Konco-konco ku

Tuesday, January 23, 2018

NAJIB CURI DUIT 1MDB BUAT HANTAR JEMAAH HAJI - MAHATHIR

Mahathir mendakwa duit yang diguna jemaah haji 1MBD pergi haji adalah duit curi. Mahathir kata duit 1MDB adalah haram dan tidak boleh digunakan untuk menunaikan ibadah haji. Mahathir buat tuduhan terbaru itu ketika berceramah atas pentas DAP di Pendang pada hari Sabtu lepas.

Entah kenapa Mahathir yang kini menjadi pengerusi Pakatan Harapan (PH) tidak senang duduk apabila mendengar mengenai 1MDB hinggakan jemaah haji yang langsung tiada kena-mengena dalam isu itu dikatakan tidak  mendapat haji mabrur.

Disebabkan marah sangat dengan Perdana Menteri, beliau sanggup memberi perumpamaan ‘menyembelih babi’ yang haram bagi umat Islam disamakan de­ngan ibadah haji yang ditanggung 1MDB. Teruk sangat perumpaan yang Mahathir beri ini.

Ini bukan pertama kali Mahathir menghina ibadah jemaah haji 1MDB. Pada 30 Disember 2016, di Taman Wira Mergong, Alor Setar, Mahathir turut buat tuduhan yang sama. Cakap jemaah haji yang ditaja oleh 1MDB sebagai haji tidak mabrur. Mufti pun tegur Mahathir selepas itu. Kemudian ulang lagi tuduhan yang sama terhadap jemaah haji 1MDB pada hari Sabtu lepas.

Apakah Mahathir boleh mengeluarkan fatwa sedemikian rupa? Kenapa beliau begitu anti sangat hinggakan boleh mengeluarkan hukum sedemikian rupa? Jika diikutkan dosa dan pahala, kenapa beliau tidak membenarkan isterinya, Dr. Siti Hasmah Mohamad Ali memakai tudung?

Ia bukan fitnah sebaliknya Siti Hasmah sendiri yang mendedahkan kepada portal pembangkang, Malaysiakini pada November tahun lepas mengenai suaminya yang tidak membenarkannya memakai tudung selepas balik dari Mekah.

Bukan Mahathir tidak tahu bahawa Islam mewajibkan wanita menutup aurat. Bagaimanapun pula dengan gambar cucunya, Othman Mirzan yang memeluk anjing baru-baru ini sehingga menjadi viral?

Tetapi apa yang menjadi kemarahan orang ramai ialah bagaimana beliau boleh menjatuhkan hukum bahawa jemaah haji yang menunaikan ibadah berkenaan atas tajaan 1MDB tidak mendapat haji mabrur dan menggunakan duit curi.

Sudah beberapa kali Mahathir ditegur oleh mufti kerana pandai-pandai mengeluarkan fatwa seperti itu, tetapi beliau tidak menghiraukannya malah dalam ceramah di Kampung Bukit Jambul, Kedah pada hari Sabtul lepas, Mahathir sekali lagi membangkitkan isu berkenaan.

Ia menyebabkan Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad sekali lagi menegur calon Perdana Menteri Pakatan Harapan itu.

“Kita tidak boleh komen kerana itu terletak pada keadilan Allah SWT. Mabrurnya ibadah seseorang itu adalah dalam pertimbangan Allah. Macam mana Dr. Mahathir boleh keluarkan hukum begitu.

Baca lagi di Keris 7 Lok

No comments:

Post a Comment

comment please.....