Konco-konco ku

Monday, April 14, 2014

MELAYU DIHALAU, CINA DIBERI GERAN TANAH!! #OHSELANGORKU #S14

ISU pengambilan tanah Hutan Simpan Sungai Karang, Sungai Besar. Pelik dengan tindakan yang dilakukan oleh kerajaan negeri yang secara tiba-tiba mahu mengambil semual tanah peneroka hutan yang setelah berpuluh tahun diduduki oleh mereka.

Tidak dinafikan memang kawasan itu adalah kawasan tadahan hujan, hutan simpan rizab kerajaan negeri Selangor. Semasa zaman BN memerintah juga memang sudah sedia maklum namun kerana sikap prihatin rakyat kerajaan BN membiarkan mereka yang tidak punyai tanah untuk mendirikan rumah. Lagi pun majoriti yang memohon adalah orang Melayu yang memang tidak mampu membeli tanah sendiri.

Salahkah tindakan BN?

BN juga sedia maklum memang tanah itu tidak boleh dipindah milik tetapi kerana sifat belas ikhsan BN biarkan tanpa mengganggu mereka.

Namun yang lebih menghairankan adalah kenapa kerajaan negeri Selangor melalui Khalid Ibrahim tidak memberikan keizinan kepada penduduk Sungai Karang mendiami kawasan tersebut?

Sedangkan penduduk Kampung Baru Cina dengan mudah diberikan geran dan borang 5A tawaran pemilikan tanah kepada kaum Cina khususnya di Sekinchan, tetapi kenapa perkara yang sama tidak boleh dibuat pada penduduk Sungai Karang dalam DUN Sungai Panjang ini?

Adakah kerana pengundi yang mendiami kawasan ini tidak menyokong PR pada PRU13 yang lalu?

Tidak mustahil jika kerajaan negeri nak buat benda yang sama, sama ada memberikan geran atau menawarkan kepada penduduk sedia ada borang 5A tawaran pemilikan tanah kepada penduduk Melayu disitu.

Gunakanlah kuasa yang ada. Tepatilah kerajaan berkebajikan yang dilaungkan.

10 comments:

  1. TAHNIAH DAN SYABAS BUAT SEMUA PENGUNDI MELAYU YANG UNDI PAKATAN RAQYAT........ANDA BIJAK BUAT PILIHAN ..!!

    ReplyDelete
  2. PANDAI UNDI... SENDIRI TANGGUNG. JANGAN DOK KOMPLEN ATAU MENGADU KAT UMNO. PR BAGI TANAH KAT CINA SALAH UMNO KE. BODOHNYA

    ReplyDelete
  3. Sabar ye....kenapa BN dulu tak semak dulu atas tanah ada penerokaan ke tak sebelum diwarta sebagai Hutan Simpan pada tahun 90 dulu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak paham ke....Kerajaan mana yang yang wartakan tanah tu jadi hutan simpan....lepas tu biarkan orang masuk teroka ...sampai l.k. 1500 hektar....kenapa BN tak halang mereka ni...

      Delete
  4. Pengajaran utk yg mahu belajar dari kesilapan. Tapi majoriti penduduk selangor pasrah.. Asalkan bukan BN.. Ambik kau!!!!

    ReplyDelete
  5. Pasrah, bangang. Dap bodohkan pemimpin Pas dan Pkr pun Pasrah. Langkah mayat kalau nak laksana hudut pun pasrah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. skg MCA ugut jika laksana hudud..apa kata UMNO??ikut kata MCA ke join PAS??

      Delete
  6. biarkan penerokaan tetapi dlm diam wartakan sbg hutan simpan??skg suda baling batu mau sembunyi tgn..

    ReplyDelete
  7. pd 1997 sy teroka 5 ekar diempangan batu, mukim batu balang dalam simpanan melayu tak diluluskan (PTG/4/1/1xx bth 08/12/1997) no geran terdekat GM 3051. pd 2005 fail permohonan bersalin kulit kpd pendatang asing dah dapat Borang 5A kepada yg mengalami situasi sama call saya 013-3934407

    ReplyDelete

comment please.....