Konco-konco ku

Wednesday, October 23, 2013

GEMPAR!! SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN NAK TUKAR LAGU SEKOLAH KEPADA BAHASA CINA!!!

JIBAUK mana yang boleh terfikir nak tukar lagu sekolah yang sebelum ini dinyanyikan dalam bahasa Malaysia kepada bahasa Cina aku pun tak tau. Tapi mengikut dari sumber yang aku dapat dan sumber itu memang benar-benar sahih lagi benar mengatakan Pengetua Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Yoke Kuan di Sekinchan, Selangor telah bercadang untuk menukar lagu sekolah ini kepada bahasa Cina.

Lagu berbahasa Cina sudah pun siap dan bakal dilancarkan penghujung bulan ini. Surat kepada Kementerian Pendidikan melalui Pejabat Pendidikan Daerah Sabak Bernam juga telah siap hanya tinggal menunggu untuk diserahkan sahaja.

Namun Pengetua sekolah Cina ini tidak mahu menghebohkan terlebih dahulu. Nasib baik ada seorang staff sekolah tersebut yang prihatin dengan agenda pengetua yang berfahaman komunis mula mewarwarkan dalam laman sosial facebook beberapa hari yang lalu.

Antara status yang sempat diprintscreen. Kita tak tahu undang-undang atau perlembagaan mana yang membolehkan lagu rasmi sekolah yang juga sekolah bantuan penuh kerajaan membenarkan lagu sekolah dinyanyikan dalam bahasa Cina.

Walaupun jumlah pelajar Cina disekolah tersebut 80%, namun jangan pula nafikan hak 20% lagi pelajar Melayu dan India yang tidak diajar bahasa Cina. Adakah pengetua bangsat ini mahu menCinakan semua pelajarnya sehingga lupa dengan bahasa kebangsaan?

Siapa yang rasis tahap gila babi sekarang ni? 

6 comments:

  1. Haram punya cina.Semakin lama semakin mengada2.Itulah ikutkan sangat kehendak komunis2 ni.Bantu lagi sekolah perkauman.Nanti sikit hari lagi lagu negaraku pun dia akan tukar lagu republik rakyat china atau taiwan.Ahjib gor lah ni..

    ReplyDelete
  2. Tarik balik status sekolah bantuan penuh kerajaan... sebelum tu naikkan pangkat dan transferkan pengetua sekolah ke kawasan pendalaman.... CINASIA yg RASIS... CHINA pun rasa malu nak mengaku ada talian saudara dengan CINASIA MALAYsia... tukar semua status sekolah kerajaan kepada 1 SEKOLAH KEBANGSAAN sahaja... Apa baiknya status jenis-jenis sekolah? Mengugat keamanan negara adalah..

    ReplyDelete
  3. Kalo kjaan masih tunduk pada demand vavi2 neh ....mmg kjaan pimpinan BN nak mampoih la...langkah yg paling tepat ialah menukarkan semua sklh vernakular (bantuan kjaan) pada sekolah 1 aliran....sjk mmg pusat pembiakan vavi2 yg super duper rasis trmasokla tenaga pengajarnyae...sbb kat sana depa semua prasan mcm di situla negara mrk...do sumting pls kjaan...jgn dok lembek mcm sotong sgt...

    ReplyDelete
  4. tengok, tengok betapa haram jadahnya sekor2 cina malaysia ni!!! cina tanah besarpun jijik tengok perangai cina malaysia. dasar kuat makan babi, perangai pelan-pelan jadi babi...

    ReplyDelete
  5. Bukan masanya untuk berlembut lagi.kalau perlu gunakan kekerasan.itu aje cara nak ajar cinabeng2 ni.

    ReplyDelete
  6. Siasat pengetuanya dan kalau terbukti mengapa tidak dibuang daerah walaupun sekincan pun ikut sejarah merupakan penempatan cina yg kena buang daerah.

    ReplyDelete

comment please.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...