Konco-konco ku

Wednesday, September 29, 2010

Nik Aziz ajak ahli UMNO sertai PAS demi perpaduan Melayu

KOTA BHARU: Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, hari ini mengajak ahli UMNO menyertai PAS sebagai cara menangani isu perpaduan orang Melayu. 

Mursyidul Am PAS itu berkata, ini kerana parti berkenaan mewakili semua yang beragama Islam, dan sewajarnya orang Melayu yang juga orang Islam berada di dalam parti berkenaan.


"UMNO tak payah bertanding selama-lama dan duduk dalam sebuah parti, iaitu PAS. Kalau boleh, tak perlu ada parti orang Melayu lain selain daripada PAS," katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis penyampaian komputer riba kepada 200 pelajar Kolej Masterskil Kampus Metro Kota Bharu, di sini hari ini.



Beliau mengulas kenyataan Timbalan Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan, agar UMNO tidak menandingi kerusi Dewan Undangan Negeri Galas pada pilihan raya kecil yang akan diadakan tidak lama lagi. 

Takiyuddin sebaliknya mencadangkan kerusi itu diserahkan kepada PAS demi perpaduan orang Melayu selain mengelakkan pergeseran berpanjangan antara dua parti utama orang Melayu tersebut. 

Nik Abdul Aziz juga menegaskan perkara tersebut sudah sekian lama menjadi hasratnya. 

Ditanya mengenai calon untuk pilihan raya kecil tersebut, Nik Aziz berkata PAS tidak mempunyai masalah untuk memilih calonnya. 
"Sebagai sebuah parti yang sentiasa berada dalam persiapan sama ada musim pilihan raya atau tidak, soal calon sudah lama dikenal pasti, cuma ia akan diputuskan oleh pucuk pimpinan parti. 

"Apatah lagi apabila PAS sudah ada kelab penyokong bukan Islam iaitu Cina yang boleh diletakkan sebagai calon jika perlu, cuma ia akan diputuskan oleh pucuk pimpinan parti," katanya. 

Kerusi Galas kosong selepas penyandangnya Che Hashim Sulaima dari parti Pas meninggal akibat barah usus pada Isnin lalu. - BERNAMA 

********************************************************************************

Ulasan Yong: elok sangat lah tu kan..yang UMNO ajak PAS pun ajak. apa mahu ditunggu lagi. bergabung lah. buang UMNO, PAS.. buat parti baru untuk orang MELAYU. tak usah nak gaduh lagi. fikirkan lah wahai pemimpin teragung sekalian. kita diambang kebinasaan. Yong tak nak kutuk Nik Aziz sebab Yong masih hormat beliau sebagai ulama' negara. kamu semua nak cakap apa cakap lah. Yong tetap sokong UMNO dan Nik Aziz. tapi satu je silap kat kenyataan Nik Aziz iaitu meletakkan bangsa Babi sebagai wakil. yang ni Yong akan tentang abis-abisan. kata nak bantu orang Melayu, kenapa nak bagi bangsa Babi ni letak jadi calon? lupakan je bangsa Babi ni untuk kesejahteraan bangsa mulia Melayu bersama.

p/s: teringat seorang kawan pernah menjerit kepada Yong. "Woi ade BABI kena langgar!" Yong pun pegi lah menjenguk sebab kat kampung Yong memang ade babi hutan. Sekali pegi tengok rupanya bangsa Cina yang kena langgar. motif??

~WaKd0b~

8 comments:

  1. Nik aziz hanya ulama' politik, dan tiada bedanya dengan ahli politikus yang lain. Harus bisa kita bedakan antara ulama' politik dan alim ulama.

    ReplyDelete
  2. nik aziz memang hebat bercakap.. tp bkn kah dia bkn bangsa melayu ke? dia ckp dia xada bangsa..dah la orang tua haprak..cakap xserupa bikin.. dullu aku mmg hormat makin lama makin menyampah dengan statement beliau. harap je pakai serban hari2 tp gunakan agama sebagai helah untuk berpolitik. mengapa perlu masuk ke PAS sedang kan ada orang tu tidak bangga dengan bangsa sendiri. malu la.. hahaha.. pernahkah anda tau pemerintahan pas di dua negeri membawa masalah kepada negara? bagaimana dengan terengganu? ada pulau dijual kepada negara lain. bagaimana dengan perak? kita hampir dengan perjanjian pangkor iii. sebenarnya PAS tidak layak memerintah negara. pikir-pikirkan lah.. kerajaan bagi peluang kepada PAS untuk memerintah dulu tp apa yg kita lihat semua nya tidak indah.. apa2 pun UMNO memang memperjuangkan melayu. kita patut berterima kasih kepada kerajaan yang kita hidup senang di negara sendiri.

    ReplyDelete
  3. Kita perlu tengok dari segi sejarah. UMNO tu abang dan PAS tu adik. Sebab serpihan UMNO yang keluar dulu tubuh PAS akibat merajuk. Jadi aku rasa adik lah yang patut rujuk dengan abang, bukan sebaliknya. Namun, aku rasa cadangan Pok NIK tu ada sebabnya. Ini kerana dia orang ni dah tak leh Keluar PAS kerana dah berbai-ad "Jatuh Talak Tiga" kalau keluar PAS. Lihat balik isu sebelum ini. Jadi akan adalah Kerja Kosong sebagai CINA BUTA untuk diiklankan bila demo ni nak rujuk semula dengan BINI dia orang. Kalau bini muda seksi, oklah, aku pun nak, tapi kalau dah kedut 1000 siapa nak. Tu sebabnya Pok NIK suruh UMNO masuk PAS dan bukan sebalik nya.

    Pikir2 lah ... Ini pendapat aku aje... he..he..

    ReplyDelete
  4. Setuju... dedulu mmg hormat kat Pok Nik. Tp semenjak dua menjak nie byk sgt fatwa merepek yg dikuarkannya. Jadi langsung hilang hormat.

    Kalau pasal perpaduan tu, elok lah PAS tendang dulu DAP parti yg anti Islam & Melayu dan jgn dilupekan PKR, parti punahsihat tu pn elok sgt diceraikan talak 3 sekaligus.

    ReplyDelete
  5. aik...nik ajis mimpi basah ka semalamm??

    ReplyDelete
  6. HARAM HUKUMNYA MEMBANTU,MENYOKONG,MENGUNDI PAS.MEREKA ADALAH PARTI MEMUTARBELIT AGAMA,MENGHALALKAN APA CARA,MEMAKAI SERBAN JUBAH UNTUK MENIPU UMAT ISLAM.MEREKA BUKAN MEMPERJUANGKAN ISLAM MALAH MERUNTUHKAN ISLAM.MENGGADAI MARUAH ISLAM.MERASUAHKAN UMAT ISLAM DGN SYURGA,AKHIRAT,UNTUK KEPENTINGAN MEREKA.KERJA MEREKA ADALAH SATU=MEMUSUHI UMNO DAN MEGAJAK SEMUA ORANG TERMASUK KAFIR UNTUK HANCURKAN UMNO.HARAM DAN BERDOSA BESAR MENDEKATI PUAK INI.

    ReplyDelete
  7. awat org tua nie, dah nyanyuk ke apa.. sapa yang memecahbelahkan orang melayu,, lu pikir laa sendiri org tua oii.....

    ReplyDelete
  8. patutnya nik ajis ajak seluruh ahli pas sertai umno demi perpaduan melayu/islam.

    ReplyDelete

comment please.....