Konco-konco ku

Thursday, December 15, 2011

GEMPAR!!! KOMUNIS JENERAL MAT SABU MULA MENGGANAS DI BENTONG!

BENTONG – Lapan sekeluarga Orang Asli yang tinggal di sebuah pondok di kebun durian berhampiran Kampung Gemeti, dekat sini, berdepan detik mencemaskan apabila dihujani tembakan bertalu-talu daripada pihak tidak dikenali.

Amat Stek, 40, berkata, dia bersama isteri, adik, dua anak serta tiga anak saudaranya tinggal di pondok itu sementara waktu untuk menjaga durian milik majikannya.

Menurutnya, kira-kira jam 9.15 malam ketika mereka semua ingin masuk tidur, dia terdengar bunyi bising di luar pondok.

“Saya cuba menjenguk di bahagian luar pondok dan mendapati seseorang sedang menghalakan senapang patah ke arah pondok serta menembak bertalu-talu. Atas dasar keselamatan, saya meminta semua ahli keluarga meniarap dan berlindung,” katanya.

Amat berkata, selepas itu, tembakan dapat didengari dari sebelah tepi pondok menyebabkan mereka semua terus berlindung.

Menurutnya, kemudian secara tiba-tiba ruang pondok diliputi asap berwarna merah hasil daripada tin yang dilemparkan pihak tidak dikenali itu.

“Kami semua melarikan diri dari pondok itu dan merentasi kebun untuk menyelamatkan diri seterusnya memaklumkan kepada majikan berhubung perkara itu,” katanya.


Majikan lapor polis

Sementara itu, majikan mangsa, Lum Kwong Chee, 53, berkata, selepas dimaklumkan pekerjanya, dia terus ke tempat kejadian sebelum ke balai polis untuk membuat laporan.

Menurutnya, selain pondok, kenderaan Ford Ranger yang diletakkan di hadapan pondok juga turut menjadi sasaran tembakan pihak tidak dikenali itu.

“Terdapat kesan tembakan di bahagian pintu dan keempat-empat cermin tingkap juga dipecahkan. Wang tunai yang terdapat di dalam kereta bernilai RM200 turut lesap,” katanya.

Kwong Chee berkata, walaupun terdapat kesan tembakan, namun tiada sebarang kemalangan jiwa berlaku.

Menurutnya, pihaknya tidak mengetahui punca kejadian dan menyerahkan kepada polis untuk menjalankan siasatan.


Polis jalankan siasatan

Manakala, Pemangku Ketua Polis Daerah Bentong, Deputi Superintendan Mohamad Mansor Mohd Nor berkata, selepas menerima laporan daripada majikan mangsa, pihaknya terus menjalankan siasatan di tempat kejadian.

Menurutnya, hasil siasatan mendapati terdapat kesan tembakan di dinding rumah dan kenderaan Ford Ranger yang diletakkan di hadapan pondok itu.

“Selain itu, polis juga menemui butir peluru dipercayai peluru penabur.

“Siasatan awal mendapati, kejadian kemungkinan berpunca daripada perasaan tidak puas hati atas pemasangan jerat babi dilakukan pekerja Orang Asli itu yang terkena individu atau kumpulan dipercayai sedang memburu.

“Siasatan dijalankan di bawah Seksyen 39 Akta Senjata Api dan suspek dalam kes ini sedang kami kenal pasti,” katanya. - Sinar Hairan

No comments:

Post a Comment

comment please.....