Konco-konco ku

Sunday, March 8, 2015

LUAHAN TENAGA PENGGERAK (TP) TENTANG.............

SEKADAR BERKONGSI RASA DAN CERITA DARI KAMI TP2 BIASA, BIRO TATANEGARA.

Tidak ada siapa yg boleh mendabik dada mengatakan dia adalah pemenang dalam polemik yg dibiarkan berpanjangan serangan demi serangan yg pada mulanya ke atas batang tubuh KP BTN kini Dato Raja Arif Raja Ali, tetapi akhirnya memaksa pihak yg menyerang dan bertahan menyeret sama maruah dan kesucian agensi penting yg namanya BTN. Konflik yg sepatutnya diselesaikan dari awal, kini menjadi semakin parah kerana tidak diurus dgn bijaksana bahkan kini mula melibatkan para pegawai, kakitangan dan TP/sahabat2 BTN.

Sesama kita lebih tahu bahawa kekuatan BTN adalah kepada program latihan spt kursus dan seminar juga sekali sekala kpd gerak kerja politik di akar umbi. Kekuatan ini didokong oleh kekuatan para TP/sahabat yg bertebaran seluruh negara. Tanpa TP dan Sahabat yg terlatih, sebenarnya BTN tidak akan kemana. Asas inilah yg diguna pakai oleh pengurusan sejak berzaman ia wujud dan beroperasi. Para pegawai latihan tidak lebih hanyalah seorang "manager" kpd program2 latihan yg kadang kala tidak mampu pun utk mengendalikan LDK atau menyampaikan ceramah. Kita lah operator terlatih yg datang dari pelbagai pengalaman dan latar belakang yg bertanggung jawab sama ada menjadikan BTN menjadi hebat atau sebaliknya berasaskan direction yg dibekalkan. Betul direction, berkesanlah program, hancur direction, hancurlah program..

Menjadi malang kepada kita dalam situasi polemik yg sedang berlaku, sbg TP yg lebih matang dan bijak menganalisa dan punya kemahiran, kita turut terperangkap dgn situasi ini. Penyebaran mesej dalam WA group TP dan Sahabat seluruh negara yg saya yakin ada yg mengikut negeri, semakin mendedahkan rupa wajah kita, yg nilai2 murni dan ilmu yg kita ajar pada org lain dalam LDK hanyalah sekadar penyedap rasa kita merumuskan dan memberi falsafah dlm setiap aktiviti. Penggunaan bahasa yg amat kesat, membangkitkan sentimen kenegerian, pembinaan akaun FB palsu malah macam2 lagi sekadar memberi petunjuk emosi dan manifestasi tindak balas kita yg akhirnya kita perlu tanya diri sendiri, Apa natijah dan kesannya???? apakah bukan sekadar sekali lagi nak tunjukkan kpd peg BTN dan Pengurusan tertinggi BTN bhw kita juga tak lepas dari budaya ampu sana waampu sini dan menjadi jaguh dan tonjolkan diri sendiri disemua zaman ?? Para pengampu inilah juga yg mencium tangan dan pemuja Pak Din anggap sbg Tok Guru, memuja dan rela mati di belakang Pak Gol, kini tangan dan mulut yg sama jugalah menjadi benteng mempertahankan batang tubuh Raja Arif.Tidak salah tetapi biarlah bersandarkan ilmu yg kita ajar pada org lain dlm LDK kita. Kita ajar peserta tentang penyelesaian masaalah, nilai2 murni,nilai diri, fokus dan keutamaan, penyatuan dalam kumpulan malah macam2 rasional drpd tool yg kita guna, tapi akhirnya kita sendiri menolak utk beramal sesuatu yg keluar dari mulut kita..

Kalau kita selusuri jalan ceritanya, masaalah yg berlaku kini bukan di timbulkan oleh TP BTN pun, juga bukan sahabat BTN bahkan mungkin dari org yg tak pernah hadir kursus BTN pun. bermula dari para Blogger spt sanggah tok janggut, parpukari, apa sengeh2, apa nama, jawa bernam, medan info kita,aku peduli apa bahkan banyak lagi yg kemudiannya bercambah melalui FB2 yg berkisar ttg persoalan peribadi antara mereka. Yg kemudianya hilang, kecuali yg berterusan hanya satu blog yg namanya sanggah tok janggut dan FB Rafi Awang Kechik sehinggalah membogelkan habis seluruh operasi BTN dan kemuncaknya melalui laporan SPRM. apa lagi yg tinggal??? mungkin inilah harga termahal yg perlu dibayar oleh pengurusan BTN sekarang krn membiarkan kudis menjadi barah dan tidak menjawab dgn tepat persoalan2 yg dibangkitkan drpd awal lagi...Kita para TP dan sahabat sememangnya menunggu2 jawapan balas atas setiap isu yg dibangkitkan tetapi dgn mudah Dato Raja Arif dalam setiap perjumpaan mengatakan "tidak perlu layan blogger ni, dia gila" " menulis tidak ada kredebeliti, fakta pun salah" " ada dia tulis ayah aku nak rampas tahta sultan Tganu". tetapi langkah utk menjawab isu dasar yg dibangkitkan tak pernah dibuat.sedangkan para Blogger yg dimaksudkan sentiasa kelihatan rapat dgn pimpinan negara, dgn menteri2, selalu ulang alik ke JPM Parcel A dan Perdana Putera sendiri??

Kenapa kini barulah gerakan kononnya utk penjelasan kebenaran hendak dibuat dan disusun malah para TP dan sahabat mula nak digunakan?? Kenapa sejak lama TP dan sahabat minta penjelasan, semua pegawai terkunci mulut malah sebahagiannya memberi signal seakan benar perkara yg ditimbulkan??? Malah lebih dasyat ada yg bangkit menyeru para TP dan Sahabat supaya bertindak dgn mencadangkan supaya mencipta serangan maya dgn akaun2 palsu. Kebenaran apa yg kita nak tunjukkan jika asasnya kita bina dgn KEPALSUAN?? sedangkan FB Rafi Awang Kechik dan Blog Sanggah Tok Janggut berani menggunakan identiti yg sebenar, gambar juga benar walaupin rupa paras dia kita kutuk??

Sebab itulah sbg TP dan sahabat yg terlatih, kita perlu melihat kepada perjuangan yg lebih besar sbg mana kita selalu laungkan diakhir kursus bhw manusia tidak penting, pemimpin boleh datang dan pergi, tetapi perjuangan utk agama, bangsa dan negara perlu kpd medium dan ruang yg betul serta dimulai dgn niat yg betul. Janganlah komitmen perjuangan kita mulakan dgn "berapa slot LDK", "siapa lagi geng kita terlibat" dan bila tahu program percuma tidak berbayar suara perjuangan kita terus letak di bucu dapor rumah kita

Kita anggaplah apa yg sedang berlaku suatu titik ke arah perubahan yg lebih baik yg selau kita bualkan dan kita doakan sesama kita. Jurang utk kita turut beremosi dgn kemelut ini amat2 jauh. Apatah lagi diakhir2 ini muncul pula pelbagai watak yg pada saya hanyalah menunjukan tuntutan kepada perubahan BTN perlu berlaku. Jika tidak kepada pemimpin BTN, ianya perlu kpd pengisian dan pendekatan yg lebih baik. Saya melihat watak yg digambarkan sbg aziz muda kononnya pegawai BTN hanyalah perlambangan dan pemusatan kepada arus penentangan dalaman BTN semata2 ekoran sekali lagi kegagalan mengurus dari kalangan pihak pengurusan BTN sendiri dari segi emosi, harga diri dan kebajikan para pegawai. Sekali lagi mungkin inilah harga yg perlu dibayar apabila pihak pengurusan mengambil sikap merasakan BTN sekarang jauh lebih baik drpd yg sebelum2 ini. Sedangkan hakikatnya kita para TP dan Sahabat tidak harus menipu diri yg kita juga kecewa dan tidak berpuas hati dgn program sekarang yg kita sendiri kendalikan. Malah dikalangan pegawai pula dgn mudah meletakan inilah modul 1Malaysia. apakah dasar dan gagasan PM itu salah?? Kita para TP dan Sahabat menjadi takut utk bercakap pasal perjuangan Melayu??? APAKAH PM SALAH??? atau salah pengurusan yg tidak membina modul, menyediakan tool dan kandungan pengisian yg betul sbg mana yg PM inginkan??? yg akhirnya menjadikan kita para TP saolah2 sepakat mengatakan yg lama lagi baik dan berkesan dan tiada lagi gema suara "satu malaysia" dan nyanyian lagu 1Malaysia dlm kem2 BTN sebaliknya menggunakan bahan2 lama dan pendekatan yg lama dan ini tak pernah diambil peduli pun oleh pihak pengurusan BTN. 

Jadi role model apa yg boleh kita pakai dan kita jenamakan dibawah pimpinan Dato Raja Arif dan TKPL yg menggubal modul latihan Dr Haji Hanafi?? seharusnya bila kita ingin mengatakan yg org lain tidak baik, kita harus membuktikan bhw kita mampu membina modul dan latihan yg lebih menarik, baik dan lebih berkesan, bukan hanya mengutuk yg org lain buruk tapi dlm masa yg sama yg kita gagal...samalah apabila kita selalu dinyatakan " apa yg pak gol tahu psl latihan, dia hanya penyanyi"dlm masa yg sama kitalah yg menyediakan karoake utk pegawai dan TP menyanyi sedangkan pada masa penyanyi jadi KP dia tak pernah sediakan alat karoake...begitu juga ketika kita dakwa kita lebih islamik drpd Pak Gol, sedangkan kita tidak berbuat apa2. sedangkan berapa buah masjid tempat peserta kursus BTN menunaikan sembahyang jumaat, ada sentuhan dan amal jariah drpd Pak Gol atas nama KP BTN malah para imam di sebahagian masjid masih menyebut2 nama beliau berbanding dgn KP kita sekarang.

Malah jika kita ingin bercakap juga atas nama kebajikan para TP dan Sahabat yg dianggap aset kpd BTN ini siapa yg lebih baik menjaganya berbanding kebajikan kita seka rang..apakah ada org ambil peduli khususnya KP?? berapa ramai TP dan Sahabat yg ditimpa musibah khususnya sakit dan kematian mendapat sedikit saguhati sbg mana dulu paling2 kurang wang utk urusan jenazah?? sampai skrg bila berlaku kecelakaan pasti yg sampai dulu memberi sumbangan kalau bukan Pak Din, mesti Pak Gol yg kemudiannya mengurus pula soal tuntutan insuran?? sekalung tahniah kpd 2 org bekas KP ini dan inilah sepatutnya di contohi oleh KP sekarang bukannya saolah2 ingin bersaing siapa lebih baik. 

Dengan apa yg berlaku sekarang sepatutnya menginsafkan semua, memperbetulkan apa yg silap. Jika Dato Raja Arif terus menerajui BTN kerosakan besar yg telah berlaku betul2 memerlukan kekuatan dan jiwa yg besar utk memulihkannya. Atas pentas apa pun Dato Raja berdiri, topik apa pun yg ingin di ulas, stail dan pendekatan apa sekali pun yg nak diguna sama dale carnagie atau allan barbara,ronald carter, jeff davidson hatta ziz zagler sekali pun, Dato Raja Arif hanya akan jadi bahan ketawa org sahaja krn telah tertanda di dahinya seorang KP yg gagal. Mengurus agensi yg kecil berbanding satu kementerian, jadi tak usahlah berlagak nak mengajar org lain bagaimana mengurus, mentadbir apatah lagi nak mengurus soal politik. Maka terjadilah apa yg selalu di ulang sebut oleh beliau sendiri bhw " mung sendiri pun kalah, tak payah nak ngajor orang la"akan jadi pisau tajam yg menikam diri sendiri....jadi sama2lah muhasabah diri dan sedar diri kerana apa pun yg berlaku, siapa juga menjadi KP, kita hanyalah seorang TP yg waktu perlu dipanggil, bila tak perlu tak ada siapa pun peduli.

2 comments:

  1. Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















    Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI

    ReplyDelete
  2. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete

comment please.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...