Konco-konco ku

Friday, August 23, 2013

BAS GENTING JUGA HARUS DIGANTUNG PERKHIDMATAN, JANGAN DOUBLE STANDARD!!

BEBERAPA hari ini kita digemparkan dengan kes kemalangan paling ngeri dalam sejarah kemalangan bas di Malaysia. Kemalangan Bas Genting yang membawa pelancong dalam negeri ini boleh dikategorikan yang paling ngeri setakat ini dengan 28 orang yang meninggal dunia dan kebanyakannya adalah berbangsa Cina.

Bukanlah kronologi kes yang aku nak ceritakan di sini namun penguatkuasaan undang-undang yang harus kerajaan ambil buat sementara waktu ini memandangkan satu pasukan penyiasatan telah ditubuhkan oleh Pemangku Menteri Pengangkutan semalam.

Perkhidmatan Bas Genting harus di gantung buat sementara waktu dan larangan bas dari syarikat terbabit yang 100% milik Cina untuk terus beroperasi membawa penumpang naik dan turun dari pusat judi dan maksiat Genting Highlands.

Diharapkan juga Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) tidak 'double standard' dengan pemilik syarikat yang mengakibatkan kemalangan ngeri ini. Bukan sedikit yang terbunuh, RAMAI!! Dan majoriti yang terbunuh adalah Cina!! Kerajaan tak takut ke hilang undi dari Cina ini semua??

Kita masih ingat tentang tragedi menyayat hati kemalangan Bas Sani Express yang mengorbankan banyak juga nyawa di Plaza Tol Ipoh Selatan yang membabitkan 10 orang meninggal ditempat kejadian.

Jangan dilupakan juga semasa kes itu dalam siasatan, perkhidmatan Sani Express telah digantungkan selama kes masih belum selesai. Jadi tidak mustahil juga jika Bas Genting yang hak milik 100% Cina ini juga digantung dan dikenakan tindakan yang sama.

Harap tiadalah berat sebelah. Kenapa perlu diteruskan perkhidmatan bas sedangkan sudah banyak nyawa yang melayang. Betul, memang qada' dan qadar Allah tetapi kita manusia biasa haruslah mengambil langkah berjaga-jaga agar insiden sama tidak akan berulang kembali.

2 comments:

  1. Apahal MANGSA-MANGSA MELAYU yg. asyik terbunuh ngeri hari-hari, terutamanya dgn. lori atau kereta, contohnya 4 anak Melayu semalam terbunuh berlanggar dgn. 4WD (lihat di http://www.utusan.com.my/utusan/Jenayah/20130823/je_08/Empat-sahabat-maut-kereta-bertembung-4WD)? Adakah Polis/JPJ akan menyiasat latarbelakang pemandu 4WD tersebut? Adakah MANGSA-MANGSA Melayu yg. terbunuh dgn. ngeri setipa hari (bayangkan jumlah dlm. setahun; lima thn: 10 thn?!) akan dpt. PEMBELAAN yg. cukup adil?!


    Saya syaki kebanyakan lori-lori/kereta GANAS yg. menyebabkan kemalangan jlnraya, termasuk MEMBUNUH ramai umat Islam/Melayu, hari-hari, adalah dari GENG KONGSI GELAP! Yg. herannya, lori asyik berhenti tepi jln, kononnya rosak - apakah tak cukup TANDA AMARAN sampai boleh menyebabkan kemalangan?! Lepas itu saya syak, pemandu yg. terbabas ke jlan. bertentangan, mungkin sebab lori/kereta kat depan brek tiba-tiba. Jadi saya cdgkan YB Menteri Pengangkutan bersama KDN dan PDRM, utk buat risikan khas siasat latarbelakang pemandu kereta/lori yg. terselamat, yg. melanggar/berlanggar dgn. kenderaan mangsa-mangsa yg. terbunuh. Juga kena undang-undang lebih ketat terutamanya kpd. pemandu lori/kereta GANAS termasuk hukuman penjara yg. lebih berat. Juga kamera/kotak hitam di setiap kenderaan, termasuk motosikal, yg. asyik terbabas ke jln. bertentangan sampai dilanggar dgn. ngeri atau langgar lori 'rosak'.

    Lihat di –

    1. http://www.utusan.com.my/utusan/Jenayah/20130821/je_10/Seorang-maut-5-cedera-bas-kilang-rempuh-lori, Seorang maut, 5 cedera bas kilang rempuh lori, Oleh FARIK SALLEH:

    KOTA TINGGI 21 Ogos - Seorang maut manakala lima lagi cedera parah termasuk seorang wanita hamil lapan bulan apabila bas kilang yang mereka naiki merempuh sebuah lori tangki yang berhenti di bahu jalan di Kilometer 34.5 Jalan sungai Rengit-Kota Tinggi, di sini hari ini.

    Mangsa yang maut dalam kejadian kira-kira pukul 7 pagi itu ialah Zakiah Buing, 36.

    Kesemua mangsa kini dihantar ke Hospital Kota Tinggi untuk mendapatkan rawatan lanjut.

    2. di http://www.nst.com.my/latest/fateful-birthday-for-technician-1.338187, Fateful birthday for technician, By Fahirul N. Ramli, 15 August 2013:

    SERDANG: A technician had a tragic birthday when he died in an accident at KM29.7 of the Damansara-Puchong Highway (LDP), yesterday evening.

    Police source said the deceased was identified as Miswan Abdul Wahab, 33, from Parit Che Maja Tengah, Selekoh in Perak.

    "According to his identification card, his birth date falls on August 14 which is today (yesterday),"In the 5pm incident, the victim was heading towards Puchong from Seri Kembangan here," said the source, adding that Miswan who was riding a Honda Wave motorcycle had rammed into a lorry that was parked by the road side just metres after the Puchong Selatan toll plaza.

    "His bike got stuck under the three-tonne lorry carrying rice gunnies that was parked due to a faulty, the victim was flung forward and died on the spot," added the police spokesperson……

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

    ReplyDelete
  2. Pihak pakatan (DAP) sepatutnya membuat demonstrasi menuntut dan mendesak kerajaan supaya mengambil tindakan terhadap
    1. syarikat bas kerana cuai dan memandu dalam keadaan bahaya
    2. syarikat Genting kerana buat jalan yang curam dan tidak selamat

    dan apa-apa alasan yang peguam bijak pandai mereka boleh gunakan untuk saman pihak-pihak ini. Jangan lupa juga buat laporan polis. Tragedi ini telah menyebabkan 'undi' cina berkurang. Mereka seharusnya menuntut tidakan paling tegas dikenakan oleh kerajaan terhadap pihak-pihak ini.

    ReplyDelete

comment please.....