Konco-konco ku

Tuesday, April 7, 2015

TIDAK PERLU PAS. SAMI BUDDHA PELUK ISLAM!!

Hampir 30 tahun mengkaji setiap agama di dunia ini, akhirnya seorang sami Buddha berusia 66 tahun mengambil keputusan memeluk Islam.

Pengalaman menjadi sami selama 28 tahun di Taiwan mendorong lelaki yang enggan identitinya itu didedahkan, mencari kebenaran dan akhirnya mengakui Islam merupakan satu agama yang indah dan sempurna.

Semalam, lelaki terbabit mengucap dua kalimah syahadah dalam satu majlis ringkas di Masjid Cina, di sini.

Presiden Persatuan Cina Islam Malaysia Cawangan Melaka (Macma), Lim Jooi Soon berkata, sepanjang menjadi sami di Taiwan, lelaki berkenaan banyak menghabiskan masa mengkaji setiap agama di dunia ini.

"Semasa menjadi sami, dia begitu banyak mengkaji tentang banyak agama di dunia ini. Dalam pengkajian itu, dia cuma menemui Islam sebagai sebuah agama paling lengkap dan meliputi segala aspek setiap kali berhujah.

“Dia banyak melihat agama Islam ini semakin berkembang, tetapi dia tidak tahu puncanya," katanya.

Menurutnya, lelaki yang berasal dari Johor itu datang ke negeri ini sejak tiga minggu lalu.

"Akhirnya, dia berjumpa saya dan saya telah menerangkan dengan menggabungkan bagaimana logik, sains dan hujah dapat dikaitkan dengan pencipta alam ini menyebabkan dia tertarik untuk memeluk Islam,” katanya selepas majlis itu semalam yang
disempurnakan penaung Macma, Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik.

Hadir sama, Timbalan Pengerusi Majlis Agama Islam Melaka (Maim), Datuk Yaakub Md Amin dan Mufti negeri, Datuk Dr Mohadis Yasin.

Jooi Soon berkata, kini tugas Macma adalah untuk membimbingnya agar dapat mengetahui ajaran Islam secara mendalam.

“Kerja kami baru hendak bermula untuk mengajarnya dan kami hanya boleh mengajar dalam bahasa Mandarin kerana dia tidak fasih bahasa Melayu dan Inggeris. Ia mungkin menuntut sedikit kesabaran,” katanya. - Sinar Harian

8 comments:

  1. Alhamdulillah, tahniah saudara ku. Semoga kamu beroleh rahmat Allah Taala di dunia dan di akhirat.

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah....semoga dipermudahkan segala urusannya.

    ReplyDelete
  3. Yang penting budaya dia yg x selari dgn syarak kekal..agama saja berubah..kita kena respek juga cara hidup dia...dia x masuk melayu..

    ReplyDelete
  4. Tahniah dan Alhamdulillah !
    Mudah mudahan jadi ikutan bg yg lain lain.

    ReplyDelete
  5. Patutla najib kata blogger umno bangang...serupo la klu den tukar tajuk...x lerlu umno...islam jgk tok sami ni...tapi masa umno...byk org islam murtad...

    ReplyDelete
  6. anon: 8.29 apa yg kamu akan buat bila org banyak murtad? cari jalan salahkn umno....kesian umno. ruang peluang sudah diberi kerajaan utk kita berdakwah...sudah kah kita berdakwah kpd yg lain atau pandai cari masalah saje...terima kasih atas teguran itu..think +ve.

    ReplyDelete
  7. Dia masok Islam kerana Allah dan bukan kerana umno, pas , pkr atau ngo

    ReplyDelete

comment please.....