Konco-konco ku

Wednesday, January 10, 2018

PRU14: PELUANG TERAKHIR DAP AMBIL MALAYSIA


Pertemuan tertutup LGE dgn pemimpin utama DAP merumuskan PRU14 adalah peluang keemasan dan terakhir utk menawan politik Malaysia. Faktor UMNO yg dilihat "lesu" berbanding PRU13 memberikan semangat utk DAP melaksanakan pelbagai strategi bersama parti org Melayu bagi mengalahkan BN.

Tempoh beberapa bulan sebelum PRU14 dianggap "medan perang" bagi DAP dan LGE mahukan semua pemimpinnya bekerja keras dan tetap berhati-hati dengan parti yg dikuasai org Melayu.

2. Pertemuan ini diadakan pada 7/1/2018 di Hotel Holiday Villa Subang selepas Konvensyen Pakatan Harapan (PH). Selain LGE, ahli CEC dan Ahli Jawatankuasa DAP Negeri Pulau Pinang, Selangor, Perak, Johor dan Kuala Lumpur seramai 75 org tlh terlibat dlm perbincangan ini.

3. Intipati perbincangan:-

3.1 Tan Kok Wai menyatakan DAP tetap dgn slogan "Malaysia Malaysian" dan tidak akan berganjak sama sekali. DAP tetap memperjuangan hak sama rata utk semua kaum di Malaysia.

3.2 Gobind Singh menyatakan tidak berpuas hati atas perlantikan Tun M sebagai calon PM kerana bimbang akan _"back fire"_ kpd DAP nnt. LGE mengakui dan tahu akan perkara ini, tetapi DAP terpaksa ketika ini demi utk mengaburi mata kaum Melayu dan menunjukkan bahawa DAP bukan parti dominam dlm PH.

3.3 LGE turut memaklumkan Tun M telah menandatangani satu surat yg menyatakan akan memberi laluan kpd DSAI utk mengambil alih jawatan PM andaikata PH dapat menubuhkn kerajaan. Surat tersebut turut ditandatangani oleh LGE, Mat Sabu dan DSWA sebagai saksi.
3.4 LGE juga menyatakan bahawa sekiranya PH berjaya menubuhkan kerajaan, DAP mesti diberikn kementerian seperti dibawah dan telah persetujui oleh Majlis Presiden iaitu:-

- TPM 2
- KDN
- Kementerian Kewangan
- Kementerian Pendidikan
- MITI
- KPKT
- MOF

3.5 Selain itu, LGE mengarahkan 100 hari terakhir sebelum 17 Mei 2018 (Jangkaan DAP waktu PRU14), sebagai "medan perang" yg amat mencabar utk DAP. Ini merupakan satu peluang yg DAP ada dan seandainya gagal maka selepas ini tiada lagi harapan utk menawan Malaysia.

3.6 Bagi LGE, ketika ini jentera UMNO tidak bergerak seperti yg dijangka, tidak seperti sebelum PRU13 dimana ketika itu UMNO terlalu aktif membawa org tertentu (bekas ahli DAP) utk menyerang DAP, tetapi kini UMNO nampak "lesu" dan peluang ini perlu diambil oleh DAP.

3.7 Bagi LGE tidak perlu risau ttg Tun M dan TSMY kerana DAP telah _"lock"_ mereka. Selepas ini mereka akan berkempen utk DAP dikawasan luar bandar dan FELDA.

3.8 LGE juga mahu agenda DAP  berjalan seperti yg dia katakan dan ingat "inilah peluang kita yg terakhir utk rampas Malaysia" walaupun terpaksa bergabung dgn musuh- musuh kita. Harus juga diingat, walaupun DAP dlm satu gabungan dlm PH, tapi DAP harus sentiasa berwaspada dgn mrk ini kerana tidak boleh dipercayai 100 peratus.


1 comment:

  1. Memang paling getir PRU14 kali ini. Ramai beranggap apa yang "dituai" awal tahun 2008/2009 lalu akan membuahkan "hasil". Kita lihat saja keputusan 9 Mei nanti ;)

    ReplyDelete

comment please.....