Konco-konco ku

Wednesday, July 31, 2013

PETRONAS BANTU USAHAWAN CINABENG, TAPI HARAM NAK BANTU BUMIPUTRA!!! LAYAKKAH DIBOIKOT??

AGAK terkilan juga apabila satu-satunya petrol stesen milik bumiputra, Petronas menyokong produk milik bangsa asing iaitu Old Town White Coffee yang sudah terang lagi bersuluh kepunyaan pemimpin besar DAP, Ngeh Koo Ham. Adakah Petronas juga punyai dalang berbangsa Cina yang menjadi petualang di dalam menjatuhkan ekonomi orang Melayu??

Beberapa blogger yang serius melancarkan perang boikot barangan Cina ini mengutarakan beberapa isu dan amaran. Antaranya boleh layari sendiri di blog GAP & FlyingKick. Apakah nasib peniaga Melayu jika syarikat gergasi milik bumiputra ini juga bersekongkol dengan penjahanam ekonomi Melayu?

Memang tak dinafikan yang air tin dan produk OldTown White Coffee ini memang sudah lama dijual di setiap premis Petronas. Tetapi rasanya alangkah elok jika pengurus setiap stesen minyak ini tidak mempamerkan atau memberi lebih publisiti kepada produk yang masih tidak punyai sijil halal ini di atas kaunter pembayaran dengan tawaran yang istimewa.

Jangan lupa kepentingan peniaga Bumiputra yang masih terkapai-kapai mahu mengembangkan bisness mereka. Adakah pengusaha stesen minyak Petronas yang 100% Bumiputra telah dibayar oleh taukeh OldTown untuk mempromosikan barangan mereka?? 

Ya! Ini semua adalah kerana duit!! Pengusaha stesen minyak Petronas memang semua telah dibutakan dengan duit hinggakan agenda untuk merakyatkan ekonomi Melayu langsung dipandang sepi. Jika usahawan Melayu tidak membantu peniaga kecil Melayu bagaimana Melayu itu hendak maju??

Fikirkanlah sebelum lebih ramai lagi yang berbunyi tentang sikap diskriminasi pengusaha Petronas ini.....

BOIKOT BARANG CINA-BUY CHINESE LAST-ASAL BUKAN CINABENG

9 comments:

  1. Selamat Sahur Wak Jawa....akak tak shoping raya kali ini sebab nak sokong boikot,makan dan pakai saja apa yang ada......keperluan harian beli di Mydin.....itupun pilih produk Muslim.Harga ayam melambung tinggi,akak cadangkan raya nii kita buat rendang pucuk ubi,rendang kerang atau rendang kambing.....tolak coke,soya dan susu lembu......agenda yahudi......Akak tak balik Selangorku......nak boikot petronas.Salam boikot dari akak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sokong akak 100%..lepas ni saya ingat nak buat ternakan ayam berkelompok..barang dapur beli kat KR1M je.sah2 la supplier dia MYDIN tu org melayu.

      Delete
  2. Air mineral MESRA Petronas pun u

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syukur la malaysia ni aman.harga barang pon masih murah jika nk dibandingkan dengan negara congo.

      Delete
  3. saya dah lama tak isi minyak kat petronas...

    ReplyDelete
  4. Di Evangelis Star dilapurkan berita projek minyak Petronas yang begitu besar di Johor sebagai matlamat untuk pusat niaga energi “GREATER SINGAPORE“? Apa dah jadi ni? Johor dan Petronas dah si Cina PAP-DAPBIAWAK anggap KEPUNYAAN S‘purakah?!

    Lepas itu, banyak kampung dan kubur akan dipindahkan dari kawasan seluas 2, 000 hektar – adakah ini kampung-kampung nelayan/sawah padi dan kubur PUSAKA nenek moyang berzaman, BUMIPUTERA Melayu/Islam – tolong DEDAHKAN Petronas! Dan kenapa projek ini boleh dinamakan sebagai projek energi “Greater S’pore“? Dan kenapa syarikat pelaburan luar dimonopoli syarikat bukan dari Dunia Islam mahupun Dunia Ketiga contohnya dari Afrika, yang juga banyak negara Islam? Lihat di -
    http://www.thestar.com.my/Business/Business-News/2013/07/31/Petronas-to-delay-refinery-project-to-2018.aspx,Petronas to delay refinery project,Wednesday July 31, 2013:

    KUALA LUMPUR: Petroliam Nasional Bhd (Petronas) will start up the refinery within its US$19bil (RM62.13bil) petrochemicals complex in Johor at end 2017, the company told Reuters yesterday, signalling a further delay in the country’s largest-ever infrastructure project. …..

    Petronas had already put back the project from late 2016 to early 2017 in June and revised the final investment decision (FID) to the first quarter next year, citing state government problems in relocating villages and graves from the 2,000ha site, five times the size of New York’s Central Park.

    …..Its location at the southernmost tip of the peninsula, just 10 km from Singapore’s east coast, is part of a vision for a “Greater Singapore” energy trading hub that would rival competitors such as China… Petronas, Malaysia’s only Fortune 500 company, has signed heads of agreements with Italy’s Versalis SpA, Japan’s Itochu and Bangkok-listed PTT Global Chemical to build speciality chemical plants. Germany’s Evonik also stepped in to the project after rival BASF – the world’s top chemicals group – pulled out after differences in business strategy.....

    MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

    ReplyDelete
  5. NGO-NGO perlu mencetak dan mengedar risalah-risalah boikot barang cina ke seluruh pelusuk negara. Dengan cara ini barulah kempen kita berjaya. Kalau setakat dalam blog atau facebook ia kurang berkesan. Buat risalah macam promosi jualan murah supermarket, insya Allah ia lebih berkesan dan jadi rujukan umat.

    ReplyDelete
  6. teruskan boikot. lepas ni apa saja syarikat lebih2 lg yg ada kepentingan politik cina, kita wajib boikot. jgn hangat2 tahi ayam. ( mcdonald yahudi masih lagi penuh dgn org melayu, yg bersongkok bertudung pun ramai, inikan pulak syarikat cina. sedar la sikit melayu oi )

    ReplyDelete
  7. minyak keta dh nak habis. lepas ni tak tau nak isi minyak kt mana. kt petronas...ish! dh sekongkol dgn cinabeng. kt shell, memang dh hak cinabeng. kt esso, serupa je, cinabeng punya. petron, nun kt kl nun. aduh wak, tolong aku. kt mana nak isi minyak ni!!

    ReplyDelete

comment please.....