Konco-konco ku

Sunday, June 21, 2015

BUBAR PAKATAN: DRAMA PR TANPA PENGHUJUNG EPISOD....

SEJAK PR ditubuhkan dengan menggabungkan parti-parti pembangkang di Malaysia pada tahun 2004 dengan nama asalnya Barisan Alternatif yang mana Pas sebagai ketuanya, tidak pernah mereka-mereka ini berdamai dan terlepas daripada kontroversi-kontroversi politik.

Umpamanya politik mereka politik sepanjang masa tanpa memikirkan keperluan rakyat yang katanya mahukan perubahan dan kelainan berbanding Barisan Nasional yang masih memerintah sehingga hari ini.

BUBAR... DAMAI... BUBAR... DAMAI...

Itulah dialog mereka sejak dari dahulu lagi. Sehinggalah Pakatan Rakyat tertubuh dengan bebasnya Anwar sebagai ketua mengambil alih PR daripada Pas.

Kini, sejak ketiadaan Anwar diluar bersama dalam politik PR, DAP umpama mahu menjadi tuan dan ketua dalam PR. Umpamanya DAP semakin mahu menunjukkan kuasanya dengan kekuatan yang ada apabila dalam PRU13 yang lepas tsunami Cina berlaku.

Pas kini tersepit dan terhimpit. Jalan apa lagi yang mereka ada sedangkan dalam parti mereka sendiri sudah berpecah dengan wujudnya PasMa yang lebih cenderung kepada DAP kerana mendapat dana yang agak besar daripada parti Cina tersebut.

Pas sudah tidak mampu mengawal dan mengarah ahli partinya sendiri kerana kebanyakan ahli yang mereka ada sehinggalah kepada wakil rakyat dari Pas sudah banyak terhutang budi dengan DAP yang terlalu banyak menurunkan peruntukan dan memberi keistimewaan kepada sebilangan pemimpin tertinggi Pas mereka.

Kini, DAP telah melucutkan jawatan-jawatan yang disandang oleh pemimpin Pas di Pulau Pinang. Tinggal Selangor sahaja yang mana DAP menggertak Azmin supaya menghalau Adun Pas daripada kerusi Exco Selangor.

Terpulang kepada Azmin samada dia lebih takutkan DAP ataupun masih mahu menyimpan Pas yang ternyata jika masih disayang, akan terkuburlah PR di Malaysia, bukan sahaja di Pulau Pinang dan Selangor malah seluruh negara.

Sama-samalah kita nantikan.....

No comments:

Post a Comment

comment please.....