Konco-konco ku

Monday, June 4, 2012

CERITA SERAM: SEBAB INIKAH KEBANYAKAN LELAKI MASIH MEMBUJANG??


Sifat manusia sekarang suka membazir,suka menunjuk-nunjuk..hantaran banyak sampai macam ni untuk apa..macam nak jual anak pula..sebaik-baik perkahwinan adalah semurah-murah mas kahwinnya..kita nak cari keberkatan dalam perkahwinan ke atau nk cari glamour dengan orang sekeliling kita.. 

Benda ni biasenye terjadi bila mak yang masuk campur dalam urusan perkahwinan anak perempuan ni,sedangkan yang berhak bagi keputusan hanyalah bapa perempuan tu..sebab bapa dia yang akan jadi wali nanti..ni tak,mak nak bakal menantu kaya,hantaran mahal,kenduri besar-besar..untuk apa semua ni..sepatutnya mak ni duduk diam je,biar bapa bagi keptusan..bila dah jadi camni,tak ke menyusahkan family belah lelaki atau bakal pengantin lelaki..

Lagi satu,aku setuju kalau kahwin awal ni memandangkan kahwin awal tu satu perkara yang baik..tak salah nak kawin awal malah digalakkan,dengan gejala maksiat yang berleluasa di sekeliling kita..daripada anak kita hanyut dibuai dengan benda yang lagha dan menambah lagi dosa dia tu,better kahwinkan anak kita..sekurang-kurangnya terjaga dari unsur-unsur negatif ni.. 

Nak tunggu masa yang sesuai baru nak kahwin,alasan tak bersedia tu tak boleh pakai dah..sebab Allah dah buktikan yang manusia ni akan ada pada satu-satu waktu dia tak bersedia..sebagai contoh Mati,benda paling besar,paling dekat dengan kita iaitu mati..adakah kita bersedia??tepuk dada tanya iman..wallahualam..

1 comment:

  1. berkepok wang atas tilam macam tu..takpa la jugak....bila-bila bole kahwin!!!!

    ReplyDelete

comment please.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...