Konco-konco ku

Friday, October 23, 2015

#BAJET2016 BERI KEUTAMAAN KEPADA RAKYAT MALAYSIA #S14

Perdana Menteri mengetengahkan pelbagai langkah yang dilaksanakan kerajaan bagi ekonomi Malaysia dalam persekitaran ekonomi global serba mencabar.

"Tahun ini, kita menumpukan usaha mengukuhkan daya tahan ekonomi negara, mengurus impak kelemahan luaran serta melindungi kesejahteraan rakyat," kata Datuk Seri Najib Tun Razak menerusi satu kenyataan yang dikeluarkan menjelang pembentangan Bajet 2016 di Dewan Rakyat, petang Jumaat

Mengakui kejatuhan harga minyak dan gas telah menjejaskan pendapatan kerajaan, Najib yang juga Menteri Kewangan membangkitkan pelbagai langkah proaktif dilaksanakan kerajaan bagi mengurangkan impak berkenaan, khususnya mempelbagaikan ekonomi sejak dua tahun lepas.

"Kita melaksanakan dua perkara untuk meningkatkan daya tahan (ekonomi) iaitu pengenalan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) serta usaha rasionalisasi subsidi.

"Keputusan ini adalah penyelamat kita. Kutipan GST ternyata lebih tinggi daripada jangkaan berikutan tahap pematuhan yang tinggi dan mujurlah kita juga ada sumber-sumber lain serta mengamalkan perbelanjaan secara berhemat," ujarnya

Jelas Perdana Menteri, biarpun berlaku kejatuhan harga minyak serta persekitaran pasaran global yang mencabar, asas-asas ekonomi Malaysia sebaliknya kekal kukuh dengan pertumbuhannya dijangka antara 4.5 hingga 5.5 peratus tahun ini, tahap inflasi antara 2-2.5 peratus dan kadar pengangguran yang stabil.

Sehubungan itu, tegas Perdana Menteri, kerajaan berada pada kedudukan yang tepat untuk terus mengutamakan rakyat.

Ini termasuk memberi bantuan, terutamanya kepada kumpulan yang memerlukan bagi menangani peningkatan kos sara hidup; menyokong sektor swasta dengan dasar properniagaan serta memastikan pertumbuhan inklusif, meningkatkan pembangunan modal insan serta melonjakkan produktiviti, inovasi dan teknologi hijau.

"Saya ada rancangan dan ia (ternyata) membuahkan hasil. Saya tidak akan terganggu kerana kesannya amat serius jika rancangan ini tidak dijayakan.

"Bajet 2016 akan membuktikan bagaimana rancangan ini akan meningkatkan kehidupan semua rakyat Malaysia dan meneruskan langkah seterusnya untuk mencapai Wawasan 2020 dan status sebagai sebuah negara maju.

"Masa depan dan kebajikan semua rakyat Malaysia adalah keutamaan saya," tegas Perdana Menteri.

No comments:

Post a Comment

comment please.....