Konco-konco ku

Monday, September 2, 2013

CUKUPLAH!! JANGAN TUNDUK DENGAN DESAKAN CINA LAGI!! - RIDHUAN TEE ABDULLAH

Saya tidak berkesempatan untuk menghadiri Kongres Perdana Pendidikan Kebangsaan (KPPK) walau dijemput berkali-kali pihak penganjur 27 Ogos lalu dan sebelumnya. Elok juga saya tidak hadir. Jika tidak, saya akan dituduh pengkhianat Cina lagi.

Dalam resolusi kongres tersebut, kerajaan digesa bertegas untuk melaksanakan sistem pendidikan tunggal dan menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama di sekolah demi meningkatkan jati diri dan perpaduan kebangsaan.

Kongres itu turut menyokong tindakan Kementerian Pendidikan yang tidak mengiktiraf Unified Examination Certificate (UEC) untuk dijadikan sebagai setara dengan kelayakan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).

Kongres tersebut juga menuntut kerajaan tidak meluluskan penubuhan sekolah menengah Cina dan tidak mengiktiraf kolej swasta Cina yang tidak mengikut kurikulum pendidikan kebangsaan.

Persoalannya, sedarkah kita berapa banyak Sekolah Persendirian Cina (SPC) dan IPTS Cina yang telah diluluskan sebelum ini? Apakah MQA (Agensi Kelayakan Malaysia) memantau operasi IPTS menggunakan bahasa ibunda ini seperti yang dilakukan terhadap IPTA? Buatlah kajian. Saya sudah letih memperkatakannya.

Isu ini telah diperjuangkan sekian lama oleh NGO pendidikan Cina dan kebanyakan NGO Cina lain. Hari ini mereka sedang mengumpulkan tandatangan orang Cina bagi menentang pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2013-2025 (PIPP) yang antara lain mahu memperkasakan Bahasa Melayu (BM) dan beberapa penambahbaikan di SJKC.

NGO ini amat takut tindakan kerajaan terbaharu akan menggugat penguasaan bahasa Cina dan orang Cina tidak lagi menjadi secina-cinanya. Maka tidak hairan, NGO Cina tidak langsung mahu pendidikan mereka diubah atau disentuh oleh mana-mana pihak, termasuk kerajaan walaupun sebahagian besar dana diperoleh daripada bantuan kerajaan.

Adakah selama ini kita bertegas? Nasib baiklah Pilihan Raya Umum (PRU) telah berlalu. Jika tidak, bukan sahaja resolusi tersebut akan ditolak mentah-mentah, malahan lebih banyak institusi pendidikan Cina akan didirikan seperti mana telah diluluskan pembinaannya sebelum PRU13. Misalnya, di Kuantan, Segamat dan sebagainya.

Kenapa kita perlu tunduk kepada desakan? Kenapa kita tidak fikirkan tentang masa depan negara dan pembangunan negara bangsa? Persoalan ini telah bermain di minda saya sekian lama.

Saya harap, pada kali ini, kerajaan benar-benar serius dan jangan berdolak-dalih lagi. Nak jadi apa dengan PRU14 nanti, jadilah. Janji agenda pembangunan negara bangsa mesti diteruskan. Tidak kiralah siapa pun yang memerintah.

Sebenarnya ramai juga orang Cina tidak setuju dengan tindakan NGO-NGO Cina ini. Tetapi mereka tidak dapat berbuat apa-apa kerana NGO ini amat berpengaruh.

Persoalannya, adakah sebegitu berani sekali orang Cina? Terus-terang, orang Cina sebenarnya takut mati atau kiasi, selain kiasu (takut kalah). Kita lihat orang Cina paling ramai yang membeli insurans, terutama insurans nyawa. Mereka tidak mahu mati dalam kemiskinan.  

Saya membangkitkan isu ini kerana saya menerima ancaman bunuh baharu ini. Terus-terang, hidup mati di tangan ALLAH. Saya serahkan segalanya kepada ALLAH. Moga ALLAH melindungi saya. Tapi saya bukanlah jenis yang takut mati, kerana Islam mengajar saya bersedia untuk mati bila-bila masa sahaja sama ada, ada wang atau tidak, kerana ajal maut di tangan ALLAH.

Sudah sampai masa kerajaan bertegas. Tangkap dan penjarakan ekstremis-ekstremis yang tidak mahu menyahut agenda pembangunan negara bangsa. Ketika itu saya yakin mereka akan kecut.

Jika tidak, isu ini akan terus menjadi duri dalam daging. Bila datang PRU14 nanti, kita pun menikus. Akhirnya, semua kembali balik asal. Inilah politik Melayu yang saya fahami sekian lama.

Bukanlah maksud saya kita menutup SJKC yang berjumlah lebih 1,300 buah. Saya fikir agak mustahil untuk dilakukan. Mungkin mengambil masa. Tetapi, kerajaan hendaklah memastikan SJKC akur kepada arahan kerajaan dan penambahbaikan yang cuba dilakukan.

Kita tidak boleh berlemak lagi, kerana kaduk sudah naik junjung. Biarlah PKR dan Pas memanipulasikan isu ini. Apa yang penting agenda kebangsaan mesti diperkasa. Namun, isu ini hendaklah dilihat secara menyeluruh termasuk SJKT (Tamil). Saya tidak risau sangat dengan SJKT kerana ia tidak se'ekstrem' SJKC. sh

5 comments:

  1. MOE, Najib semua tak ada telur.

    Pendekatan populis dengan mengikut rentak Cinabeng tetap beterusan walaupun telah DILANCAUCIBAIKAN oleh Cinabeng pada PRU13 lalu.

    Mana slogan lompong 1Malaysia? Tak malukah? Cinabeng telah meLONGKANGKAN slogan (Gagasan konon...) lompong itu!

    Baru-baru ini Khaled Nordin telah menyerahkan bantuan RM1 juta kepada SJKC di Johor Bahru yg sambut ulangtahun ke 100. Wang tersebut diluluskan Najib...

    Kesian Najib..MEDIOCRE rupanya...

    Asyik buat perkara yg sama tapi harap hasil berbeza! TRANSFORMASI LANCAU!

    ReplyDelete
  2. Ayat Power Terbaik !

    ReplyDelete
  3. Belum ada lagi dalam sejarah pembesar melayu dengan rela Tukar Nama kepada nama cinabeng kafir harbi.low class moral

    ReplyDelete
  4. Saya syaki si ekstremis DONG ZHONGSANG dan NGO-NGO CINA RASIS dikuasai GENG KONGSI GELAP CINA (yg. disyaki diDALANGI PAP-DAPBANGKAI-barat-Israel); mungkin sebab itu ramai ibubapa Cina kerana takut utk. anak mereka, terpaksa sokong!

    Kat Barat yg. MELALAK psl. "hak asasi” kesamaan bangsa, agama dsbnya, pun jgn. harap benarkan bangsa PENDATANG(i.e. imigran) ada sekolah dengan bahasa atau kurikulum sendiri, melainkan sekolah agama. Tapi hanya utk. matapelajaran agama dan mesti dlm. bahasa Kebangsaan mereka, contohnya bahasa Jerman atau Peranchis!

    Dan kalau kat Eropah (tapi di Amerika/Australia/Canada/N. Zealand - Bumiputera di sana adalah Native American, Aboriginal Australian dan sbgnya,yg. diJAJAH Orang Putih), tak pula berani ramai PENDATANG Cina/India buka mulut, nak mcm-mcm keistimewaan sampai nak PIJAK kepala Bumiputera Barat Eropah, terutamanya yg. orang Putih! Mana ada perayaan rasmi hari raya Cina mahupun Deepavali, apalagi bahasa mereka di Eropah tu - apahal tak pula MELALAK si "pencinta hak asasi” kesamaan dari kaum Cina/India, termasuk yg. kat TANAH MELAYU ini, terutamanya loyar-loyar/NGO-NGO SAMPAH dari DAPBANGKAI/PKR?! Tapi bukan main lagi si pencinta penipu ini MENJILAT kaki kudis Barat-Israel, yg. MELALAK kat M’sia ni, nak paksa pemimipin Islam/Melayu amalkan demokrasi/hak asasi" SAMPAH si Barat-Zionis!

    Lihat di http://www.bharian.com.my/bharian/articles/GerakanlicikagungkanbahasaMandarin/Article/, Gerakan licik agungkan bahasa Mandarin, Rejal Arbee, 2013/08/24:
    Menjelang perayaan ulang tahun kemerdekaan ke-56 pada 31 Ogos ini banyak sudah diperkatakan mengenai sikap patriotisme rakyat terhadap negara mereka.

    Salah satu simbol yang dikaitkan dengan perasaan itu ialah sikap terhadap lambang negara iaitu Jalur Gemilang yang harus disanjung dan dihargai sebagaimana juga lagu Negaraku.

    Selain dua lambang itu, satu lagi petunjuk sentimen kepada negara ialah penggunaan bahasanya. Bagi rakyat negara ini tentunya bahasa Melayu yang sudah pun diiktiraf sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara.

    Malangnya....ada rakyat....lebih mengagungkan bahasa Mandarin. ...... beberapa syarikat pemaju perumahan hanya menggunakan bahasa Inggeris dan bahasa Mandarin dalam risalah..........Hal ini juga berlaku di Cameron Highlands. Sekurang-kurangnya dua tempat Ee Feng Gu Bee Farm dan Strawberry Park di Kea Farm, Brinchang yang tidak langsung menggunakan bahasa Melayu di premis mereka atau pada label produk.

    .....mungkin kini sudah ada gerakan licik untuk mengagungkan Mandarin dan memperlekehkan bahasa Melayu?

    Ketika ini pun di Pulau Pinang sudah kelihatan tulisan Cina diberi keutamaan pada papan tanda kedai tertentu yang sudah pun mengurangkan penggunaan bahasa Melayu.

    ........Tentu keadaan begini tidak boleh berlaku di Perancis, Jerman mahu pun di Jepun atau Korea ......Kita sudah pun mengadakan Akta Bahasa Kebangsaan yang mempunyai peruntukan membolehkan pendakwaan terhadap mereka yang tidak menggunakan bahasa Melayu pada acara rasmi.

    Apakah peruntukan itu tidak boleh diperluaskan kepada syarikat yang sengaja mengabaikan penggunaan bahasa Melayu sebaliknya mengagungkan bahasa picisan supaya boleh didakwa dan dikenakan hukuman setimpal. Tindakan inilah saja yang mungkin difahami anasir berkenaan.

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

    ReplyDelete
  5. Sepatutnya tiada lagi sekolah-sekolah Rendah atau Menengah Jenis Kebangsaan seperti mqana yang terjadi kepada Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Convent/ Methodist dan lain-lain. Kerajaan BN amat lemah tidak dapat ikut pelan yang diatur oleh arwah Tun Razak... Sepatutnya Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (C) Chong Hwa menjadi Sekolah Menengah Kebangsaan Chong Hwa...

    ReplyDelete

comment please.....