Konco-konco ku

Sunday, June 30, 2013

PUNAH!! KERAJAAN NEGERI SELANGOR SAMAN PENIAGA NASI LEMAK RM1000 KERANA TIADA LESEN!!

HATI pagi-pagi ni terasa macam terbakar pulak apabila membelek-belek Facebook milik YB Budiman Zohdi, ADUN Sungai Panjang yang mengutarakan tentang nasib orang Melayu peniaga kecil nasi lemak di Pekan Sehari Bagan Terap yang disaman oleh Majlis Daerah Sabak Bernam sebanyak RM1000 hanya kerana tiada lesen dari mereka.

Tak tau nak kata macam mana lagi, tapi kita sendiri boleh lihat yang pihak kerajaan negeri melalui PBT nya semakin zalim dan tidak berhati perut terhadap orang Melayu sendiri. Umpamanya mereka sengaja mencari salah peniaga-peniaga Melayu untuk mencari rezeki sedangkan golongan usahawan yang punyai perniagaan yang lebih besar walau tiada lesen perniagaan yang halal hanya dipejamkan mata, dibisukan mulut, dipekakkan telinga. Negeri kebajikan apakah ini?

Perkara ini sebenarnya bukannya baru. Sejak pakatan haram memerintah Selangor dari 2008 semakin kurang orang Melayu yang berniaga kerana takut kena saman oleh pihak PBT. Orang Melayu yang berniaga kecil-kecilan untuk mencari sesuap nasi tidak mampu untuk merasuah orang majlis daerah. Oleh kerana tidak mendapat suapan yang dikehendaki, maka surat saman dikeluarkan.

Berbeza pula dengan peniaga haram Cina yang menjual CD cetak rompak, barangan tiruan, rumah urut, pusat karaoke, ataupun peminjam wang (along) tidak dikenakan apa-apa pun tindakan walau sekeping surat saman kerana sudah awal-awal lagi disogok dengan wang. Mereka kaya, mereka berharta maka tidak mustahil ada sebilangan penguatkuasa majlis daerah yang buta hati memejamkan mata sahaja.

Negeri berkebajikan konon. Merakyatkan ekonomi bangsa lain. Meranapkan ekonomi bangsa Melayu.

16 comments:

  1. Nak buat macam mana rakyat Selangor pilih PR sebagai kerajaan. Terima aje lah. Memang itulah kehendak majoriti rakyatnya..nasib kolah labu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada orang dibebankan oleh penyokong PAS/PKR tegar yang memilih gugusan yang tidak berdaftar sebagai pemerintah.

      Rakyat disusahkan, pemerintah dikayakan....Wahai ADUN ADUN PAS yang tidak ada kuasa walau bergelar EXCO, engkau semua jawab lah diakhirat nanti....

      Rakyat Selangor, ini yangh dipilih, maka musibah yang kau dapat...

      Delete
  2. Inilah kerajaan yg dipilih oleh puak-puak kufur nikmat di bandar-bandar......... kamu yg dah berpendapatan tinggi asyik marahkan kerajaan yg tidak memberi kontrak-kontrak besar kepada kamu atau tak dapat naikkan gaji kamu sampai 100% atau sama dgn gaji PM. Bukannya kamu nak membela orang-orang berpendapatan rendah macam peniaga-peniga kecil di bandar, asyik memandang ke langit dgn penuh kesombongan. Pengusaha-pengusaha haram seperti pusat-pusat maksiat pula kamu buat tak kisah je...tiap-tiap hari kaum pendatang ditangkap( ada sampai 4 atau 5 kali pusat mereka diserbu), tauke-tauke pusat-tersebut bukan nak hairan lansung dgn denda mahkamah, macam taik gigi saja. Peniaga-peniaga kecil Melayu kamu nak ambil kisah berlebih-lebih, denda Rm1,000 teruk tu...

    ReplyDelete
  3. Maaflah lah ye. Dulu aku dah cakap. Bila GAP memyenaraikan Panduan untuk memboikot Barangan Cinabeng ini, aku setuju tapi orang2 Melayu kita juga patut ada Panduan sendiri untuk berniaga seperti yang aku senaraikan dalam GAP dulu. Salah satunya adalah ambil lesen. Jgn tak ada lesen.

    Jadi jgn marah kalu kerajaan PR ni naik kemaruk, salah kita jugakan. Cuba fikirkan apa lagi peniaga kita patut buat supaya Cinabeng ini lingkup jahanam.

    ReplyDelete
  4. rakyat selangor jgn merungut....pilihan sndiri,dh bg pluang utk ubah tp msih jilat pggung anuar jugak,pegi la mengadu ngan anuar....wtpe merungut minta simpati ngan kerajaan pusat,otak letak dkepala lutut xleh pikir.....

    ReplyDelete
  5. Di Pulau Pinang puak2 ni sedang memperoak perandakan surau dan masjid. Minta DYMM YDP Agung masuk campur.

    ReplyDelete
  6. majoriti org selangor yg undi pkr pas dap dah brsubahat dgn manusia yg kotor dan hitam akhlaknya..jd tak usah nak merungut la spnjg lima tahun ni..korg bijak2 & pandai2 belaka yg boleh diperdaya dgn persepsi shj..konon nak cari wakil rakyat bersih ttpi yg menang lg kotor & jijik,,hrp pas menang pun x boleh jd mb selangor yg sudah dikenali korup di mata umum jugak yg dilantik jd mb selangor..dayus...

    ReplyDelete
  7. Kerajaan Pusat, Agong boleh buat apa??................
    Idris Harun,, KM Melaka??????...............
    Yang Pasti Pakatan Rakyat terutamanya DAP boleh buat apa sahaja sesuka hati mereka..........MAAFKAN SAYA

    ReplyDelete
  8. nasib baik aku tak undi PR..kalo tak dapat la saham buat zalim kat sesama orang Islam

    ReplyDelete
  9. Penguatkuasa yg saman tu yg bodoh! Bangsa sendiri cari rezeki halal di saman tapi cina kapir meniaga haramjadah takde lesen tak saman pasal ada rasuah tiap bulan2!!

    ReplyDelete
  10. KAN AKU DAH KATA PBT MALAYSIA HANYA BERANI DGN PENIAGA-PENIAGA MELAYU JE...DKT PENIAGA BANGSAT CINA KAU JUAL LAH BENDA CETAK ROMPAK , MESIN KUDA DPN BANGUNAN PBT PUN TAK PE...JANJI POKET PEGAWAI PBT DARI ATAS SAMPAI ATAS PENUH...PEGAWAI PBTJGN JADI HAMBA...INGAT AMANAH RAKYAT DI BAHU ANDA..JGN SAMPAI RAKYAT HILANG RESPECT...

    ReplyDelete
  11. sebiji macam penganot pas...

    mereka cukup berani dan samseng bila berhadapan bangsa sendiri terutama umno.

    tapi dengan cina terutama dari dog and pork parti yg.hina islam dan caci melayu, mereka pakat buat pekak dan buta ...

    agaknya aman jiwa mereka bila dapat berkhidmat dengan yahudi memusnahkan bangsa sendiri. Mereka yakin bahawa hudud akan terlaksana hanya bersama dengan dap...

    gen2felda

    ReplyDelete
  12. PEKERJA2 PBT NI MEMANG CELAKA!...TAK BOLEH BERTOLAK ANSUR KE?..NAK CAPAI TARGET PUKIMAK NYA TU, PENIAGA KECILAN MELAYU MENJADI MANGSA!..PEGAWAI DAN KAKITANGAN PENGUATKUASA NYA SEMUA SAMA...DENGAN PENIAGA CINA BUKAN MAIN MANIS MUKA MASING2. TOLONG LA BANGSA MELAYU SIKIT!!!

    ReplyDelete
  13. Memang merata perniagaan haram oleh kaum cina. Peniaga ini semua ada pelindung terdiri dari gangster upahan cina. Jangan cakap pegawai PBT, polis pun setakat sorang dua memang takut nak ambil tindakan. Jangan juga terperanjat kalau perniagaan haram dan tak berlesen dilindungi oleh pegawai-pegawai berkuasa....Ini bukan tuduhan, tapi fikir-fikir lah.

    ReplyDelete
  14. peniaga kt area bagan terap ni,org kte ni masing komplen..2 yg kne tndakan..surat yg pamirkn ni notis tawaran kompaun..2 harga max ,bkn dtetapkan sbnyk 1k..ni surat ke dua slepas surat pertama makcik ni xbyr..denda ni pn sejak dr zaman pemerintahan dlu ,

    ReplyDelete

comment please.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...