Konco-konco ku

Tuesday, April 8, 2014

RAKYAT SELANGOR LEBIH SELESA TIADA AIR DARI BAYAR BIL!!! #S14 #CATUAIR

MASUK minggu ini sudah hampir 2 bulan seluruh negeri Selangor tiada bekalan air. Mungkin di beberapa kawasan seperti kawasan elit yang menempatkan pemimpin besar kerajaan negeri punyai air kerana tidak di catu, namun bagaimana pula dengan sebahagian besar rakyat Selangor yang tinggal di kawasan-kawasan biasa seperti rumah flat dan perumahan kos rendah?

Ambil contoh terdekat rumah admin yang berada di Shah Alam, 2 hari ada air, 2 hari tiada air. Dahulu janji perkara ini akan diselesaikan segera dengan memberi masa selama sebulan kepada kerajaan negeri untuk selesaikan, tapi hingga kini sudah melewati lebih sebulan mana janji kerajaan negeri?

Sampai bila Khalid nak biarkan rakyat terbeban dengan masalah air ini?

Jika 2 tahun lepas Khalid setuju meneruskan Projek Langat 2 confirm situasi ini tidak akan berlaku.

Namun akibat ego dan sombong, keluarlah idea guna teknologi membran lah, gali air bawah tanah lah, sampai sekarang apa penyelesaiannya? Hampasssssss.......

Kerana takut terbeban dengan kenaikan harga air yang tinggi, rakyat Selangor penyokong Khalid lebih sanggup tidak mandi dan dicatu air dari membayar sedikit untuk kos pengurusan. Apa ingat semua benda kat dunia ni FREE????

Air kena catu, mulalah salahkan Syabas. Tapi lupa peranan kerajaan negeri yang sebenar.....

4 FAKTA CATUAN BEKALAN AIR DI SELANGOR

1. Catuan bekalan air bermula 27 Februari 2014 sehingga kini (7 April 2014) adalah atas ARAHAN Kerajaan Negeri Selangor di bawah Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim dan diluluskan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN).

2. Catuan dilaksanakan disebabkan paras air di empangan-empangan di Selangor masih di peringkat berjaga-jaga dan bekalan air mentah dalam keadaan KRITIKAL walaupun hujan telah mula turun sejak beberapa minggu lalu.

3. Punca catuan (paras air di empangan) ini tidak ada kena-mengena dengan SYABAS kerana tanggungjawab SYABAS hanya berkaitan PENGAGIHAN bekalan air terawat.

4. Kerajaan Negeri Selangor di bawah Lembaga Urus Air Selangor (LUAS) yang dipengerusikan Tan Sri Khalid Ibrahim BERTANGGUNGJAWAB menguruskan sumber air seperti empangan, sungai, tasik dan perairan pantai di Negeri Selangor. 


Sebenarnya pakar-pakar air telah ramalkan krisis air ini bakal berlaku 2014 jika tiada pelan untuk menambahkan kapasiti bekalan air terawat dan projek mitigasi baru. Sebab itu perlunya Projek Langat 2. Projek ini turut merangkumi pembinaan Loji Rawatan Air Langat Dua (Langat Dua) dan Projek Penyaluran Air Mentah dari Pahang ke Selangor.

Tanpa Projek Langat 2, jika terus dengan kapasiti sekarang, pengguna yang saban tahun makin bertambah di Lembah Klang, dan kemudiannya kemarau yang panjang sedikit melanda atau pencemaran sumber air atau kerosakan di loji rawatan air, maka masalah bekalan air terawat pasti berlaku.

Jadi, masih nak salahkan Syabas sedangkan Khalid sendiri sebagai Menteri Besar Selangor lepas tangan dan berdiam diri...

Khalid GAGAP lagi......

10 comments:

  1. Sedar atau tidak, ni semua bale, ke... ujian Tuhan ? antaranye, tuan penasihat yg tlh disabitkan..., baik la tak jadi MB.
    Dulu dulu aku pun pelik K'tan yg dikata Serambi Mekah dan bnyk org kuat agama, tp sering banjir dan tak maju hingga rakyatnya pun bnyk yg terpaksa hijrah ke negeri lain, kes dadah dan pnykt pun bnyk, sedang yg aku ngaji kalau ikut perintah Allah swt Dia akan berikan kemakmuran dan keselamatan, takkan ayat Quran tak betul. Kebelakangan ni jelas dah aku, sbb apa.

    ReplyDelete
  2. klu dah admin duk shah alam.. kawasan perumahan elit 2..

    ReplyDelete
  3. semua kenaikkan salah kerajaan pusat ker gila jer

    ReplyDelete
  4. tahniah rakyat Selangor, nak mandi sunat pun payah, nak mandi wajib apatah lagi, senang cerita, tak payah mandi, jadi lembu/kambing, kalau jd kerbau pun perlu mandi jugak. aku ingat cerdik sangat rakyat Selangor ni, rupanya bodoh jugak yaaa....

    ReplyDelete
  5. semua kenaikan salah kerajaan, gaji kakitangan awam naik, salah kerajaan, harga sawit naik, salah kerajaan, harga getah naik salah kerajaan, harga ikan naik salah kerajaan, anwar meliwat salah kerajaan,

    ReplyDelete
  6. gambar2 org yg bangang...sokong selangor x ada air...

    ReplyDelete
  7. Cuba blow up sikit gambar yg di atas tu , Kalau boleh cari nama2 mereka sekali bubuh kat caption lepas tu semua blog sebarkan. Mesti meletupnya.

    ReplyDelete
  8. Satu Keajaiban Dunia...hujan hari-hari sampai banjir kilat..air masih kena catu..masalah air di Selangor pun tak boleh urus..jangan harap nak uruskan Malaysia..jahanammm... Kata nak jaga kebajikan Rakyat...tuuuii..ingat masalah air ini boleh selesai dengan derma kilat ala PAS atau berbincang dalam kelambu Nuar Brahi

    ReplyDelete
  9. Lu fikir la sendiri wahai orang selangor...terutama melayu

    ReplyDelete
  10. BILA terlalu taksub berpolitik, otak yang jernih menjadi kabus, buah fikiran orang lain yang ada kepakaran dalam bab air disanggah membabi buta.

    kerajaan pembangkang banyak amalan politik gila babi, bukan peduli pon kebajikan rakyaat.

    kerajaan pembangkang gila populeriti, urus air kencing pon tak sampurna berlagak bijak buat teori bukan-bukan nak bekalkan air percuma untuk rakyaat. disini rakyaat selangor terus kena kencing kerana suka kena kencing pemimpin bodoh yang mereka suka...PADAN MUKA

    ReplyDelete

comment please.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...