Konco-konco ku

Wednesday, August 19, 2015

AZMIN SONGLAP RM6.3 BILLION MELALUI DARUL EHSAN INVESTMENT GROUP (DEIG)

Langkah Menteri Besar Selangor Azmin Ali untuk menubuhkan sebuah firma pelaburan negeri, Darul Ehsan Investment Group (DEIG) Sdn Bhd, sedang dipersoalkan bukan sahaja oleh pembangkang, Barisan Nasional (BN), tetapi turut dipertikaikan DAP. 

ADUN DAP Damansara UtaraYeo Bee Yin hari ini melahirkan rasa bimbang atas ilham Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali, betapa DEIG mempunyai kuasa tanpa batas dan tiada halangan untuk menguruskan aset negeri bernilai RM6.3 bilion tanpa akauntabiliti. 

DEIG , sebuah entiti baru yang ditubuhkan untuk menguruskan pelaburan di bawah Perbadanan Menteri Besar (MBI), tidak tertakluk kepada mana-mana enakmen dan tidak dikehendaki membentangkan laporan kewangannya kepada Dewan Undangan Negeri. 

"Kita bercakap aset negeri kira-kira RM6.3 bilion di bawah DEIG, sebuah syarikat yang tidak terikat dengan mana-mana enakmen, ini bermakna mereka tidak perlu mengemukakan laporannya kepada Dewan Undangan Negeri Selangor,itu yang membimbangkan kita. 

"Kita belum pernah lihat dan mendengar serta kurang keyakinan dengan pentadbiran dan kami berharap ada penjelasan yang jelas mengenai mekanisme dan kebertanggungjawaban," Yeo berkata pada sidang akhbar di luar badan perundangan negeri duduk hari ini. 

Azmin memberitahu dewan pagi ini bahawa objektif DEIG adalah untuk mengukuhkan aset negeri dan menyusun semula syarikat-syarikat berkaitan kerajaan di bawah MBI. 

Walau bagaimanapun, ADUN DAP Kinrara Ng Sze Han berkata terdapat keperluan untuk mengkaji semula struktur tadbir urus DEIG kerana ia hanya bertanggungjawab kepada lembaga pengarah. 

ADUN BN Sungai Panjang Budiman Zohdi, sementara itu, berkata sebagai sebuah syarikat berdaftar, DEIG boleh membuat pinjaman luar negeri yang diluar pengetahuan dewan dan ini tidak bertepatan dalam tadbir tadbir urus yang baik. 

"Apabila DEIG ditubuhkan di bawah Akta Syarikat, ia tidak perlu diaudit oleh kerajaan negeri dan ia tidak mempunyai tanggungjawab untuk melaporkan kepada dewan undangan negeri, yang ini berbeza di bawah MBI. 

"Lebih membimbangkan ialah apabila ia ditubuhkan di bawah Akta ini, boleh membuat pinjaman yang jika tidak diurus dengan baik, boleh memberi kesan kepada aset pelaburan kerajaan negeri." 

Satu lagi wakil rakyat BN, Sungai Burong Datuk Shamsudin Mohd Lias mempersoalkan mengapa Azmin tidak membawa cadangan untuk menubuhkan DEIG kepada Dewan Undangan Negeri yang pertama, walaupun dia tidak menolak keperluan untuk meningkatkan fungsi MBI sebagai milik penuh syarikat pelaburan negeri. 

"Persoalannya, mengapa tidak MBI disusun semula? Adakah MBI lemah dan ia perlu diperbaiki dan diperkukuhkan."

2 comments:

  1. lagi satu nak buat mcm 1mdb.....hanislah semua harta dekat malaysia ni.....

    ReplyDelete
  2. Hello Dear, Permohonan Pinjaman Adakah anda berminat untuk mendapatkan pinjaman @ 2%? Jika ya,? email kami sekarang untuk maklumat lanjut mengenai pinjaman yang anda perlukan sebagai pinjaman. Sekarang sila hubungi kami di: gloryloanfirm@gmail.com bersama-sama dengan maklumat di bawah. Tawaran kami sebanyak $ 3,000.00 kepada $ 20,000.000.00 juga memohon maklumat lanjut {Lengkapkan borang di bawah pinjaman} Nama anda: =========== NEGARA: =========== NEGERI =========== ALAMAT: =========== GENRE: =========== Jumlah yang diperlukan: ========== = TEMPOH: =========== NOMBOR TELEFON: =========== ============= nama Puan Glory Hubungi kami di e Ini -mel: gloryloanfirm@mail.com Salam
    Akaun yang lebih baik bagi syarikat-syarikat yang sah.
    Balas

    ReplyDelete

comment please.....