Konco-konco ku

Tuesday, December 9, 2014

BUDIMAN, SHUKOR CALON GANTIAN TOK SAM?? - MyKMU

Mengenali secara sepintas lalu Ahli Dewan Undangan Sungai Burong, Dato Shamsudin Lias, perletakan jawatan sebagai Ketua Pembangkang Selangor semalam bukanlah satu kejutan besar.

Bekas Pegawai Daerah yang bertanggungjawab membantu Barisan Nasional merampas DUN Sungai Burong dari tangan Pas pada 2004, Shamsuddin terkenal dengan kelembutan dan kemesraan tetapi tegas sikapnya.

Justeru apabila beliau mengumumkan menolak jawatan Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Awam (PAC) Negeri Selangor kerana merasakan ditipu oleh Kerajaan Negeri persoalan perletakan jawatan sudah boleh dijangka. Apabila Speaker Dun Selangor, Hanna Yeoh mencabar beliau melepaskan jawatan tersebut, maka beliau tiada masalah melepaskannya.

Bagi Shamsudin, tindakan kerajaan negeri mengubah peruntukan dengan mewajibkan Ketua Pembangkang menjadi Pengerusi PAC, namun mengekalkan majoriti besar ADUN Kerajaan Negeri dalam jawatankuasa tersebut adalah tidak masuk akal dan cuba menjadikan beliau sebagai boneka mengesahkan apa sahaja perbelanjaan kerajaan negeri.

PAC Negeri bakal mengandungi 2 ADUN BN dan 5 ADUN Pakatan tidak akan memberi apa-apa erti dengan perlantikan beliau sebagai Pnegerusi.

Namun persoalan lebih menarik ialah siapakah bakal Ketua Pembangkang yang baharu akan dicadangkan oleh Barisan Nasional menggantikan Shamsudin Lias?

Empat nama yang disebut-sebut sebagai calon Ketua Pembangkang yang baharu ialah ADUN Jeram, Amiruddin Sutero, ADUN Kuang (Timbalan Pengerusi Perhubungan UMNO Selangor), Shukor Idrus, ADUN Sungai Panjang Budiman Mohd Zuhdi dan ADUN Hulu Bernam, Rosni Sohar.

Apakah BN Selangor bakal membuat kejutan memilih wanita sebagai Ketua Pembangkang yang baharu sebagai satu langkah menawan semula Selangor atau memberi peluang kepada muka baharu, Budiman Mohd Zuhdi.

Rosni terkenal sebagai seorang penggerak jentera yang cekap dalam Wanita UMNO Malaysia, manakala Budiman pula semakin dikenali dengan kekuatan pidato dan kemampuan intelektual.

budimanBudiman merupakan wakil rakyat yang menempelak calon Menteri Besar Selangor, Dr Wan Azizah Wan Ismail dalam sidang DUN yang lalu kerana berucap tidak mengikut peraturan Dewan.

Bagaimanapun, Budiman dan Rosni merupakan wakil rakyat penggal pertama yang belum biasa dengan sepak terajang politik Pakatan yang telah berpengalaman.

Jika ini diambil kira Shukor Idrus atau Amirudin harus dilantik sebagai Ketua Pembangkang Selangor yang baharu dengan Budiman atau Rosni dilantik sebagai Timbalan secara tidak rasmi bagi memberi pengalaman dan pengetahuan yang lebih.

Namun BN akan membuat kejutan lebih besar jika mengosongkan jawatan Ketua Pembangkang tersebut selagi peruntukan mewajibkan Ketua Pembangkang menjadi Pengerusi PAC secara otomatik tidak dimansuhkan atau ditukar korum PAC kepada 5 BN dan 2 PR. - MyKMU

No comments:

Post a Comment

comment please.....