Konco-konco ku

Wednesday, April 2, 2014

GEMPAR!! A.SAMAD SAID TUNTUT HUTANG EXCO SELANGOR!!

A. SAMAD SAID, satu nama yang tidak asing bagi pencinta karya Melayu satu masa dahulu. Entah kenapa dan bagaimana boleh terjebak dengan penipuan yang disampaikan oleh Anwar, maka terpesonalah beliau dengan harapan palsu yang dicipta.

Sasterawan Negara. Satu anugerah yang terulung. Namun apabila melibatkan politik kotor pembangkang, segalanya turut terpalit sama.

Malang bagi A. Samad Said yang semasa sidang media di Kuala Lumpur Selangor Chinese Assembly Hall (KLSCAH) beberapa hari lalu memberitahu kepada wartawan yang beliau kecewa dengan salah seorang Exco Selangor yang sehingga sekarang masih belum lagi membayar harga 2 lukisan yang dibeli daripada A. Samad Said.

Lukisan itu diberikan cenderahati kepada Anwar dan Khalid dalam satu majlis beberapa tahun lalu namun masih belum menerima bayaran sesen pun. 

"Saya katakan kepada exco itu kalau mahu lukisan saya perlulah dibayar kerana itu sumber rezeki saya.

"Jadi dia tanya saya berapa harga lukisan itu? Saya katakan harga sekeping lukisan saya biarpun tidak cantik RM8 ribu," kata Samad semasa menyampaikan ucapan ringkas di majlis pelancaran novel Sungai Mengalir Lesu di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor (KLSCAH), Selasa.- SARs

Beginikah layanan yang diterima oleh seorang Sasterawan setelah habis kredibilitinya menentang kerajaan? Inikah harga yang harus dibayar?

Zalimnya kerajaan negeri Selangor. Menganiaya orang tua.

8 comments:

  1. Kafarrah dosa.....

    ReplyDelete
  2. Sanggupkah kerajaan BN melihat sahaja nasib sasterawan negara sehingga jadi begini ? Atau gelaran sasterawan negara beserta anugrah yg diterima telah dikembalikan kpd kerajasn oleh penggiat seni ini. Tidakkah pembangkang berniat menganugrahkan pula apa2 gelaran atas jasa pak said ini sebagai penggiat politik beserta anugrah ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah dah salah sendiri, satu ketika dulu sanggup sepentas dgn pembangkang duduk menghentam kerajaan memengaruhi rakyat kononnya memperjuang untuk rakyat. Tak semua rakyat yang sokong. Tapi pelik buat reformasi kononnya untuk rakyat, bersih1,2,3 puan untuk rakyat. Jangan sebut atas nama rakyat kerana kami 3/4 rakyat keturunan orang Melayu tak sokong pun. Jangan perasan bagi pihak rakyat kononnya. Sekarang orang2 Melayu yang sokong pembangkang atas tiket PAS dan DAP rasakan apa yang siChina DAP ni buat keatas orang2 kita Bangsa Melayu . Mereka ini orang2 DAP entah macamana boleh menyusup dalam PAS dan PKR, 2 parti yang terdiri daripada orang2 Melayu yang sebegitu rupa sanggup berbalah dengan orang2 UMNO bangsa sendiri yang 100%orang2 Melayu. Walau bagaimanapun dengan bantuan Allah swt dalam PRU 13yg lepas ditunjukkan semua orang2 China MCA pun bergabung dengan China DAP. Majoriti yang mengundi kerajaan BN orang Melayu UMNO. Ini menunjukkan bahawa orang2 Melayu ni walaupun berbalah sesame sendiri, untuk menyelamatkan tanahair iaitu Tanah Melayu ini drpd tangan2 SiNaga dan Singa,( oh lindungi kami Ya Allah). Ingat kami ni bodohke?. sampai masa demi agama, bangsa dan tanahair tercinta kami sanggup berkorban walau dengan nyawa kami sekalipun. Semangat juang kami orang Melayu jangan nak pijak2, sampai masa demi Allah akan kami pertahankan habis2an. Kami sayang akan kerajaan pimpinan yang sediada. Semoga pemimpin2 yang sediada ini jujur dan bijak dalam meneruskan dan menerajui setiap cabang dalam tugas masing2. Semoga Allah swt merahmati kita seluruh orang2 Melayu dinegara ini dan begitu juga mereka orang2 muslim tak kira daripada bangsa2 lain yang tinggal dibumi ini. Ameen Yaarabbalalamin....Dan seluruh muslimin muslimat diseluruh dunia.

      Delete
  3. Anugerah yang sesuai tuk atuk tua kutuk ni di panggil anugerah 'sastawan negara tua kutuk kena kencing' . Di samping piala pusingan bentuk badan ambiga dan tropi iringan bentuk bontot nuar berahi

    ReplyDelete
  4. Dah ler pejuangan pun dah kena kencing, ni lukisan sendiri pun kena kencing juga. Tu lah nasibnya.....

    ReplyDelete
  5. Cuba tanya dia... apa lukisan lain yg dia dah lukis...tentu tak ada sbb dia seni tulis... jadi suka hati dia saja conteng conteng ... 8 ribu nak kena kan kaki putar... salah putar beb... bebal yg amat..nya nak tak malu pulak...tentu pelukis seluruh negara senyum sinis... Namti kalau PKR nak pakai bomoh... dia pun serapah ..tung tak tung..taktak... dan minta bayaran juga... kemut keliling nampaknya...
    Hai ... nasib...nasib.. si malang..berterusan malang.

    ReplyDelete
  6. Hehehe..tau marah Pak Samad ni rupenya..
    Bukan ke Pak Samad nakkan kerajaan yang berikan segalanya PERCUMA ..betul tak Pak SAMAD. Bila kerjaan PR tak bayar lukisan PAK SAMAD marah la pulak..bukan PAK SAMAD boleh bagi lukisan tu PERCUMA GAK KER PAK SAMAD...
    NI NAMANYA PAK SAMAD BILA DAH KENA BATANG HIDUNG SENDIRI TAU PLAK TAK NAK BAGI PERCUMA YER. PAKU DULANG LA PAK SAMAD NI.

    ReplyDelete
  7. pak jangut ni orang sastera, lukisan compang camping pon dinilai dengan harga tinggi, berbeza dengan ahli politik yang dia nampak cantik jika lukisan tu ada gambar rimau dan kijang. dahlah pak jangut tuntut duit dari exco tak akan dapat, dia kutip duit pon entah dari mana pulak sumbernya.

    ReplyDelete

comment please.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...