
    Melayu itu masih bermimpi

    Walaupun sudah mengenal universiti
    Masih berdagang di rumah sendiri.
    Berkelahi cara Melayu
    Menikam dengan pantun
    Menyanggah dengan senyum
    Marahnya dengan diam
    Merendah bukan menyembah
    Meninggi bukan melonjak.

    Watak Melayu menolak permusuhan
    Setia dan sabar tiada sempadan
    Tapi jika marah tak nampak telinga
    Musuh dicari ke lubang cacing
    Tak dapat tanduk telinga dijinjing
    Maruah dan agama dihina jangan
    Hebat amuknya tak kenal lawan

    Berdamai cara Melayu indah sekali
    Silaturrahim hati yang murni
    Maaf diungkap senantiasa bersahut
    Tangan diulur sentiasa bersambut
    Luka pun tidak lagi berparut

    Baiknya hati Melayu itu tak terbandingkan
    Segala yang ada sanggup diberikan
    Sehingga tercipta sebuah kiasan:
    "Dagang lalu nasi ditanakkan
    Suami pulang lapar tak makan
    Kera di hutan disusu-susukan
    Anak di pangkuan mati kebuluran"

    Bagaimanakah Melayu abad dua puluh satu
    Masihkan tunduk tersipu-sipu?
    Jangan takut melanggar pantang
    Jika pantang menghalang kemajuan;
    Jangan segan menentang larangan
    Jika yakin kepada kebenaran;
    Jangan malu mengucapkan keyakinan
    Jika percaya kepada keadilan.

    Jadilah bangsa yang bijaksana
    Memegang tali memegang timba
    Memiliki ekonomi mencipta budaya
    Menjadi tuan di negara Merdeka "

    p/s: "YOU" r nothing without malay.

    ReplyDelete

comment please.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...