Konco-konco ku

Tuesday, June 10, 2014

PR MUNGKIR JANJI KATA NAK HAPUS TOL!! #SAYNOTOKIDEX

PEMBINAAN Lebuhraya Kinrara-Damansara (KIDEX) yang telah pun bermula awal tahun ini menyaksikan satu lagi janji dalam manifesto pakatan pada PRU-13 yang lalu dimungkiri. PR dalam manifesto Buku Jingga nya menjanjikan kepada rakyat, apabila mereka dapat memerintah negara dan negeri Selangor khususnya, plaza tol di setiap ceruk jalan akan dihapuskan.

Mungkin benarlah yang pakatan tidak punya kuasa untuk hapus tol kerana lebuhraya sedia ada adalah milik konsesi yang telah mengikat kontrak dengan kerajaan negeri sebelum ini. Itu tidak mengapalah kerana mereka (PR) tidak buat homework sebelum menulis manifesto mereka.

Tetapi yang menjadi musykil adalah jika tidak dapat menghapuskan tol di Selangor, kenapa perlu mewujudkan plaza tol ke atas lebuhraya yang baru? Mana janji yang dilemparkan?

Untuk laluan sepanjang 14.9km yang menelan belanja RM148juta per kilometer sudah pasti tol yang dikenakan adalah dalam lingkungan RM3.00 dan ke atas. Adakah rakyat Selangor bersetuju dengan Khalid Ibrahim yang masih mahu meneruskan projek lebuhraya ini dengan tol. Mana suara kebajikan rakyat yang dilaungkan selama ini?

Di dalam pelan pembangunan lebuhraya KIDEX ini punya dua plaza tol yang masing-masing mengutip dua kali tol dari pengguna lebuhraya setiap hari. Apa rasionalnya Khalid Ibrahim membina lebuhraya namun tidak dapat meringankan beban rakyat yang sedia terhimpit di Selangor.

Petikan Buku Jingga untuk Manifesto Rakyat ada menyebut tentang penghapusan tol. PR akan mengambil alih lebuhraya di Selangor dan akan menghapuskan tol pada semua peringkat. Sekarang apa sudah jadi? Bukan sahaja tol tidak terhapus, malah makin bertambah pula tol di Selangor.

Itu belum lagi cerita bab monopoli yang syarikat pembinaan lebuhraya yang dilantik oleh Khalid Ibrahim sendiri yang mana beliau juga dijanjikan dengan pulangan yang lumayan. Apa perjanjian yang dibuat antara Khalid Ibrahim dan CEO pemaju lebuhraya KIDEX ini? Akan didedahkan tidak lama lagi.

SAY NO TO KIDEX

No comments:

Post a Comment

comment please.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...