Konco-konco ku

Monday, June 2, 2014

KEKALAHAN TELUK INTAN ADALAH KERANA DYANA SEORANG MELAYU - GUAN ENG

ITULAH nasib Dyana Sofya, calon kalah Teluk Intan yang tewas kepada Dato' Mah Siew Keong anak jati Teluk Intan. Review yang dibuat oleh kepimpinan DAP semalam merungkaikan beberapa sebab kekalahan DAP di Teluk Intan.

Sebab utama yang diperkatakan oleh Guan Eng semasa sidang akhbar adalah kerana calon DAP yang diletakkan kali ini adalah berbangsa Melayu. Mengikut kajian, peratusan kaum Cina yang keluar mengundi turun mendadak kerana boikot ke atas calon Dyana Sofya yang berbangsa Melayu.

Perkara ini disahkan dengan tidak kelihatan kelibat Superman Teluk Intan yang juga pengerusi DAP Teluk Intan keluar mengundi di kawasannya. Malah jentera DAP juga tidak kelihatan terutama di kawasan pekan yang dimenangi oleh mereka.

Sentimen calon Melayu ini telah dimainkan sejak awal lagi oleh DAP Teluk Intan memandangkan Pengerusi DAP Teluk Intan tidak terpilih untuk menjadi calon.

Sebab kedua adalah boikot dari pengundi PAS sendiri yang tidak senang dengan Dyana kerana menolak hudud. Ramai juga antara mereka yang hadir mengundi namun telah membuat undi rosak ke atas kertas undi. 

Kesimpulan yang dapat dibuat, DAP masih lagi parti chauvanis dan rasis.

Salam 238.

10 comments:

  1. So ada sapa2 boleh nafi bahawa dap adalah parti cina?. Cina dap sendiri dh boikot calon yg bukan berbangsa cina. Nak kata apa lg....hanya dyana yg bodoh menumpang rumah yg penghuninya tak mengalu-alukan dia. Hidung tak mancung pipi tersorong sorong. Fikir semula pendekatan politik kamu dyana. Dgn dap sampai sudah kamu tak diterima majoriti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benar.....terbukti DAPig mmg parti chauvenist Cina...bermula dari pemimpinnya hinggalah ke akar umbi. Bodoh punya Melayu yg masih berada dlm DAPig maupun yg bersekongkol dengannya....sedar-sedar le Melayu oii...

      Delete
  2. Masalah nye Usin adakah UMNO boleh terima pemikiran baru yg dibawa oleh Dyana? Kalu yg mcm KJ pun kau orang dah tak suka...apa lah peluang orang2 macam Dyana, Rafizi dll nak bersuara dlm UMNO...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepala hotak pemikiran baru....UMNO lagi baru...dulu kini dan selamanya......Kalau org2 itu dah berkuasa..dihalaunya Melayu dari Tanah tumpah darah ni..korang2 muda mana tau tentang sejarah tanah melayu ni....Korang tengok siapa punya bangunan dibandar2..korang tengok diSingapore..nasib org melayu bagaimana....Dengar lagu ni...penuh dgn makna yg tersirat....http://www.youtube.com/watch?v=TF86G1P4c_E

      Delete
    2. woi anon June 2, 2014 at 10:43 AM,
      'pemikiran baru' amende? Cuba story sikit. Kepala aku agak beku dengan pemikiran UMNO lama la. Kesian gak aku dengan Tanah Melayu skang ni. Apa kemajuan pun takde. Betul la cakap ko. Kita perlu 'pemikiran baru' yg lebih 'menyondol ke depan'. Adakah kita patut bagi Cina jadi PM dulu, Melayu hidup merempat baru Melayu boleh maju? Bagus idea ni. Aku sokong 'pemikiran baru'. Caiyok!

      Delete
  3. AnonymousJune 2, 2014 at 10:43 AM

    habah kau la pemikiran baru!
    tidak menyokong hudud tu pemikiran baru yang ko banggakan?

    ReplyDelete
  4. kenapa kita perlu 'pemikiran baru' sedangkan DAP atau cina tetap dengan pemikiran lama. cina untuk cina dan pergunakan melayu adalah pemikiran DAP dan cina sejak sekian lama. bermula dari lee kuan yew sehingga sekarang. adakah 'pemikiran baru' ini dapat menjamin hak orang melayu atau sekadar yang kononnya mengikut arus kemodenan. kalau dilihat daripada kedududkan diana di dalam DAP, harus akan datang kita menjadi singapura ke dua.

    ReplyDelete
  5. Benar.....terbukti DAPig mmg parti chauvenist Cina...bermula dari pemimpinnya hinggalah ke akar umbi. Bodoh punya Melayu yg masih berada dlm DAPig maupun yg bersekongkol dengannya....sedar-sedar le Melayu oii...

    ReplyDelete
  6. Apa yg ko cakap merapu ni Anon June 2, 2014 at 1:28 PM? Tak ada kemajuan di Tanah Melayu sekarang? Atau ko tu yg tak maju lagi psl lembam dan tak dapat nak ditolong...Suruh belajar malas....ko ni bentuk melayu yg tak sedar dek untung. Kerajaan sediakan mcm2 untuk tolong Melayu tapi ko tak layak.....lepas ko salahkan kerajaan? Berpijak le di bumi nyata....jgn hayal dgn kegagalan ko hingga nak salahkan org lain.

    ReplyDelete
  7. AnonymousJune 2, 2014 at 10:43 AM pun satu lagi baghal......

    ReplyDelete

comment please.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...