Konco-konco ku

Tuesday, May 8, 2012

SAMPAH BERTIMBUN, LONGKANG TERSUMBAT SAMPAH PUNCA BANJIR BESAR DI SELANGOR!!


SHAH ALAM - Lebih 3,000 penduduk dalam Mukim Batang Kali dan Mukim Hulu Yam terjejas teruk akibat banjir buruk melanda lebih 14 kawasan pagi tadi.

Pegawai Daerah Hulu Selangor, Nor Hisham Ahmad Dahlan berkata, air yang naik sejak kira-kira jam 4.30 pagi tadi telah memaksa penduduk di kawasan paling teruk terjejas dipindahkan ke pusat pemindahan berdekatan.

"Kawasan paling teruk terjejas ialah di Kampung Genting Malik di mana air mencecah paras bumbung.

"Keadaan tidak selamat ini turut memaksa pasukan penyelamat diketuai bomba dan penyelamat dari Kuala Kubu Bharu, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), polis dan Rela memindahkan mangsa ke kawasan lebih tinggi," katanya kepada Sinar Harian.

Nor Hisham yang juga Pengerusi Jawatankuasa Bencana Alam Daerah Hulu Selangor berkata, kejadian itu turut mengakibatkan jalan utama Kuala Lumpur-Ipoh bermula dari Masjid Al Ubudiah, Batang Kali hingga ke Pusat Pertanian Batang Kali ditutup sepanjang hampir satu kilometer.

Kawasan dilanda banjir:
- Kg Genting Malik, Batang Kali
- Jalan Kg Kuantan
- No 1566, Jalan Batang Kali
- Kuarters Pusat Haiwan
- Kg Masjid, Batang Kali
- Kg Sg Masin, Batang Kali
- Kg Sekolah, Batang Kali
- Kg Tengah
- Kg Seri Cahaya, Batang Kali
- Kg Sentosa
- Lorong Haji Nordin, Hulu Yam
- Kg Hulu Kalong, Hulu Yam
- Kg Batu, Hulu Yam Lama
- Kg Hulu Yam

Nor Hisham berkata, tiga pusat pemindahan disediakan iaitu Surau Batu 30, Hulu Yam Lama; Dewan Orang Ramai, Kampung Pasir, Hulu Yam dan Dewan Orang Ramai, Batang Kali.

Menurut beliau, Sekolah Kebangsaan Batang Kali turut ditutup kerana dinaiki air.

Menurutnya, banjir dipercayai disebabkan oleh hujan lebat yang berterusan sejak malam tadi dan fenomena air pasang akibat hujan di hulu sungai.

"Kita meminta keluarga yang terlibat supaya bersabar dan mengambil langkah berwaspada bagi mengelak kejadian tidak diingini.

"Bantuan makanan dan wang tunai turut diberikan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Pejabat Daerah Hulu Selangor," katanya.-SH

No comments:

Post a Comment

comment please.....