Konco-konco ku

Monday, December 9, 2013

RUSUHAN DI SINGAPURA SEMAKIN TERUK!! RIBUAN PENDATANG LANCAR PERANG POLIS!!

INI kali pertama Singapura dilanda rusuhan selepas lebih 40 tahun. Kali terakhir adalah pada Mei 1969, berikutan tempias rusuhan kaum di Malaysia ketika itu. Ahad malam tiba-tiba negara jiran kita itu dikejutkan dengan satu rusuhan besar di simpang Jalan Race Course dan Jalan Hempshire di kawasan yang dikenali ramai sebagai Little India.

Bagi siapa yang selalu ke Singapura, kawasan ini berdekatan dengan pusat beli belah 24 jam yang terkenal iaitu Mustapa Store.

Memang kalau hari minggu, Little India itu jadi port ribuan pekerja asing khususnya warga India dan Bangladesh melepak.

Jika ikut kenyataan polis Singapura, rusuhan tersebut bermula jam 9.23 malam.

Jika selama ini Singapura sering kali mengutuk keganasan polis di Malaysia yang tidak pandai mengawal keganasan, maka kali ini mari sama-sama kita lihat 'kecerdikan' negara Singapura yang bongkak itu.

Tetapi sayang apabila yang diarahkan untuk mengawal rusuhan hanyalah Kontinjen Gurkha bukannya polis warganegara Singapura yang 80% adalah Cina. Nampaknya polis Singapura sendiri takut dengan rusuhan yang terjadi.

Keadaan di Singapura dikatakan teruk dan mungkin darurat akan diumumkan kerana rusuhan semakin merebak dibeberapa buah bandar yang berhampiran. Rakyat Singapura disarankan berjaga-jaga dengan keadaan ini.

Polis DiRaja Malaysia juga disarankan berjaga-jaga dengan kebanjiran penduduk Singapura yang bakal melarikan diri ke Malaysia bagi menyelamatkan nyawa. Walaupun Malaysia-Singapura punya hubungan dua hala yang baik tidak sepatutnya pada masa-masa ini PDRM dan kerajaan Malaysia bertindak terlalu baik kepada rakyat Singapura.

Biarkan mereka menanggung kesengsaraan rusuhan. Biarkan mereka punyai pengalaman rusuhan di negara sendiri. Kami rakyat Malaysia mahu lihat apa yang negara kecil itu mampu lakukan.

11 comments:

  1. Negara yg bongkak tk payah la kita nk tlg sgt..dorang kn terlalu berlagak dari semua perkara..so skg, rasakn la wahai org2 singapork..tk sabar nk tgk polis singapork yg cina2 tu "beraksi" menanggani perusuh2 tu nnt...

    ReplyDelete
  2. kehkehkeh..rasa kau...

    ReplyDelete
  3. saya suka.. saya suka.. saya suka.... kalau tengok berita spore diaorg cuma kata sebab accident.. taklah sebab accident semata2 leh berlaku macam ni.. gerenti ada bibit2 perkauman yg menyebabkan org2 india tu mengamuk.. almaklum cina spore kan first class macam yg dibanggakan DAP.. kalau berlaku kat msia berita spore sibuk sebelah pembangkang konon macam mereka lebih bijak dan demokratik mentadbir negara... macam Tun M kata, spore tu sekangkang kera bolehlah LKY berlagak... kalau CCTV seluruh pelosok negara dia org letak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya rasa andaian anda ada kebenaran. Orang cina spura memang kiasu dan memandang hina pada bangsa asing kecuali yang mat saleh. Sedang kan orang cina spura tidak suka dan memandang hina orang cina dari Tanah besar. Jadi andaian mungkin ada eksiden, tapi apabila cina menghina orang bangla.......apalagi melenting lah kan. Tapi biar lah dia orang rasa huru hara....

      Delete
  4. Harap kerajaan mlaysia biarkan..abaikan singapura tu.biar mreka slesaikan sndri negara mreka..idup belagak sgt..jng bg rakyat mereka msk sewenang2nye ke ngara kte nnt bale dtg kat mlaysia plk.

    ReplyDelete
  5. Jaga negara sendiri...malaysia pun ramai pekerja asing...berjuta....

    ReplyDelete
  6. haa tekoncing polis singapore dibueknyo dek mat bangla.

    ReplyDelete
  7. Di sana pun ada saudara seagama dengan kita...

    ReplyDelete
  8. Di Malaysia...bila ada kekecohan dan rusuhan BERSIH... saya berdoa agar Malaysia sentiasa dilindungi Allah. Saya berharap yg anda semua mendoakan juga agar Singapura..terutama sekali polis-polis Muslimnya yg turun padang untuk meleraikan rusuhan itu. Gurkha hanya ada 40 sahaja manakala Police Task Force (200) yg semuanya anggota rakyat Spura tak kira bangsa dan agama pun meleraikan riot itu juga. Saya rasa di Malaysia pun ada ramai pekerja asing...sama2 lah kita pelajari apa yg berlaku dan cuba menangani segalanya dgn tenang.

    Melayu Singapura..yang tidak mahu melihat Malaysia hilang keMelayuannya. In Shaa Allah.

    ReplyDelete
  9. Apa boleh cakap, Padan Muka... belagak nak mampus..

    ReplyDelete
  10. Baru ada akal...mintak2 la singapore makin teruk...nak sgt tengok cina singapore ada yg mati kne bom....harap2 xhenti disini sje mntak2 pnjangkan dengan bom pulak baru best

    ReplyDelete

comment please.....