Konco-konco ku

Thursday, August 1, 2013

ISU BAHASA IBUNDA MANDARIN!! SIKAP ULTRA KIASU CINA BUKAN HANYA BERPANDU KEPADA PARTI!!

SUDAH lebih 50 tahun negara Malaysia mengecapi kemerdekaan. Selama lebih 50 tahun jugalah rakyat Malaysia yang berbilang kaum dan agama hidup dalam aman dan damai tanpa sebarang masalah. Namun umpama masanya satu dari kaum KIASU ini telah mendapat semangat baru untuk berkuasa. Bagainya satu kaum KIASU ini sudah cukup besar di Malaysia untuk merampas tanah air tercinta ini dari bangsa asal Tanah Melayu.

Selepas lebih 50 tahun kaum KIASU ini bagaikan orang bodoh. Hanya membangunkan ekonomi kaum KIASU mereka sendiri dengan mengangkat hanya kaum mereka sahaja untuk berjaya, kini, kaum KIASU ini semakin berani dengan secara terang malah dibantu pula oleh Melayu lupa diri untuk melawan kerajaan Melayu yang sedia ada. Selepas menguasai ekonomi, mereka mahukan kuasa politik pula. Strategi yang sama persis mula-mula Singapura dikeluarkan dari Malaysia.

APA LAGI CINA MAU??!

Teringat lagi kata-kata PM Najib Razak semasa mengumumkan keputusan PRU13 yang lepas. Jelas kelihatan yang orang Cinabeng ini sudah tidak bersama parti yang dipimpin Najib Razak. Terang lagi nyata kaum Cinabeng ini punyai agenda yang sama antara satu sama lain walaupun berbeza ideologi politik tetapi kerana survival bangsa dan keturunan mereka, mereka bersatu atas nama CINA! Tetapi sayang, Melayu ini begitu BAIK sehinggakan segala gerak kerja mereka masih lagi ada pemipin Melayu yang percaya dan tertipu.

TSUNAMI CINA!! Adakah gerakan Cinabeng ini menjadi? Jawapan yang mampu aku katakan adalah YA! Kerana mereka mengenepikan ideologi politik masing-masing. Untuk mereka bersatu kita dapat lihat parti politik mereka hanyalah sebagai topeng untuk menipu Najib Razak konon orang Cinabeng bersama kepimpinan PM. Namun yang disebaliknya adalah DAP, MCA, GERAKAN dan bermacam-macam NGO Cinabeng yang lain membuat 'turning' pada pagi hari membuang undi atas arahan dari kepimpinan CINA!! bukan kepimpinan parti mereka.

Baru-baru ini timbul kembali kes golongan Cinabeng ini mendesak supaya Menteri Pendidikan yang juga TPM, Muhyiddin Yassin menarik balik Pelan Pendidikan 2013-2025 yang lebih mengutamakan bahasa kebangsaan iaitu Bahasa Malaysia. Jam pembelajaran Bahasa Malaysia ditambah. Guru-guru dari Persatuan Hua Zong, Dong Zong dan pertubuhan lain membantah kerana waktu pembelajaran Bahasa Ibunda mereka, Mandarin tidak pula ditambah sesi pengajaran.

Mereka yang KIASU ini bercakap bagaikan negara Malaysia ini sudah dimiliki oleh kaum CINABENG. Mereka mendesak umpamanya bahasa kebangsaan Malaysia adalah Bahasa Mandarin bukan lagi Bahasa Malaysia. Mereka bayangkan seperti Malaysia ini sudah diperintah oleh kaum Cinabeng dengan berPM kan individu dari golongan KIASU seperti mereka juga. Kesian.

Sedangkan bahasa pengantara dunia pun guna bahasa Inggeris. Ini nak lebihkan bahasa Mandarin? Hairan. Dan yang lebih menghairankan adalah, di Singapura majoriti rakyatnya adalah Cinabeng, namun masih juga bahasa Inggeris digunakan sebagai bahasa rasmi. Jadi, mana sebenarnya kepentingan bahasa Mandarin dalam kehidupan seharian di Malaysia?? Mereka bercakap sesama mereka sahajalah. Itu yang digelarkan anti-sosial sesama kaum kerana tidak tahu atau amat lemah dalam penguasaan bahasa Malaysia.

Dalam soal pekerjaan pula, kaum KIASU ini bertambah RASIS apabila hanya menerima pekerja yang fasih berbahasa Mandarin sahaja. Pekerja fasih bahasa Mandarin sudah tentunya dari kaum KIASU itu sendiri. Bagaimana dengan kaum lain yang perlukan pekerjaan? Adakah masih dianggap yang Melayu ini RASIS kerana membiarkan kaum KIASU ini hidup tenteram di Malaysia??

Pelik apabila mereka begitu mempertahankan 'mother-tongue' mereka. Katanya mahu hidup bersatu padu, katanya mahu mewujudkan negara bangsa. Bagaimana semua itu nak tercapai kalau sikap KIASU dalam diri tak pernah nak dikikis?

Habis ingat Melayu ni tak ada bahasa ibunda masing-masing? Bahasa Jawa, Banjar, Minang, Kampar, Bugis. Bahasa ibunda kami kaum Melayu langsung berbeza. Perlukah kami juga menuntut hak yang sama?

Fikirkan.


BOIKOT BARANG CINA-BUY CHINESE LAST-ASAL BUKAN CINABENG

6 comments:

  1. Hapuskan sahaja sekolah jenis kebangsaan cina dan tamil..peduli apa dengan puak ni..kalau tak suka boleh berambus daripada Malaysia..tengok sahaja di Negara jiran ada ke tidak sekolah jenis kebangsaan cina & tamil..tarakkk so..apa tunggu lagiii

    ReplyDelete
  2. Jangan halau mereka kita boarkan pemimpin kita yang buat duilu belum ad telor sekarang kot bartu nak tumbuh telor.

    Itu pun jika tidak dikepit oleh si isirumah

    ReplyDelete
  3. Tak sokong dasar kerajaan maknanya tak perlu lagi dana kerajaan. Dalam bajet 2011, 2012 dan 2013 kerajaan BN UMNO masih lagi memperuntukkan RM100 juta pada sekolah-sekolah bangsa rasis kiasu. Adakah dalam Bajet 2014 kerajaan masih lagi mahu menjilat dan bermurah hati memperuntukkan lagi RM100 juta untuk sekolah-sekolah komunis-atheis ini?

    ReplyDelete
  4. Mereka bukan dengarpun cakap PM, mereka lebih senang ikut cakap LKS. Melayu sahaja yang patuh dan sedia mengikut perintah.

    ReplyDelete
  5. Semua Parti berasaskan kaum cina memang bercita2 nak jadikan negara ni milik cina;hanya Melayu PAS dan PKR je sanggup jadi talibarut untuk memudahkan cita2 murni bangsa cina!
    Bagi kami yang x menyokong PR,alasan nya mudah:Tiada lagi tanah kosong/Pulau yang boleh kami teroka untuk buat negeri,inilah tanah tumpah darah kami.

    ReplyDelete

comment please.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...