Konco-konco ku

Thursday, April 5, 2018

KENAPA PEKERJA NEGARA CHINA BEKERJA DI ECRL?

Lempar fitnah memang kerja pembangkang. Lain ditulis lain dikecohkan. Memang tidak pandai pembangkang ni sebenarnya. Macam mana nak perintah negara kalau benda mudah pun tak faham.

Jawapan bertulis parlimen oleh Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Dalam Negeri Zahid Hamidi kata pihak ECRL memohon untuk mengambil pekerja asing dari China kerana kepakaran mereka dalam menggunakan peralatan, jentera dan mesin teknologi negara China dengan sistem pengoperasian dan manual penggunaan dalam Bahasa Mandarin.

Kecohlah sana sini pembangkang bawa isu, 100% ECRL ni pekerja China. Habislah negara kita dijual Najib ke China. Memang komunis akan perintah Malaysialah lepas ni.

Malaysia Rail Link (MRL) pemilik projek ECRL keluar kenyataan dah, hanya 18 peratus daripada pekerja binaan ECRL berasal dari China dari dekat 1,800 pekerja binaan dalam projek ECRL. Mana datang 100% pekerja dari China tu? Itu kata puak pembangkang ni tak bijak.

Tak pelik bukan, kalau peralatan, jentera dan mesin dari negara luar, tentulah yang mempunyai datang sekali dengan mesin, jentera tersebut. Dulu-dulu masa Tun M buat projek dengan negara kesukaan dia, Jepun tu, bukan perkara yang sama berlaku? Tenaga kerja tempatan akan dilatih untuk kendalikan mesin hingga boleh kendali sendiri barulah pakar-pakar ini konfiden tinggalkan. Kalau mesin datang tanpa berlaku apa-apa masalah

Mesin, jentera ECRL bukan macam mesin buat kek, atau mesin kisar ais ABC tau, wahai puak pembangkang! ECRL ni nak bina 44 terowong keretapi, sesuatu yang belum pernah dibuat lagi di Malaysia. Terowong terpanjang ECRL antara Pahang dan Selangor pun lebih 16km.

Zaman Tun M ada bina terowong ke? Oh ada, besarkan Terowong Genting Sempah jer, Terowong Smart pun dibina tahun 2003. Jadi agaknya itu puak-puak pembangkang tak faham.

Oh lupa, pemimpin baru kesayangan diorang ni suka buat highway jer. Highway kena ada tol. Ada syarikat konsisi. Tiap 10 tahun naik tol, para pemimpin pelapis terpaksalah ikut. Zaman Najib sahaja kita tengok tol-tol tutup. Zaman Tun M ada? Najib berjaya lepaskan beban rakyat yang berpuluh tahun bayar tol disebabkan perjanjian berat sebelah.

Lepas tu, puak pembangkang kata habislah kontraktor tempatan, semua tiada kerja. Semua bagi syarikat China! Sekali MRL kata sebanyak 215 syarikat tempatan terlibat dalam pembinaan projek infra-rakyat ECRL, iaitu 26 syarikat perunding, 99 syarikat pembekal dan 90 kontraktor tempatan. Mana datangnya kontraktor tempatan disisihkan? Itu baru kerja-kerja awal, belum lagi pembinaan rel bermula.

Puak pembangkang kata mengganggurlah para graduan kita! Semua pekerja China jer dapat kerja ECRL. Fitnah lagi. Tahun lepas 185 graduan kita dari program latihan ECRL telah bekerja dengan projek ECRL. Tahun ini sahaja, 700 graduan lagi akan bekerja lepas tamat latihan. MRL kata lebih 2,000 pemohon telah ditemuduga melalui empat siri jelajah temuduga terbuka yang dijalankan di Kelantan, Terengganu, Pahang dan Lembah Klang bulan lepas. Eh bukan puak pembangkang kata 100% orang China jer?

Apa lagi puak pembangkang ni mahu??? Macam ni lah puak pembangkang, kalau hentikan projek ECRL, boleh ke sediakan anggaran 80,000 peluang pekerjaan secara langsung dan tidak langsung akan ditawarkan sepanjang tempoh pembinaan ECRL tu? Cuba cerita sikit apa rancangan puak pembangkang. Nak register parti pun tak lepas.


2 comments:


  1. شركة المثالية للتنظيف تسعد بتقديم خدماتها لعملائها بالمنطقة الشرقية خدمات تنظيف خدمات مكافحة حشرات خدمات تسليك مجاري المياه للمطابخ والحمامات جميع الخدمات المنزلية تجدونها مع شركة المثالية للتنظيف بافضل جودة وارخص الاسعار بالاعتماد علي كافة الادوات الحديثة والعمالة الماهرة

    شركة المثالية للتنظيف
    شركة المثالية للتنظيف بالدمام
    شركة المثالية للتنظيف بالخبر

    ReplyDelete
  2. Projek kroni tk dpt.mmg la marah sakan...syarikat beratus.satu pn tk sangkut.zaman Semarang tander detect.bukan tander Ali baba...bagi Ali..Ali pas kt baba

    ReplyDelete

comment please.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...