Konco-konco ku

Friday, November 6, 2015

BAGAN NAKHODA OMAR : STRATEGI DAP MENGKUCAR-KACIRKAN KAWASAN UMNO

BAGAN Nakhoda Omar kepada Bagan Nakhoda Chong?

Sekali lagi DAP menggunakan ADUN Sekinchan, Ng Sue Lim sebagai modal untuk bersikap RASIS. Strategi DAP ini nampaknya berjaya apabila ramai orang Melayu khususnya yang berasal daripada kawasan ini termakan dengan cadangan tersebut.

DAP tahu, kalau perkara ini dibangkitkan sudah pasti orang Melayu akan bangkit dan menentang mereka dan seterusnya akan terus bermusuh dengan kaum Cina di BNO.

Sabar dan teliti perancangan mereka.

DAP tidak mungkin meletakkan calonnya di DUN Sungai Air Tawar yang di dalamnya ada kawasan Bagan Nakhoda Omar. Kerana majoriti penduduk DUN ini adalah Melayu.

Kenapa Ng Suee Lim memainkan isu perkauman di sini?

Kerana kawasan ini adalah antara kawasan selamat kepada BN. Majoriti undi yang tinggi antara DUN yang dimenangi oleh BN di Selangor. Boleh lah dikatakan 'kubu kuat UMNO'.

Penduduk kaum Cina yang berada dalam PDM Kg. Bagan Nakhoda Omar hanyalah 30%. Selebihnya adalah kaum Melayu. Malah, hanya di kawasan persisiran laut sahaja kawasan penempatan kaum Cina bukanlah di kampung-kampung tradisi.

Lebih memilukan ialah kawasan yang didiami oleh kaum Cina ini adalah kawasan TANAH RIZAB MELAYU yang diberikan kelulusan menduduki semasa zaman pemerintahan BN.

Betul, TANAH RIZAB MELAYU! Pemimpin UMNO kawasan tersebut terutamanya YB Kamarul Zaki (ADUN Sungai Air Tawar) dan YB Dato' Fasiah Fakeh (Ahli Parlimen Sabak Bernam) bermurah hati untuk tidak mengganggu kaum Cina yang tinggal menumpang di kawasan ini sejak sekian lama.

Jadi apa motif Ng Suee Lim yang tidak tahu selok belok di Bagan Nakhoda Omar ingin menukar nama kepada Bagan Nakhoda Chong? Tiada MOTIF.

Nakhoda Omar adalah orang yang mula-mula membuka kawasan tersebut. Bukanlah seperti yang dinyatakan ada kena mengena dengan Dato' Seri Noh Omar (Ahli Parlimen Tanjong Karang).

Adalah lebih baik jika Ng Suee Lim mengusulkan di Dewan Undangan Negeri supaya SEKINCHAN ditukar kepada nama lain kerana Sekinchan tidak melambangkan kaum Cina.

Untuk mengetahui asal usul nama SEKINCHAN boleh rujuk SINI.

No comments:

Post a Comment

comment please.....