Konco-konco ku

Thursday, April 19, 2012

PENDEMO PTPTN DAH MULA BERLAKON DISERANG!!!


SHAH ALAM - Aktivis-aktivis mahasiswa yang berkhemah di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur dalam kempen mereka menuntut pemansuhan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), mendakwa mereka telah diserang oleh sekumpulan individu, yang menurut mereka kumpulan samseng, awal pagi tadi.

Aktivis itu yang berkhemah di Dataran Merdeka buat hari keenam hari ini, diserang sekitar 2.45 pagi tadi.

Mesej mengenai serangan itu disebarkan menerusi laman sosial Facebook dan Twitter.

Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Muhammad Safwan Anang ketika dihubungi awal pagi ini mengesahkan mereka diserang dan beberapa aktivis dimasukkan ke hospital.

"Ya, kami semua diserang 60 gengster, tidak tahu siapa (mereka) dan mereka merobohkan semua khemah kami. Kami disepak, diterajang, ditumbuk dan dihalau dari Dataran. Tapi kami masih tetap di sini. Seorang sedang dapat rawatan kecederaan telah dihantar ke Hospital KL.

"Masa itu kami dalam 40 orang. Yang cedera ringan dalam lima orang sebab dipukul. Seorang dibawa ke hospital," katanya lagi.

Rakaman serangan dan kekecohan ketika insiden turut dimuatkan dalam YouTube di bawah tajuk "Mob of 40 attacking students at Dataran Merdeka".

Salah satu mesej Twitter menyebut individu kumpulan memberi amaran akan datang selepas ini.

Sementara satu lagi mesej pula menyebut seorang aktivis wanita, yang berada dalam khemah, telah ditendang beberapa kali dan ditarik keluar oleh penyerang.

Malah, beberapa mesej mengaitkan insiden itu dengan parti politik tertentu memandangkan seorang dua penyerang ada memperkenalkan diri mereka sebagai anggota sayap pemuda sebuah parti.

"Kami tidak akan tunduk kepada keganasan. Dataran Merdeka milik rakyat," tulis akaun occupydataran.

Aktivis mahasiswa berkhemah di Dataran Merdeka sejak Sabtu lalu selepas mengadakan demonstrasi meminta kerajaan memansuhkan pinjaman PTPTN. - SinarHairan

p/s: JB dah agak dah. Lepas ni mesti ada lagi rentetan pergaduhan perkelahian yang kononnya mendesak monyet kat dataran ni bersurai. Maka diupahnya orang sendiri untuk berlakon dan memburukkan kerajaan yang kononnya zalim. Ppuii!!! Busuk punya orang!!!

9 comments:

  1. Laa..kesian betul..ngape dikacau bebudak tak cukup umur ni..dah laa dari kecik tak dapat didikan agama yang sempurna dari mak bapak..hidup di Universiti pun hasil sumbangan dari duit PTTN..bila pelajaran dah tak berapa nak jalan ..minta dihapuskan pulak hutang..yang kesian nya sekarang ni bertambah bangang pabila membiarkan diri dijadikan sebagai kuli batak dan barua nuar brahi & geng..kesian sungguh anak sape laa ni..

    Tapi...banyak ni saje ke mahasiswa yang tak nak duit PTTN..elok laa tu ..tarik balik pinjaman yang dah dululuskan tu serta tuntut balik duit yang dah mereka pelahap tu..bagi je pada mahasiswa yang memerlukan..

    Kenapa diserang mereka ni..kan lagi elok dibaling je dengan telur busuk..kesian siAdam tu tak sempat nak merangkak masuk kedalam kemah mahasiswi sewel untuk buat projek..

    ReplyDelete
  2. Sapa sapa nak berkhemah dimana mana kat KL dah boleh dah sebab takkan budak budak biol tu aje yang istimewa, rakyat malaysia yang lain pun perlu dapat hak yang sama. Jom berkhemah kat KLCC ke Lake Garden ke, dataran merdeka pun banyak kosong lagi.

    ReplyDelete
  3. Siapa yang paksa kamu meminjam PTPTN, tak dapat bayar tunjuk perasaan...buat Melayu malu...

    ReplyDelete
  4. Dia kata ptptn perludimansuhkan supaya semua rakyat bole brlajar... Kalau mcm tu tak payah nak rajinbelajar sebab semua org mampu masuk universiti. Baik ko berdemo pasal bil hospital swasta yg tinggi.. Sekali operate rm20k macam pinjam ptptn. Hospital swasta semua cina ngan india pegang... Melayu berapa ramai sakit sebab tak mampu tanggung kos tinggi pembedahan.. Akhirnya yg dapat untung doktor dengan komisyen surgery..

    ReplyDelete
  5. 06:39

    Aku sokong sepenuhnya.

    Lebih baik demo HAPUSKAN BIL HOSPITAL SWASTA.

    ADA BERANI?

    ReplyDelete
  6. lah.....buat ape nak berkemah kat KLCC....bek berkemah kat depan umah deme sume......sbb......depan umah deme tue kan tanah rakyat......kite buat bbQ lg.......kasi bakar sikit......baru lah dikatakan hak rakyat......apa adahal.....:)

    ReplyDelete
  7. Kalau dihalalkan lah darah bebudak ni lama dah gua sumbat dalam kubang babi biar sedar diri sikit.. lepas tu hantar ke kandang buaya...biar jadi bangkai..hidup menyusahkan orang ...

    ReplyDelete
  8. Kepada students,
    Jangan ingat kuat kamu saja.....ORANG LAIN PUN ADA KUAT JUGA.

    DALAM PEPERANGAN,KEDUA DUA PIHAK AKAN MATI....YG SIKIT MATI AKAN MENANG.

    KAMU INGIN MATI UNTUK MENANG?.......MATI LEEE.

    ReplyDelete
  9. sebab tu lah kaum lain marah apabila tempat mereka terhad di u disebabkan ada segelintir anak muda melayu yang masuk u atas tiket 'lebih bodoh dari lembu' menyebabkan fikiran mereka mudah 'diliwati' dengan perkara - perkara yang merugikan maruah bangsa, agama dan negara.

    ReplyDelete

comment please.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...