Konco-konco ku

Thursday, February 2, 2023

SPRM SAHKAN PARTI BERSATU.........


Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Azam Baki berkata, akaun Bersatu dibekukakan agensi anti-rasuah itu lebih dua minggu lalu.

Beliau ketika mengesahkan perkara itu berkata, siasatan SPRM masih berterusan dan saksi akan dipanggil untuk membantu siasatan.

“Saya tidak boleh mengulas lanjut, harap bersabar,” katanya kepada pemberita.

Terdahulu, sumber parti mengesahkan akaun Bersatu dibekukan SPRM mengikut Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram.

Difahamkan, pembekuan akaun Bersatu itu ada kaitan siasatan berhubung dakwaan penyelewengan berbilion ringgit untuk pakej rangsangan Covid-19.

Presiden Bersatu, Muhyiddin Yassin sebelum ini menafikan dakwaan berlakunya penyelewengan dana RM92.5 bilion ketika pentadbirannya.

Muhyiddin menjawab dakwaan mengaitkan Bersatu dengan penahanan CEO sebuah syarikat swasta oleh SPRM kerana menjadi orang tengah untuk mengagihkan projek kerajaan.

Sumber berkata, beberapa kontraktor yang disoal siasat mengaku bersetuju membayar komisen 3% hingga 5% yang dideposit ke akaun sebuah parti politik sebagai sumbangan politik.

Bagaimanapun, Muhyiddin menafikan tuduhan beliau mengarahkan beberapa individu mengutip komisen itu yang akan dideposit ke akaun partinya.

Muhyiddin juga berkata, perbelanjaan fiskal di bawah pakej rangsangan ekonomi bukan dalam bentuk projek yang boleh diseleweng kerana kebanyakannya adalah pemberian tunai secara terus kepada orang ramai.

Beliau menegaskan akaun Bersatu telus dan semua perbelanjaan direkodkan, diaudit dan dibentangkan dalam mesyuarat agung tahunan seperti termaktub dalam perlembagaan parti dan Akta Pertubuhan 1966.

No comments:

Post a Comment

comment please.....