Konco-konco ku

Saturday, August 10, 2013

AKIBAT BOIKOT BARANGAN CINABENG, CINABENG TAPAU LAUK DI RUMAH TERBUKA AIDILFITRI!!! #BBC

PANAS! Hari ini dalam sejarah Cina Malaysia dilaporkan mencipta sejarah pertama kali memasuki berita iaitu membawa bekas makanan kerumah terbuka Hari Raya. Tidak lupa juga, bekas makanan itu adalah bersaiz besar dan dibawa oleh berpuluh pengunjung cina Malaysia. Presiden Ting Huat Chie yang kecewa dari Persatuan Cina-Cina Bersatu hari ini membuat satu pertemuan untuk membincangkan sikap dan adab Cina Malaysia yang tidak tahu malu dan menjatuhkan imej seluruh Cina Malaysia. Ini menampakkan sikap, adab dan perangai sebenar orang-orang Cina di Malaysia. 

Presiden Persatuan Cina-Cina Bersatu berkata ini bukanlah sikap orang Cina sebenar, orang Cina sebenarnya tidak suka akan benda percuma. Kenyataan ini sedikit bercanggah kerana kaum lain di Malaysia seperti Melayu dan India dapat menyaksikan sesuatu yang berlainan di dunia realiti berbanding teori dari Presiden Ting Huat Chie. 

Seorang Ketua dari Komuniti Melayu telah memberikan pandangan dan berpendirian bahawa:
"Orang Cina yang mengambil makanan percuma yang di Tapau didalam bekas sebenarnya mereka cina ini semua adalah tidak miskin, ini adalah habit,adab,sikap dan perangai mereka sebenar yang telah mereka praktik kan sebelum negara ini Merdeka lagi" 

"Bagi orang Melayu, sikap Cina yang suka mengambil barang percuma bukahlah benda baru, dan ramai orang Melayu tidak terkejut. Jadi tidak perlulah menegakkan benang yang basah walaupun kami berkecil hati terhadap tindakan 'tapau' di Majlis Rumah Terbuka Hari Raya kami ini". #BBCD

BOIKOT BARANG CINA-BUY CHINESE LAST-ASAL BUKAN CINABENG

8 comments:

  1. Saya syak ini CINA-sentiasa-TAMAK/BONGKAK DAPBIAWAK/PKR! Maklumlah, bangsa PENDATANG yg dibawa British-Zionis laknat, diajaq MENYAMUN/MEROMPAK hak Bumiputera di bumi PUSAKA tercinta kita ini, warisan dan korban berzaman (dari sebelum dijajah British-Zionis lagi) nenek moyang BUMIPUTERA Melayu/Islam dan BUMIPUTERA lain, adalah perkara BIASA! Sebab itu mereka boleh MENYAMUN Singapura dari Tanah Melayu pusaka kita dan lansung MENINDAS Bumiputera Melayu/Islam S'pura, tanpa rasa kemanusiaan, apalagi rendah diri!

    MAKCIK Tempurung – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

    ReplyDelete
  2. Cinabeng ni baru turun dari tongkang cina kot... provokasi keatas provokasi... aku rasa tak lama lagi meletup teruk... akta keharmonian ke atau tidak... memang keadaan sekarang sudah tidak ada ubat lagi kecuali sebat 100 kali untuk ajar mana2 kaum yang Ini Adalah Malaysia. ..

    ReplyDelete
  3. Aku duk ingat perangai tapau mentapau ni perangai kronik ultra kiasu Singapork je, ropa2nya penyakit faktor keturunan mata sepet.

    ReplyDelete
  4. Aku dah lame dgr perkara mcm ni..dulu ade staff Sapuracrest Berhad cite,kalau time company wat openhouse ke agm ke akan dtg la shareholder cina bukit pakai selua pendek ngan pagoda makan melantak macam kelbulur,siap tapau sekali...

    ReplyDelete
  5. Kalau babi boleh berkata kata, pasti babi pun akan kutuk Cina tak tau malu ni...

    ReplyDelete
  6. article yg bagus, tapi kita sebenarnya mungkin dah terlupa cerita pasal azeez rahim, dia tak layak terajui tabung haji. soal degree beli tu bukan isu besar sgt ,masalahnya kita tak mau orang kaki sakau lead tabung haji, azeez tolong letak sendiri jawatan dlm tabung haji sebelum ko diterajang rakyat. buat macam2 program masyarakat, ekspedisi bantuan itu dan ini , rupanya ada udang di sebalik batu, peruntukkan berapa? berapa banyak lagi yg azeez sapu??? pasal kegiatan x senonoh lain tu... takkanlah nak tunggu sampai org campak gambar??

    ReplyDelete
  7. Dulu akhbar Straits Times Singapura pernah melaporkan bahawa apabila beberapa tokong di negara ini memberi habuan wang, ramai yang berduyun-duyun datang, termasuklah beberapa orang "yang bukan miskin" mempakirkan kereta mereka jauh-jauh, kemudian meredas jalan raya menuju ke tokong tersebut untuk mengambil wang derma yang diberikan. Selain itu, pernah apabila pasar raya NTUC-Fairprice mengadakan pemberian buku-buku percuma, merebut-rebut golongan kiasu ini datang hingga tercetus perkelahian. Asalkan ada saja gedung atau persatuan yang memberi apa saja bentuk habuan percuma, si kiasu inilah yang akan merebut-rebut hingga terjadi insiden tolak-menolak untuk menerpa ke depan bagi mendapat nombor satu agar dapat mengalahkan orang lain. Kalau di majlis perkawinan Melayu, merekalah yang akan melantak dengan rakus walaupun ada yang datang tanpa berpakaian yang sempurna (seperti seluar pendek dan singlet sukan seolah-olah baru pulang daripada berjoging) tetapi sempat singgah di majlis perkahwinan kita demi melantak hidangan.

    ReplyDelete
  8. Ini adalah pengalaman peribadi saya sendiri & rakan-rakan Melayu yang lain. Pada musim hari raya seperti sekarang ini, si kiasu ini pantang dipelawa untuk bertandang ke rumah. Bukan saja mereka akan datang untuk melantak, malah mereka akan bertunggu tangga. Manalah tahu, mungkin tuan rumah akan mengeluar dan menghidangkan lebih banyak lagi makann. Dalam sikap mereka yang melantak dan terus melantak, ini secara tidak langsung akan "mengganggu" kedatangan para undangan yang lain. Anihnya, apabila tiba hari perayaan mereka seperti Tahun Baru Cina, si kiasu ini akan "buat bodoh" dan buat "muka sardin". Apabila diusik "aren't you inviting me", ramai yang akan memberi alasan "our food is not halal, mah....". Padahal, ada sesetengah kaum Cina yang bersikap muhibah sanggup menempah makanan halal bagi santapan rakan-rakan mereka yang Muslim. Tetapi rata-rata akan bersikap "buat bodoh"!!! Inilah antara resmi kaum si kiasu ini.

    ReplyDelete

comment please.....