Konco-konco ku

Thursday, June 20, 2013

TERKINI!! DATO' SHAMSUDDIN LIAS, KETUA PEMBANGKANG SELANGOR TERBARU!!

SHAH ALAM: Barisan Nasional (BN) Selangor melantik Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sungai Burong Datuk Mohd Shamsuddin Lias sebagai Ketua Pembangkang negeri yang baharu.

Timbalan Pengerusi BN Selangor Datuk Seri Noh Omar berkata, keputusan itu dicapai sebulat suara daripada kesemua 12 Adun BN serta mendapat restu Perdana Menteri yang juga Pengerusi BN Selangor Datuk Seri Najib Razak.

“Kami telah mengemukakan cadangan itu kepada Pengerusi BN semalam dan beliau turut bersetuju dengan pelantikan Shamsudin,” katanya dalam sidang media di Bangunan Umno Selangor di sini hari ini.

Noh berkata, pelantikan Shamsudin dibuat berdasarkan pengalamannya sebagai wakil rakyat sejak tiga penggal berturut-turut serta latar belakangnya yang pernah berkhidmat sebagai Pegawai Daerah selain beberapa jawatan dalam jabatan awam.

Shamsuddin, 60, juga adalah Timbalan Ketua Umno Bahagian Tanjong Karang dan pernah dinamakan kerajaan negeri Pakatan Rakyat mempengerusikan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Awam (PAC) Selangor namun tawaran itu ditolaknya.

Sementara itu, Adun Jeram Datuk Amiruddin Setro dilantik sebagai Timbalan Pembangkang Selangor dan Adun Sungai Panjang Budiman Zohdi sebagai Setiausaha.

Ketua Pembangkang sebelum ini disandang bekas Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohd Khir Toyo namun ekoran penglibatannya dalam kes rasuah jawatan itu digantikan dengan bekas Adun Seri Serdang Datuk Dr Mohamad Satim Diman.

Mohamad Satim bagaimanapun digugurkan dalam senarai calon BN bertanding semasa Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) lalu.

Sementara itu, Shamsudin ketika diminta mengulas mengenai pelantikannya berikrar akan bekerjasama dengan teman seperjuangan lain untuk menjadi pembangkang yang berkesan di Selangor.

Katanya, antara isu utama yang akan dibangkitkan adalah manifesto Selangor, ‘Akujanji’ yang dilafazkan Menteri Besar dan Exco Selangor serta mempertahankan Perlembagaan termasuk hak istimewa Raja-Raja.

PRU13 menyaksikan BN memperoleh 12 kerusi DUN Selangor, dan jumlah ini berkurangan berbanding 20 kerusi yang diperoleh BN semasa PRU12.

Mereka yang tinggal adalah Adun Kuang Abdul Shukur Idrus, Sulaiman Abdul Razak (Permatang), Jakiran Jacomah (Bukit Melawati), Halimaton Saadiah Bohan (Kota Damansara), Shahrum Mohd Sharif (Dengkil), Mat Nadzari Ahmad Dahlan (Batang Kali), Kamarol Zaki Abdul Malik (Sungai Air Tawar) Datuk Rosni Sohar (Hulu Bernam), selain Budiman, Amiruddin dan Mohd Shamsudin.

Manakala bagi kerusi Parlimen di Selangor, BN hanya memperoleh lima (empat kerusi Umno, satu MIC) daripada 22 kerusi semasa PRU13 lalu. -FMT

No comments:

Post a Comment

comment please.....