Konco-konco ku

Monday, November 2, 2020

Speaker DAP Dun Selangor beri amaran pembangkang pakai baju Melayu

 

ADN Sekinchan (DAP), Ng Suee Lim hari ini memberi amaran kepada 5 orang ADN pembangkang Selangor daripada BN dan PAS kerana memakai baju Melayu semasa hari pertama sidang DUN Selangor.

Ng Suee Lim yang sememangnya anti dengan UMNO dan PAS dilihat merah mata apabila beliau cuba bermain dengan sentimen benci dengan pemakaian orang Melayu.

Cuma nak tanya, apabila mengangkat sumpah ada Ahli Parlimen daripada DAP yang tidak memakai baju Melayu semasa di hadapan YDP Agong adakah ADN DAP ini tidak berbunyi?

Nampak sangat rasis terhadap orang Melayu.

Inikah yang orang Melayu Pakatan Harapan Plus banggakan sangat?

Inilah bangsa DAP yang paling RASIS di Malaysia!

TERLALU BANYAK BERMAIN POLITIK: MASZLEE TINGGALKAN PEJUANG


 Ura-ura pengunduran diri Ahli Parlimen Simpang Renggam, Dr. Maszlee Malik dari Penaja Parti Pejuang telah kedengaran sejak minggu lepas lagi.

Hari ini ternyata Maszlee telah sah meninggalkan Dr. Mahathir yang dikatakan kerap bermain politik sehingga mengabaikan rakyat terutama rakyat di kawasan sendiri.

Ini bermakna belum berdiri sudah rebah.

Parti Pejuang yang diasaskan oleh Dr. Mahathir nampaknya sudah nampak bakal rebah setelah Syed Saddiq yang mula-mula meninggalkan Dr. Mahathir seterusnya diikuti oleh Dr. Maszlee hari ini.

Kini Ahli Parlimen yang masih kekal bersama anak beranak Mahathir adalah Ahli Parlimen Langkawi; Dr. Mahathir, Ahli Parlimen Jerlun; Mukhriz Mahathir, Ahli Parlimen Kubang Pasu; Amiruddin Hamzah dan Ahli Parlimen Sri Gading; Dr. Shahruddin Salleh.

Friday, October 30, 2020

PM TAK SETUJU RAKYAT KELUAR DUIT KWSP???

 


PELIK

Pelik apabila seorang Perdana Menteri yang bertanggungjawab menjaga rakyat tidak melaksanakan permintaan rakyatnya.

KWSP bukanlah duit Perdana Menteri dan rakyat tidak minta duit kerajaan. Cuma rakyat mahukan duit yang disimpan oleh kerajaan untuk kegunaan rakyat semasa datangnya 'darurat' kecil begini.

Betul la orang kata, kita tak tahu bila kita mati. Kita tak tahu sempat kah kita hingga ke hari tua.

Masa-masa beginilah sepatutnya kerajaan cakna dan lebih prihatin dengan nasib dan keadaan rakyat yang dibuang kerja, tiada sumber pendapatan.

Bila lagi kerajaan nak membantu rakyat. Sampai bila kerajaan nak beri wang percuma kepada rakyat.

Rakyat pun faham kerajaan sudah kurang dana untuk memberikan bantuan 'one-off' kepada rakyat lagi.

Inilah masanya untuk kerajaan bertindak dan mendengar sedikit keluh kesah rakyat yang terhimpit dek kerana pandemik Covid 19 ini.

Fikirkan dan bertindaklah sebelum rakyat bertindak.

Saturday, October 24, 2020

SURAT LANTIKAN KETUA SRIKANDI BERSATU SELANGOR!

 ADA surat orang gila yang berlegar-legar sekarang ini di media sosial tentang Ketua Srikandi BERSATU Malaysia melantik diri sendiri menjadi Ketua Srikandi BERSATU Selangor.

Kita maklum yang beliau duduk Selangor dan sebagai Ketua Srikandi patut beri peluang kepada orang lain untuk beri jawatan kepada orang lain. Apa orang lain tak layak?

Rina Harun yang juga Menteri Kabinet AbahCow ni memang gila jawatan atau gila nak pegang banyak-banyak jawatan?

Jawatan yang ada tu nak letak dalam resume nak cari keje ke nanti?

Takpe lah. Seronok jugak ada PELAWAK masa-masa politik Malaysia tengah bergolak ni. Gasaklah sementara ada kuasa tu. Lepas ni tak tentu lagi pegang jawatan tinggi-tinggi dengan gaji besar-besar ye tak?

Hahahahahahahahahahahanjing

Friday, October 23, 2020

DARURAT 2020? DEMI POLITIK ATAU RAKYAT?


Alamak! Darurat ke?


Apa pun ikut kebijaksanaan DYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong. Kalau Baginda rasa itu yang terbaik, maka mungkin itulah yang akan berlaku. 


Yang ramai orang risau ni sebab terbayang-bayang zaman darurat masa komunis dulu. Kena catu makan, tak boleh keluar sesuka hati, perintah berkurung waktu malam. 


Ish tidaklah sampai camtu. Darurat ni ada banyak jenis sebenarnya. Ikutkan kita masa PKP dulu pun dah berkurung mirip macam darurat dah walaupun parlimen masih berjalan. 


Sesuai ke pelaksanaan darurat ni?  Kalau diperhatikan dalam keadaan semasa, dengan politiknya yang tak stabil, mungkin pelaksanaan darurat ni salah satu cara yang terbaik.


Habis tu tak ke kita rasa nak gila, hari ni kerajaan ini, besok pagi bangun dah kerajaan lain pulak. Parti ni kejap side sini, esok pulak dia ugut nak ke sebelah sana. 


Negara kita ni dah la tengah bergelut dengan pandemik COVID-19 ni. Hari ni kerajaan sekarang suruh ikut dasar ni, esok tukar kerajaan pulak, KKM kena ikut arahan dan prosedur baru. Tak ke huru-hara?


Mana dengan Bajet 2021 yang bakal nak dibentangkan lagi. Kalaulah Bajet 2021 tak diluluskan, implikasi dia lagi besar. Kerajaan sedia ada boleh jatuh dan apa kelangsungan jentera pentadbiran kerajaan sekiranya Bajet 2021 tak lulus? 


Haa lagi besar kesan dia. Cuma kita tak pernah terfikir sebab ianya tak pernah berlaku lagi kat Malaysia. Sebabnya selama ni kerajaan pemerintah ada majoriti yang kukuh biarpun bukan majoriti 2/3. 


Paling hampir pun kerajaan hampir collapse disebabkan belanjawan negara adalah pada undian di Parlimen untuk Bajet 2010. Ni berlaku pada tahun 2009, kira first time DS Najib Razak bentangkan parlimen. 


Kalau tak kerana ahli parlimen BN berjaya dikumpulkan time mengundi tu, memang Pakatan Rakyat dah berjaya undi menolak Bajet 2010 yang mana implikasi dia sangatlah buruk kepada kerajaan dan negara.  


Apa pun, kita mesti yakin. Hidup mesti diteruskan biar apa pun yang berlaku. Kerajaan pada hari ni dah buat yang terbaik untuk melindungi kita semua, walaupun terpaksa ambil langkah-langkah yang sukar. 


Tak ada yang dirisaukan sangat dengan darurat, sekiranya berlaku. Dan sekiranya diumumkan, ada garis panduannya. Mungkin parlimen tergantung untuk sesuatu tempoh tetapi jentera kerajaan terus akan berkhidmat bagi meneruskan dasar-dasar yang sedia ada. 


Apa yang penting, kekuatan kita sebagai rakyat adalah doa. So janganlah doa benda yang tak elok. Sesuatu perkara tu sama ada baik atau tak baik, bergantung pada kita.


Dengan minda yang positif, insyaAllah kita akan terus teguh dan berjaya melawan Pandemik COVID-19 di sebalik huru-hara politik negara kita ni.


Number: Aniq Harith


Wednesday, October 21, 2020

SELEPAS 10 TAHUN, MASALAH AIR SELANGOR MASIH SAMA

 

2008 - "Jika Selangor ditadbir oleh Pakatan Rakyat, saya berjanji konsesi air akan kita ambil alih... kita bagi air percuma kepada semua sebab air ini adalah anugerah Allah yang bukan untuk dijual beli.. kita janji TIADA MASALAH BEKALAN AIR lagi selepas ini!"

Itu antara petikan ucapan segelintir pemimpin Pakatan Rakyat ketika itu yang mana antara parti gabungannya adalah DAP, PKR dan PAS. Tapi itu dulu laaaaa... sebelum dapat negeri Selangor.. sebelum mereka menang besar dan terus berkuasa sehingga sekarang.

Tapi sampai bila rakyat nak dimomokkan dengan janji-janji kosong yang sudah lebih 10 tahun diungkap.

Pandai cakap RASUAH, SALAH GUNA KUASA tapi hakikatnya adalah mereka-mereka ini yang menjadi pelopor utama dalam semua ini. Kalau bukan salah guna kuasa mana mungkin ada pencemaran air yang berpunca daripada kilang haram yang mereka sudah kutip ufti setiap bulan?

Kalau bukan rasuah macam mana tokey-tokey besar berani menceroboh tanah milik kerajaan berstatus hutan simpan atau lebih tepat tanah rizab Melayu!

Sembang berdegar-degar! Masalah air tak pernah nak selesai!

Umpama acara tahunan bagi negeri Selangor setiap tahun pasti ada masalah bekalan air ni. Lebih malang tahun ini apabila hampir setiap bulan Menteri Besar Selangor cium bau air yang tercemar kononnya dan menyalahkan orang lain.

Sultan Selangor suruh tutup kilang haram yang ada kat tepi-tepi sungai, MB kesayangan rakyat Selangor ini bukan nak dengar kata. Al maklumlah MB Selangor sekarang bukanlah rakyat kelahiran negeri Selangor. Dia ada kuasa kan. Dia MB kan?

Orang lain tengah susah hilang kerja, hilang pendapatan MB Selangor dengan elaun beratus ribu turun konon prihatin semata-mata nak hidu bau air sungai yang tercemar.

Apa plan tindakan? Apa tindakan yang dah dibuat?

Yilllleeekkkkk!!!!!!

Sunday, August 30, 2020

ANWAR BERDENDAM DENGAN TUN MAHATHIR PUNCA TIDAK BANTU CALON DI PRK SLIM

 

PEMIMPIN dari parti Tun Mahathir mengatakan perletakkan calon pejuang yang hanya berani menggunakan lambang pokok dalam PRK Slim tempohari bertujuan untuk memperkenalkan parti pejuang adalah bodoh.

Ini umpama menganiaya calon dari parti Tun sendiri yang dijadikan kambing hitam untuk kalah.

Dengan tiada jentera parti di peringkat akar umbi dan hanya dengan aura yang dimiliki oleh Tun tak akan berjaya untuk memenangi mana-mana kerusi.

Tun sudah hilang kekuatan dan hanya mengharapkan bantuan daripada parti komponen PH seperti PAN dan DAP sedangkan PKR tidak menurunkan jentera mereka.

Dengar-dengar Anwar mengarahkan supaya ahli PKR di Slim agar mengundi calon BN kerana mahu mengajar Tun agar tidak sombong.

Sedangkan Anwar langsung tidak menampakkan muka di PRK tersebut kerana dikatakan kecil hati dan berdendam dengan Tun yang meletakkan jawatan seterusnya meletakkan Anwar terus menjadi bakal PM Malaysia.

Rencah politik masa kini.

Saturday, August 29, 2020

PRK SLIM: BARISAN NASIONAL MENANG BERGAYA DENGAN PERTAMBAHAN MAJORITI

 

SEBELUM terlambat, tahniah terlebih dahulu kerana berjaya mengekalkan kerusi Barisan Nasional di DUN Slim.

Sementara itu, Mohd Zaidi Aziz (calon BN) Telah mendahului dua pencabarnya dengan memperolehi 241 undi bagi Undi Awal/Pos.

BN yakin menang semua PDM di dalam kawasan DUN Slim hari ini.

Thursday, August 6, 2020

Bersatu hanya mahu tumpang jentera Umno Pas, dakwa ahli Umno


PRU14,Bersatu tumpang jentera PKR,DAP dan Amanah.

Kali ini mereka bersungguh dengan Muafakat Nasional pula sebab nak tumpang jentera UMNO/BN dan PAS,sebab itulah beriya-iya mereka mahu Muafakat Nasional Plus.

Sama juga di Sabah,bersungguh mereka nak bertanding 45 kerusi DUN walaupun mereka tahu mereka tidak ada jentera untuk membantu.

Itu yg kita pelik,beriya-iya PAS mahu menyokong Bersatu sedangkan PAS mempunyai ranting dan ahli yang lebih ramai dari Bunga ni,ke PAS nak jadi kuda tunggangan Bersatu? Takkanlah baru dapat jadi kerajaan,dapat jadi Menteri dan Timbalan Menteri sampai lupa prinsip?

Ke PAS ni Parti Asal Senang?

Monday, June 15, 2020

GEGAR SABAH: DUA ADUN DARI UPKO KELUAR PARTI SOKONG PN

Dua anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) daripada parti Pertubuhan Kinabalu Progresif Bersatu (Upko) mengumumkan keluar parti.

Limus Jury (Kuala Penyu) dan James Ratib (Sugut) mengumumkan menjadi wakil rakyat bebas mesra Perikatan Nasional (PN), lapor perhidmatan berita pantas Bernama.

Gabungan parti kerajaan pimpinan Warisan bagaimanapun masih memegang dua pertiga majoriti dalam Dewan Undangan Negeri (DUN).

PRESIDEN NADI RAKYAT BUAT LAPORAN POLIS PENDEDAHAN BEKAS PEGUAM NEGARA


Presiden Pertubuhan Nadi Rakyat Malaysia Tuan Rafi Awang Kechik telah membuat satu laporan polis di IPD Dang Wangi pada 11pagi tadi terhadap tulisan dan pendedahan bekas Peguam Negara TS Apandi Ali terhadap peguam Gopal Sri Ram yang bertemunya untuk mengenakan Dato' Seri Najib Razak, bekas Perdana Menteri.

Sebelum ini bekas Peguam Negara tersebut mendedahkan bahawa Gopal Sri Ram ada bertemu dengannya atas arahan bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamed supaya menjatuhkan hukuman terus kepada Najib Razak walau dengan apa cara sekalipun.

Bahkan Gopal Sri Ram menawarkan tawaran yang menarik kepada Apandi Ali jika beliau berjaya mendakwa Najib Razak di mahkamah atas tuduhan rasuah 1MDB.

Artikel pendedahan di SINI.

Saturday, June 13, 2020

ANWAR PUNCA PARTI KUCAR-KACIR SEBAB UTAMA ADUN PKR SEMENTA KELUAR PARTI!

Timbalan Ketua Wanita PKR Pusat, Dr Daroyah Alwi, mengumumkan keluar daripada parti itu, berkuat kuasa hari ini.

Dr Daroyah yang juga Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sementa, itu turut meletakkan jawatan sebagai orang nombor dua dalam sayap wanita parti itu.

"Keputusan ini dibuat kerana saya hilang keyakinan terhadap presiden dan parti yang alpa dengan perjuangan dan hala tuju," katanya pada sidang media di sebuah hotel di sini, petang ini.

Dr Daroyah yang juga Ketua Wanita PKR Selangor, berkata Datuk Seri Anwar Ibrahim dan kepemimpinan parti itu juga gagal menyelesaikan kemelut dalaman dengan membiarkan perpecahan berterusan.

Katanya, bersama dengan beliau pada sidang media petang ini adalah 13 pemimpin akar umbi wanita PKR Selangor yang akan mengambil pendirian sama dengannya

JAWATAN PM BUKAN HAK MUTLAK ANWAR - DR. MASZLEE, MP BERSATU


SELEPAS beberapa hari yang lalu Pakatan Harapan Plus mengadakan mesyuarat dan memutuskan meneruskan rampasan kuasa di Putrajaya, ada ura-ura bahawa Anwar bakal diangkat menjadi Perdana Menteri yang seterusnya.

Namun ada suara daripada Ahli Parlimen dari Bersatu yang tidak berpuashati dan mahukan Mahathir supaya meneruskan tugas sebagai Perdana Menteri akan datang selepas Muhyiddin.

Maszlee, Ahli Parlimen Simpang Renggam mengeluarkan kenyataan tersebut setelah mendapat perkhabaran bahawa Anwar mendapat sokongan daripada DAP, PAN, PKR dan WARISAN untuk menjadi Perdana Menteri seterusnya.

Mungkin Maszlee beranggapan bahawa Anwar tidak sesuai menjadi PM kerana beliau mempunyai masalah moral yang teruk dan tidak layak menjadi orang nombor satu kepimpinan negara.

Namun, perkara tersebut mendapat bantahan daripada Nik Nazmi, MP PKR. Beliau turut membalas bahawa jawatan PM juga bukanlah hak mutlak Mahathir.

BERGADUH!

Thursday, June 11, 2020

๐Š๐‡๐ˆ๐€๐๐€๐“! : ๐“๐’ ๐€๐๐€๐๐ƒ๐ˆ ๐€๐‹๐ˆ ๐ƒ๐„๐ƒ๐€๐‡ ๐๐€๐†๐€๐ˆ๐Œ๐€๐๐€ ๐“๐”๐ ๐Œ๐„๐๐†๐†๐”๐๐€๐Š๐€๐ ๐†๐Ž๐๐€๐‹ ๐’๐‘๐ˆ ๐‘๐€๐Œ ๐”๐๐“๐”๐Š ๐Œ๐„๐Œ๐”๐‰๐”๐Š ๐“๐€๐๐†๐Š๐€๐ ๐ƒ๐’๐


Mukadimah satu babak di dalam memori saya. 

Pada suatu pagi di bulan Januari 2018, Dato Sri Gopal Sri Ram telah datang ke rumah saya selepas membuat beberapa panggilan meminta untuk berjumpa dan bercakap dengan saya secara sulit dan peribadi. 

Memandangkan beliau adalah merupakan rakan hakim lama saya, saya menurut. 

Beliau telah memberi indikasi bahawa beliau mahu memujuk saya untuk menyahbekukan satu akaun firma guaman kerana peguam yang telah melantik Gopal perlu dibayar dan akaun yang dibekukan itulah sumber wang pembiayaan mereka. 

Gopal telah sebelumnya menghantar representasi ke Pejabat Peguam Negara di mana sayalah Peguam Negara pada waktu itu. Namun setelah berbincang dengan pegawai-pegawai di divisyen jenayah, saya telah menulis kepada Gopal dengan response yang negatif. 

Gopal tiba di rumah saya dengan ditemani oleh seorang peguam muda berbangsa Cina dan setelah duduk, Gopal terus melancarkan hujahnya tentang mengapa saya tidak sepatutnya memberi response negatif kepada representasinya. Namun saya telah menjawab hujah Gopal dan saya terangkan bahawa kesemua yang telah saya tulis di dalam surat telah difikirkan dengan teliti dan telah dibincangkan oleh kami di pejabat Peguam Negara. 

Selepas itu, tiba-tiba  Gopal kata bahawa soal akaun firma guaman itu sebenarnya hanya merupakan alasan untuk bertemu saya. Gopal kata dia ada agenda yang lebih besar untuk bertemu saya. 

“Tun M hantar saya untuk bertemu kamu.” 

“Tun M mahu kamu menangkao Najib di pejabat Perdana Menteri, kamu pergi esok jam 2 petang, kami sudah uruskan pihak Polis Putrajaya untuk lakukan apa yang perlu mengikut arahan kamu. Kami juga telah uruskan seorang majistret untuk mengeluarkan perintah reman ke atas Najib apabila dia dibawa ke hadapan Majistret itu nanti.” 

“Bro, kamu akan jadi hero di mata rakyat dan akan mencatat sejarah sebagai Peguam Negara pertama untuk menangkap seorang Perdana Menteri yang masih berkuasa.”

“Jangan risau, kami dah letakkan pelan-pelan asas, apa yang aku perlu sekarang adalah untuk engkau setuju.” 

Saya pun bertanya Gopal, “Atas asas apa saya perlu menangkap PM?”

Gopal berkata: “Bro, ramai di luar sana yang sangat frust dan tak happy dengan Najib. Bila engkau tangkap Najib saja, atas apa sebab saja pun, akan menyebabkan orang ramai gembira.” 

Gopal Sri Ram memujuk bersungguh-sungguh dan beritahu saya yang dia perlukan jawapan segera dari saya. 
Saya beritahu biar saya fikirkannya semalaman. 

Gopal kemudian telah pulang bersama peguam muda berbangsa Cina yang dibawanya bersama. 

Pada ketika itu, saya dan keluarga saya teruk diserang di media sosial oleh pihak pembangkang dan juga cybertrooper pihak kerajaan. 

Tidak ada sebab untuk saya menyelamatkan sesiapa memandangkan saya pada ketika itu adalah “musuh semua pihak.” 

Gopal Sri Ram boleh cuba menafikan ini tetapi saya beri peringatan kepada beliau bahawa pada masa material peristiwa itu, saya adalah Peguam Negara dan rumah saya dilengkapi dengan CCTV, (ada satu kamera spesifik di ruang tamu utama). Juga para bodyguards saya dan pegawai-pegawai polis di pondok keselamatan rumah saya juga ada. 
CCTV tidak akan berbohong dan saya juga ada barisan saksi saya.

Wednesday, May 27, 2020

MUHYIDDIN: DALAM DIAM ADA ISI

bermulanya era kerajaan ph, rakyat sangat mengharapkan "satu sinar baru".
tapi apa yang diharapkan tidak kunjung tiba. malah kenyataan awal yang keluar ialah.

1. kerajaan tiada wang
2. sukar membaiki kesilapan kerajaan lama (diulang-ulang)
3. manifesto bukan kitab suci
4. rakyat jangan bersikap malas dan harapkan bantuan kerajaan.
5. e-wallet rm30
6. negara mahu muflis
7. kewangan negara hanya 450 juta dalam 5 bulan

dan macam-macam lagi alasan supaya rakyat menyumbang derma.

tiba-tiba kerajaan ph dirosakkan oleh ph sendiri.
perebutan jawatan pm, pm letak jawatan, pm interim seminggu dan akhirnya agong melantik pm baru.
muncullah kerajaan baru.

muhyidin diangkat menjadi pm.
di kala musibah melanda negara.
di kala rakyat menjangka negara tiada kewangan kerana lakonan ph.
di kala saham jatuh.
di kala banyak aset negara telah dijual.
umpama jerat dan umpan bagi dia.

kerajaan ini sering diprovok dengan statement
kerajaan tiada manifesto.
kerajaan pintu belakang.
kerajaan tebuk atap.
tapi hanya dalam beberapa hari saja kerajaan ini berdiri beberapa perkara yang tidak dijangka berlaku.

1. pm sekali-kali tidak keluarkan statement yang membuat rakyat gusar walau disepit oleh masalah covid19.
2. kerajaan yang dikatakan tiada wang telah membantu sebilangan rakyat yang memerlukan. sehinggakan rakyat pula yang naik bimbang dan kasihan dengan tindakan kerajaan ini.
3. sikap prihatin pm dan jentera kerajaan sangat jelas dan terbukti dari segi ketegasan melakukan amanat menjaga keselamatan rakyat dari covid19.
4. selama mendepani isu covid19, pm sama sekali tidak menyentuh isu politik dan masalah yang sedang berlaku sebab pm tahu bukan masanya untuk mempersoalkannya.
5. harga minyak beberapa kali diturunkan walaupun ada yang mengejek "tindakan yang tidak masuk akal" kerana rakyat dalam pkp.
6. semua pihak diperhatikan agar sikap "win-win situation berlaku". perihal pinjaman, hutang dan sebagainya diteliti solusi yang terbaik walau tidak semuanya berpuas hati tapi terbukti adanya tindakan yang baik dilakukan.
7. pilihan menteri-menterinya adalah tepat yang saling membantu dan dapat menjalankan amanah.

walau tiada manifesto tapi nampak hasil.
walau dikecam dari pintu belakang tapi berjaya memikul rintihan rakyat.
walau baru 2 bulan namum lebih baik dari pemerintahan ph 22 bulan.
itulah pm dikata permata.

punya pengalaman yang sangat luas.
sentiasa merendah diri.
sentiasa tersenyum.
santai bila bicara.
meminta maaf bila perlu.
beliau membawa malaysia di dalam pentadbiran yang tenang dan baik.

jangan sesekali menolak permata negara.

MAHA HEBAT percaturan ALLAH
sebagai hambaNYA berjalanlah dengan kebenaran kerana setiap daripada ALLAH itu adalah yang terbaik.

takbir!
ALLAHUAKBAR!
WA LILLAHIL HAMD

DR. MAZA KUTUK SIKAP MALAS ORANG MISKIN


๐€๐๐“๐€๐‘๐€ ๐Œ๐ˆ๐’๐Š๐ˆ๐ ๐ƒ๐€๐ ๐Œ๐€๐‹๐€๐’

Hari ini, saya kembali mengiringi DYTM Raja Muda Perlis dalam kayuhan MAIPs Peduli. Disebabkan PKPB, maka jumlah kami tidak ramai dan in sha ALLAH telah mematuhi SOP yang ditetapkan. Tujuan kayuhan seperti biasa ialah untuk menyantuni asnaf, mengambil tahu perkembangan dan keperluan mereka.

Mohon maaf, kali ini saya ingin meluahkan rasa yang terpendam selama ini dalam coretan kali ini. Dukacita dan sedih, terdapat rumah asnaf yang miskin yang kami lawati begitu kotor halaman dan kawasan rumah mereka. Padahal, untuk mencuci atau membersihkan sampah sarap tersebut, tidak memerlukan belanja, cuma perlu sedikit kerajinan. Bayangkan, walaupun mereka tahu bahawa rombongan bersama DYTM Raja Muda akan ke rumah mereka untuk memberikan wang sumbangan, tapi tiada sedikit pun usaha untuk membersihkan kawasan rumah sendiri. Padahal tubuh masih sihat. Lebih daripada itu, tempoh PKP dan PKPB sekitar 2 bulan mereka sentiasa di rumah, gagal dimanfaatkan untuk kemaslahatan diri sendiri. Ini bukan kes terpencil. Sering kami saksikan.
 
๐—ง๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ฒ๐—ฐ๐˜‚๐—ฎ๐—น๐—ถ

Satu perkara yang sering saya luah dalam ucapan dan kuliah saya sejak dahulu, bahawa salah satu punca utama kemiskinan, iaitu kemalasan. Orang utara sebut dalam bahasa pasar yang agar kasar balo’. Lebih keras lagi disebut bolo’ liat. Ertinya, pemalas yang amat. Walaupun, kita sedar terdapat mereka yang miskin tapi rajin berusaha, cuma peluang belum muncul. Golongan miskin tapi rajin tidak termasuk dalam apa yang hendak saya bicara di sini. Harap jangan ada yang tersalah sangka. Mereka terkecuali dari perbincangan. Ini terutama anak-anak yang miskin disebabkan keadaan keluarga, mereka yang ditimpa bencana, kekurangan peluang dan seumpamanya. Golongan ini, -in sha ALLAH- jika mereka rajin berusaha, suatu hari nasib mereka akan berubah.
 
๐—ฃ๐—ฒ๐—บ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜€

Saya kembali ingin membicarakan golongan yang miskin disebabkan kemalasan ini. Sesiapa yang pernah berpengalaman berurusan dengan golongan ini, akan faham apa yang saya coretkan ini. Golongan ini seakan-akan selesa dengan kemiskinan yang membolehkan mereka mendapat bantuan orang lain tanpa perlu bekerja keras. Gambaran kehidupan yang miskin itu seakan mahu mereka jadikan identiti diri bagi membolehkan segala bantuan yang diminta diperolehi dengan mudah. Di Perlis, MAIPs telah membina ribuan rumah untuk golongan miskin. Bukan sedikit, berjuta-juta telah dibelanjakan. Ada yang berusaha ke arah yang lebih baik, namun ada yang mengecewakan. Ada yang menerima rumah yang cantik dan teratur, namun apabila kita datang semula beberapa bulan, rumah bertukar menjadi kotor. Lalang dan rumput di keliling rumah tidak dipotong. Sampah-sarap menghiasi dalam dan luar rumah. Kerjanya hanya bersandar menunggu bantuan. Tubuh masih sihat, tapi mempunyai pelbagai alasan. Demikianlah kemalasan mencengkam kehidupan mereka.
 
๐——๐˜‚๐—ฑ๐˜‚๐—ธ ๐—ฆ๐—ฎ๐—ท๐—ฎ

Kediaman kita sekalipun lama dan tidak mewah, jika ada kerajinan boleh dibersih dan dikemaskan. Bahkan boleh bercucuk tanam sayur-sayuran asas yang sekurang-kurang dapat menjimat sebahagian belanja dapur. Hari ini, dalam pasu dan tin kosong pun boleh diusahakan tanaman. Tapi, kalau pemalas, kerjanya hanya tidur dan duduk saja menunggu bantuan orang menjelma.
 
๐— ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜€ ๐——๐˜‚๐—ป๐—ถ๐—ฎ ๐—”๐—ธ๐—ต๐—ถ๐—ฟ๐—ฎ๐˜

Bukan sahaja malas berusaha untuk kehidupan dunia, bahkan malas untuk akhirat juga. Pada wajah mereka tidak terlihat tanda dan sinar insan yang bersujud pada Tuhannya. Jika dijemput mereka datang untuk bantuan di masjid, kita meminta bersolat dahulu, mereka datang selepas solat jamaah selesai lantas terus duduk.  Jika kita beri bantuan dan meminta selepas menerima bantuan tunggu solat berjamaah bersama, mereka lari selepas wang diberikan. Kalau diminta datang bantuan di masjid pada Hari Jumaat, ada pula yang mewakilkan isteri, atau anak perempuan untuk ambil bantuan. Si bapa ‘kabur’ dari Solat Jumaat. Walaupun, bukan semuanya begitu, tapi jumlah yang sebegitu juga bukan sedikit.
 
๐—Ÿ๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ธ๐—ฎ๐—ต ๐— ๐—”๐—œ๐—ฃ๐˜€ ๐— ๐—ฒ๐—ป๐—ฒ๐—ป๐˜๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—›๐—ฎ๐—ป๐˜๐˜‚ ๐— ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜€

Saya percaya MAIPs akan mengambil langkah memerangi kemalasan sebelum cuba mengatasi kemiskinan. Insan kurang upaya, orang tua yang uzur, orang yang ditimpa bencana, anak-anak yang masih kecil dan seumpama mereka, yang hidup dalam lingkungan kemiskinan, mereka mempunyai keuzuran dan alasan. Golongan ini patut diutamakan. Adapun yang berbadan sihat yang meminta-minta atas alasan tiada kerja, golongan ini mesti disemak. Mereka ini sering menjadikan anak-anak kecil mereka alasan kukuh untuk mereka mendapat bantuan. Malangnya, sebahagian mereka mengambil kesempatan untuk bertambah malas dengan bantuan yang diberikan.
MAIPs sebenarnya telah menyediakan terlalu banyak program untuk memajukan asnaf dengan membekalkan mereka kemahiran dan modal. Ratusan juta dibelanjakan untuk pelbagai latihan dan pendidikan supaya kehidupan asnaf berubah dan mampu berdiri sendiri. Alhamdulillah, banyak juga yang berjaya. Ramai yang sudah tidak miskin lagi, khususnya yang muda. Namun, golongan pemalas juga masih banyak. Peluang pekerjaan dicari dan diberikan. Seminggu dua mereka bekerja, kemudian mereka lari. Saya masih ingat, kami bermesyuarat menghantar sejumlah golongan miskin mengikuti kursus menjadi pemandu lori kontena canggih. Elaun kursus MAIPs berikan, pihak syarikat juga bantu. Selepas itu, akan diserap terus bekerja yang pendapatannya sekitar 4 ribu ringgit sebulan. Malangnya, sebahagian besar lari balik rumah. Atas alasan tak biasa duduk luar lama-lama. Itulah syaitan kemalasan yang menguasai urat nadi sebahagian manusia.
 
๐—”๐—ธ๐˜‚๐—ฟ

Hal ini sebenarnya, bukan sahaja di Perlis, tapi di semua tempat dan negeri. Meriwayatkan hal ini memang merobek perasaan kita sendiri. Namun, suka atau tidak suka, kita kena akur bahwa bukan sedikit ‘melayu yang malas’. Dalam masa yang sama, juga memang akur ramai juga Melayu yang rajin dan berjaya. Namun, kita tidak boleh nafikan masih ramai orang kita sangat pemalas. Inilah juga sebabnya, kita gagal dalam bersaing dengan pihak lain. Akhirnya, kita hanya menyalahkan pihak lain semata, lalu melupakan penyakit malas yang ada dalam masyarakat kita.
Kemalasanlah yang menyebabkan ramai orang kita kerja ‘lebih-kurang’. Produknya tidak berkualiti. Sehingga masyarakat kita sendiri kadang-kala terpaksa mengutamakan produk pihak lain di sudut kualiti dan kesungguhan. Natijahnya, peniagaan orang kita tidak berdaya saing di sudut kualiti, ataupun di sudut kesungguhan kerja. Dengan saya akur, ada banyak juga produk orang Melayu-Muslim yang berkualiti dan sangat bagus.

๐—๐—ถ๐—ต๐—ฎ๐—ฑ ๐— ๐—ฒ๐—ป๐—ฒ๐—ป๐˜๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—ž๐—ฒ๐—บ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜€๐—ฎ๐—ป

Berjihad menentang kemiskinan tidak akan berjaya jika kita tidak berjihad menentang kemalasan. Saya melihat, -dengan izin ALLAH- harta dunia ini dapat diperolehi dengan pemikiran yang bijak walaupun usahanya tidak begitu hebat. Jika akalnya hebat dan usahanya juga hebat, dengan izin ALLAH pasti banyak rezekinya. Kedua, harta dunia diperolehi dengan kesungguhan usaha walaupun kebijaksanaan tidak begitu tinggi. Dengan kerajinan akan membina pengalaman. Dengan pengalaman, orang kurang bijak akan membuat keputusan yang bijak. Akhirnya, dengan kerajinan dan pengalaman, rezeki yang banyak -dengan izin ALLAH- hadir ke dalam kehidupan.
 
Sebenarnya, memerangi kemalasan itu adalah tanggungjawab kita dalam beragama. Sabda Nabi s.a.w:
ู„َุฃَู†ْ ูŠَุฃْุฎُุฐَ ุฃَุญَุฏُูƒُู…ْ ุญَุจْู„َู‡ُ، ูَูŠَุฃْุชِูŠَ ุจِุญُุฒْู…َุฉِ ุงู„ุญَุทَุจِ ุนَู„َู‰ ุธَู‡ْุฑِู‡ِ، ูَูŠَุจِูŠุนَู‡َุง، ูَูŠَูƒُูَّ ุงู„ู„َّู‡ُ ุจِู‡َุง ูˆَุฌْู‡َู‡ُ ุฎَูŠْุฑٌ ู„َู‡ُ ู…ِู†ْ ุฃَู†ْ ูŠَุณْุฃَู„َ ุงู„ู†َّุงุณَ ุฃَุนْุทَูˆْู‡ُ ุฃَูˆْ ู…َู†َุนُูˆู‡ُ
“Jika seseorang kamu mengambil talinya, kemudian membawa satu ikatan kayu api di atas belakangnya lalu menjualnya,  -dengan sebab itu ALLAH memelihara maruahnya- maka itu lebih baik daripada dia meminta-minta kepada manusia, samada mereka memberikannya atau tidak” (Riwayat  al-Bukhari dan Muslim)
Kata Anas bin Malik r.a
ูَูƒُู†ْุชُ ุฃَุณْู…َุนُู‡ُ ูŠُูƒْุซِุฑُ ุฃَู†ْ ูŠَู‚ُูˆู„َ: ุงู„ู„َّู‡ُู…َّ ุฅِู†ِّูŠ ุฃَุนُูˆุฐُ ุจِูƒَ ู…ِู†َ ุงู„ู‡َู…ِّ ูˆَุงู„ุญَุฒَู†ِ، ูˆَุงู„ุนَุฌْุฒِ ูˆَุงู„ูƒَุณَู„ِ، ูˆَุงู„ุจُุฎْู„ِ ูˆَุงู„ุฌُุจْู†ِ، ูˆَุถَู„َุนِ ุงู„ุฏَّูŠْู†ِ، ูˆَุบَู„َุจَุฉِ ุงู„ุฑِّุฌَุงู„ِ
“Aku mendengar Nabi s.a.w sering berdoa: “Ya ALLAH sesungguhnya daku berlindung denganMU daripada kerisauan dan dukacita, daripada lemah dan malas, daripada kebakhilan dan kebaculan, daripada bebanan hutang dan daripada ditewaskan oleh orang” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
 
Maafkan coretan ini. Namun, ia sesuatu yang terpaksa diluahkan demi kepentingan kita semua. Masyarakat muslim kita ramai yang berharta dan suka membantu. Alhamdulillah. Namun, jika kita tidak teliti dalam strategi kita membantu, saya bimbang kita bukan berjaya menghapuskan kemiskinan tapi meramaikan lagi golongan pemalas. Untuk memberikan bantuan dengan gambar yang gah mungkin mudah. Namun, untuk mencabut akar masalah, mungkin tidak semudah sekadar menghulurkan bantuan wang ringgit. Kita perlu gembeling tenaga mengubah mentaliti dan sikap 'malas'. Inilah -in sha ALLAH- usaha yang mesti kami di MAIPs laksanakan.

Semoga ALLAH mengampuni saya..
 
Dr MAZA,
12.30 malam

***************

Untuk yang ini, aku sokong DR. MAZA... siapa-siapa yang biasa hulur bantuan kepada orang-orang ni akan tahu yang mana satu MISKIN & MALAS dan mana satu MISKIN TAPI RAJIN.

Ubahlah diri dan perangai.

Saturday, May 23, 2020

ANWAR IBRAHIM, MENTERI BESAR SELANGOR KE-17?

Setelah tidak berjaya lagi untuk menjadi Perdana Menteri ke-8, semalam ada ura-ura bahawa Anwar Ibrahim akan mengorak langkah untuk menjadi Menteri Besar Selangor pula.

Mengikut khabar ini, seorang ADUN PKR yang setia kepada Anwar akan meletakkan jawatan untuk memberi laluan kepada Anwar untuk bertanding dalam pilihanraya kecil DUN lantas menjadi Menteri Besar Selangor yang baru.

Ini seperti yang mereka telah lakukan dengan Langkah Kajang dan Langkah Port Dickson sebelum ini.

........

Biasanya saya tidak memberi banyak perhatian kepada khabar-khabar angin dan ura-ura.

Namun dalam hal ini saya lihat kini Anwar sedang terdesak untuk menyelamatkan partinya PKR setelah ramai wakil-wakil rakyatnya melompat parti, dan beratus-ratus pemimpin PKR dibuang serta ramai lagi yang keluar parti secara sukarela baru-baru ini.

Semua daripada mereka ini adalah pengikut-pengikut Azmin Ali, bekas Timbalan Presiden PKR dan bekas Menteri Besar Selangor yang kini telah bertukar parti ke Bersatu dalam kerajaan Perikatan Nasional.

Antara pengikut Azmin tersebut adalah Menteri Besar Selangor sekarang iaitu Amiruddin Shaari.

Amiruddin belum lagi melompat parti mengikut Azmin kerana dia (Amiruddin) pastinya risau akan tindakbalas ADUN-ADUN DAP dan PAN dalam Kerajaan PH Selangor yang akan menolaknya dan menjatuhkan kerajaan PH Selangor dan kedudukannya sebagai Menteri Besar sekiranya dia menukar parti.

Anwar tentunya tahu dia perlu mengukuhkan kuasanya dalam PKR setelah episod perpecahan parti di atas.

Untuk ini dia perlu mengambilalih dan mengawal sumber kewangan terbesar PKR secara langsung atau tidak langsung iaitu Kerajaan Negeri Selangor.

Untuk kelangsungan dan survival politiknya, dia tidak boleh membiarkan sumber kewangan ini dikawal oleh orang Azmin.

Tanpa sumber ini, cita-cita politik Anwar akan menjadi semakin malap.

........

Dua tahun lepas saya pernah menulis bahawa PKR menggunakan hasil cukai kerajaan negeri Selangor untuk membiayai dana politik mereka.

Selepas mengambil alih kerajaan negeri di Selangor dan Pulau Pinang, pemimpin-pemimpin Pakatan (PKR/DAP) telah memutuskan untuk menaikkan cukai negeri terutama cukai berkaitan hartanah, perumahan dan perniagaan.

Sejak itu, kenaikan kutipan cukai kerajaan negeri di kedua-dua negeri ini telah mencecah sehingga 400 peratus.

Semasa pentadbiran kerajaan Barisan Nasional (BN), hasil kutipan cukai yang dikutip oleh kerajaan negeri Selangor adalah tidak melebihi RM500 juta.

Namun sebaik selepas PKR mengambilalih Selangor, dalam tempoh beberapa tahun sahaja mereka telah mengutip lebih daripada RM2 billion cukai daripada rakyat, empat kali ganda lebih tinggi berbanding jumlah cukai yang dikutip oleh kerajaan sebelumnya.

Kos sara hidup di Selangor telah meningkat mendadak kerana peningkatan cukai yang dikenakan oleh kerajaan negeri tersebut.

Walaupun demikian, masalah-masalah asas seperti masalah air, masalah sampah sarap, masalah perparitan, masalah banjir, masalah denggi, masalah jalan berlopak dan sebagainya di Selangor masih terus berleluasa dan tidak diselesaikan.

........

Anwar pastinya tahu dia perlu mengawal sumber kewangan yang besar ini dan pada masa yang sama "membersihkan" orang-orang Azmin di negeri kubunya Selangor.

Untuk ini dia tidak ada banyak pilihan lain selain mengambilalih sebagai Menteri Besar Selangor yang ke-17 dan menendang orang Azmin keluar, sebelum dia (Anwar) boleh mengorak langkah seterusnya ke Putrajaya.

Dia tidak boleh lagi mengharap kepada orang lain untuk menjadi proksinya kerana dia telah banyak ditikam belakang sebelum ini.

Daripada 56 ADUN di Dewan Undangan Negeri Selangor, 16 ADUN DAP dan 8 ADUN PAN tentunya akan menyokong Anwar; Ini di samping lebih separuh daripada 19 ADUN-ADUN PKR yang masih setia kepadanya.

Allah selamatkanlah Negeri Selangor (daripada Anwar, PKR dan DAP).

ISHAM JALIL
22 Mei 2020

Thursday, May 21, 2020

RAMAI SUDAH KEMBALI MUNCUL SELEPAS UMNO JADI KERAJAAN!!!

Saya masih ingat selepas kita hilang kuasa 9hb Mei, ketika Pemilihan UMNO ramai yang tak berani menawarkan diri bertanding kerana hilang kuasa.

Paling real sebelum kita hilang kuasa, ramai yang pasang badan , cerita ttg kesetiaan perjuangan dalam UMNO dan minta bantu nak bertanding pelbagai jawatan dalam UMNO.

Bila UMNO hilang kuasa, semua hilang senyap seribu bahasa , malah bila tanya kenapa tak menawarkan diri bertanding jawapan mereka berubah iaitu tak minat lar pasal UMNO bukan kerajaan malah ada dikalangan mereka terus melompat tinggalkan UMNO.

Jadi ketika pemilihan 2018 , tak ramai yang berani menawarkan diri bertanding kerana .

1) UMNO Bukan Kerajaan dan tiada kuasa
2) UMNO Tiada Dana , Jika Menang Semua Kena Tanggung Sendiri.
3) UMNO Pasti Tidak Akan Kembali Jadi Kerajaan, Buang Masa.

Maka Yang Menawarkan Diri Pada Pemilihan UMNO 2018 , Majoriti Meletakkan Kepentingan UMNO Dihadapan Melebihi Kepentingan Pribadi, Kerana Ketika Itu Yang Menawarkan Diri Majoriti Tanam Dalam Diri Utk Terus Bantu UMNO Bangkit Daripada Abu Kekalahan.

Zaman 22 Bulan Kita Jadi Pembangkang, Pelbagai Kutukkan, Hinaan, Caci-Maki , Fitnah , Tikam Belakang Dan Macam2 Lagi Kita Lalui Dengan Cekal Serta Tabah.

Macam2 Pertuduhan Drpd Mahkamah Sehingga LHDN digunakan untuk takutkan Pemimpin UMNO dan Penyokong UMNO Untuk Cipta Persepsi Negatif Dimata Rakyat.

Bergadai, Berpanas , Berhujan Barisan Kepimpinan UMNO Ketika Kita Pembangkang Untuk Jaga Parti UMNO Agar Terus Bangkit. Bukan Perkara Mudah Jadi Pemimpin Zaman Pembangkang, Tiada Siapa Yang Bantu Untuk Tadbir Parti Daripada Segi Dana Dan Peruntukan Semua  Sendiri Tanggung Kerana Sayangkan UMNO.

Kepimpinan UMNO Terus Langkah Kehadapan Dengan Istiqamah Untuk Terus Perkukuhkan UMNO Hari Ke Hari Tanpa Kenal  Penat Lelah Kerana Sayangkan UMNO..

Sehinggalah UMNO Kembali diterima oleh Rakyat sedikit demi sedikit dan dalam masa 22 Bulan Berjaya Kukuhkan Kembali UMNO. Pelbagai Strategi Disusun Sehingga Kini Alhamdulilah Berjaya Jadi Sebahagian Daripada Kerajaan Perikatan Nasional.

Tapi Kini Perasan Tak , Sudah Muncul Kembali Watak2, Kumpulan2 ,Virus2 Yang Sebelum Ini Lari Tinggalkan UMNO , Yang Tak Yakin Ngan UMNO , Yang 22 Bulan Duduk Di Kedai Kopi Bercerita Zaman UMNO Sudah Habis, Yang Bangga Berselfie Ngan Pemimpin Pakatan Harapan 

Mereka kembali nak berhimpit ngan Pemimpin2 UMNO  dan Penyokong2 UMNO Ibarat mereka ni tak bersalah. Malah Kini Puak2 Ni Mula Bercita2 Kembali Nak Bertanding Rebut Jawatan Pada Pemilihan Akan Datang Kerana UMNO Kembali Berkuasa.

Zaman Susah Mereka Hilang, Kita Kena Ingatkan Puak2 Ni Ketika Zaman Kita Berkuasa Kita Bangga, Ketika Zaman Susah Hilang Kuasa Kita Setia Dan Taat. Kita Boleh Maafkan Tapi Kita Tidak Lupa Siapa Mereka.

UMNO SEBUAH PARTI PERJUANGAN. Hanya yang cekal, tabah, setia , ikhlas, berani dan istiqamah akan berjaya.

BERSATU, BERSETIA , BERKHIDMAT

Dato Armand Azha Hj Abu Hanifah
Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Malaysia
Ketua UMNO Bahagian Subang

Tuesday, May 19, 2020

BETUL KE DUIT PERUNTUKAN YPC - SYED SADDIQ HILANG??


Konon hilang duit RM250,000 di rumah Saddiq. Tapi dengar cerita daripada geng Armada sendiri, duit yang hilang tu duit Youth Power Club yang Saddiq dah ambil dahulu konon nak buat program YPC tapi nak dilencongkan ke tempat lain.

Mungkin nak bawak duit tu pergi berjoli dengan 'pembantu rumah' dia yang pakai baju harimau tu kot...

Saddiq kena jawab dengan jujur. Mana perginya duit peruntukan YPC?


PENGKHIANAT MANDAT RAKYAT



Ada segelintir Politikus yang seenaknya menuduh dan melabel Kerajaan Perikatan Nasional ini adalah Kerajaan Tebuk Atap serta pengkhianat Mandat Rakyat..

Ini adalah spin paling gila oleh PH.. Pengkhianat Mandat Rakyat ialah apabila menggunakan manifesto yang bukan kitab suci sebagai modal meraih undi Pilihanraya sehingga menang pada PRU14 yang Di ibaratkan menipu untuk menang.. INILAH SEBENARNYA PENGKHIANAT MANDAT RAKYAT, MENABUR JANJI PALSU UNTUK MENANG... MANIFESTO YANG SKRIPNYA DATANG DARI PKR DAN DAP

Kepada TSMY dan seluruh ahli Parlimen Bersatu yang bersama-sama membentuk KERAJAAN PERIKATAN NASIONAL adalah mereka yang berusaha MENEBUS DOSA atas penipuan MANIFESTO PH..

MEREKA YANG WARAS SENDIRI BOLEH MENILAI.. PH ADALAH SECARA SAH PENGKHIANAT MANDAT RAKYAT..

"Muhyiddin layak dilantik sebagai Perdana Menteri kerana mendapat kepercayaan majoriti Ahli Dewan Rakyat" - YDPA

NOKTAH

Monday, May 18, 2020

LANGKAH RAWANG!! ANWAR BAKAL MENTERI BESAR SELANGOR!!

JIKA sebelum ini bekas Presiden PKR, Dato' Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail yang sebelum itu sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh memulakan Langkah Kajang dengan mengadakan Pilihanraya Kecil DUN Kajang demi untuk menyingkirkan Tan Sri Khalid Ibrahim daripada kedudukannya sebagai Menteri Besar Selangor.

Namun nasib tidak menyebelahi beliau apabila Azmin Ali mengambil langkah pantas dengan berjumpa dengan orang kuat Istana Selangor untuk diangkat menjadi Menteri Besar Selangor yang baru.

*****************************

TERKINI! Dato' Seri Bro. Anwar Bin Ibrahim nampaknya sedang mengusahakan untuk menjadi Menteri Besar Selangor bagi menggantikan Dato' Seri Amiruddin Shaari.

Mengikut maklumat yang diterima dari sumber dalam PKR kem Azmin Ali, Presiden PKR itu akan melakukan Langkah Rawang yang mana akan berlaku Pilihanraya Kecil di DUN Rawang selepas Hari Raya Aidilfitri ini bagi membolehkan beliau menjadi Menteri Besar Selangor yang baru.

Desas-desus juga mengatakan, ramai kepimpinan PKR sudah mengetahui rancangan Anwar Ibrahim ini dan mereka melihat Anwar Ibrahim sudah terlalu jauh menyimpang daripada matlamat asal perjuangan parti yang dibinanya sendiri.

Khabar angin juga semakin kuat apabila baru-baru ini Ketua Srikandi PKR telah meletak jawatan atas alasan yang sama.

Amiruddin Shaari yang diketahui merupakan antara penyokong kuat Azmin Ali turut menyatakan dalam sidang medianya baru-baru ini juga bahawa, 'tiada sekatan untuk pemimpin PKR Selangor menyokong Tan Sri Muhyiddin Yassin'.

Maka mengikut perkiraan dan angin ribut yang sedang melanda PKR Selangor, sahih dan akan berlakulah satu lagi PRK yang dirancang untuk menobatkan Anwar Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor seterusnya menolak atau membenamkan Amiruddin Shaari yang lebih menyokong Azmin Ali.

Justeru itu, bermulalah drama politik yang tiada penghujungnya dalam PKR. Pecah belah, pengkhianatan dan tikam menikam terus menjadi senjata paling ampuh dalam Parti Keadilan Rakyat.

Tamat.


Sunday, May 10, 2020

KES RASUAH DAN SALAH GUNA KUASA KERAJAAN PAKATAN HARAPAN NEGERI SELANGOR.


Baru baru ini heboh tentang siasatan SPRM mengenai kontrak RM 30 juta Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Perkara ini menjadi peluru kepada ahli-ahli politik PH menyerang KKM yang sedang bertarung siang dan malam untuk membendung penularan COVID-19. KKM telah memberikan kerjasama baik kepada pihak berkuasa untuk menyiasat perkara ini. Sesiapa yang telibat dan sekiranya didapati bersalah harus dihukum.

Namun isu rasuah dan salahguna kuasa ini tidak hanya pada Kerajaan PN. Kita juga ada mendengar isu rasuah ini dalam Kerajaan PH contohnya isu terowong Penang, isu rumah Lim Guan Eng dan banyak lagi. Dari info terbaru yang diterima ada satu lagi kes rasuah dan salah guna kuasa yang melibatkan pegawai pegawai Pejabat Menteri Besar Selangor. Ya pegawai pegawai MB yang berlagak sombong itu.

Kerajaan Negeri Selangor telah memperkenalkan SELANGKAH (boleh dilayari di www.selangkah.my) iaitu salah satu cara untuk mengesan contact rapat orang yang didapati positif COVID-19. Dimaklumkan projek tersebut dilakukan secara runding terus (direct nego) kepada syarikat AI4Good Sdn Bhd. Satu syarikat baru yang ditubuhkan pada 23 November 2018 dengan paid up capital RM 5,000 sahaja. Menerusi semakan syarikat tersebut tak pernah buat audit pun!

Nama nama penting yang berada di Pejabat Menteri Besar Selangor terlibat secara langsung dengan perkara ini. Penyusunan syarikat ini untuk mendapatkan habuan di lakukan ketika penularan COVID, mereka menggunakan surat perlepasan untuk bekerja dari Kerajaan Negeri dengan sewenang-wenangnya. Ada juga pegawai yang menggunakan surat Kerajaan Negeri untuk pergi ke utara untuk tujuan peribadi! Tapi untuk cerita yang ini kita akan buka satu tajuk yang lain.

Persoalannya bagaimana syarikat baru ini diberi kepercayaan oleh Kerajaan Negeri Selangor yang dipimpin oleh Dato’ Seri Amirudin Shari untuk mengumpul data data peribadi di Selangor? Kita sedia maklum bahawa data data peribadi yang mempunyai maklumat seperti nama, no ic, no telefon adalah highly classified dan sensitive. Jadi apakah kriteria yang digunakan Kerajaan Negeri Selangor untuk evaluate dan menganugerahkan projek SELANGKAH kepada syarikat tersebut? Ini menjadi tanda tanya dikalangan pegawai pegawai di peringkat dalaman SUK.

Beberapa hari yang lalu MB Selangor turut memaklumkan melalui laman Instagram terdapat hampir 300k maklumat telah direkodkan melalui SELANGKAH. Angka itu akan terus meningkat dan menjangkakan sehingga jutaan data peribadi. Keselamatan data ini tidak seharusnya diletakkan ke tangan syarikat 5 ringgit!

Ada kemungkinan syarikat itu boleh jual data-data peribadi tersebut apabila apabila ditawar ratusan ribu ringgit daripada mana-mana pihak yang tidak bertanggungjawab untuk menyalahpakai data-data peribadi rakyat rakyat Selangor.

Tatkala krisis COVID-19 yang melanda negara, orang orang seperti ini mengambil kesempatan dan menggunakan kedudukan mereka untuk memperkayakan diri sendiri. Sebagai anak jati Selangor mari kita menuntut supaya SPRM menyiasat perkara ini secara bebas.

Sumber - ISU Viral








DEDAH: COMPANY DEVELOPER DAPAT TENDER BUAT MAKMAL COBID19


SCRUT KHAZANAH JAYA

Dikatakan syarikat ini telah mendapat tender kerajaan yang berharga lebih kurang RM30 juta sempena Covid-19 daripada KSU KKM. RM30,000,000 tau! Juta tau!

Apa yang menariknya tender tersebut dikatakan kerajaan membayar pendahuluan sebanyak RM15 juta dahulu. RM15,000,000 tau! Juta tau!

Jadi kami telah SCRUT SSM report syarikat Khazanah Jaya ini di platform kami, www.interepo.com. Kami dapati, syarikat Khazanah Jaya ini bukanlah syarikat medical supply, TETAPI syarikat PROPERTY DEVELOPMENT. Developer oi!

Yang lebih menarik, syarikat ini dimiliki oleh :

1. Encik Tan Boon Keong 
2. Tan Jiat Jui

Manakala KSU KKM ialah Dato’ Seri Chen Chow Min.

Kami cuma tak faham bagaimana syarikat yang tidak ada pengalaman atau nature of businessnya bukan di dalam ruang kesihatan dan perubatan boleh mendapatkan tender ini. Takda ke syarikat medical supply lain yang layak? Kan ada supply reagent bagai tu. Kasilah chance company yang betul-betul memang supply barang-barang tersebut buat kan?

Kalau boleh advance 50%, kan lebih baik share the cake dengan syarikat-syarikat SME medical supply marhaen yang ada, bukan bagi dekat syarikat developer yang dah kaya raya. 

Jumlah RM15 juta advance itu pun jauh melebihi paidup syarikat RM8 juta. Sama dengan revenue syarikat tahun lepas. Jika nak cari syarikat yang berduit atau steady pun, tapi nampaknya tahun lepas pun rugi RM4.7 juta pula.

Anyway, tahniah kepada pemenang tender! Harap nanti nak beli kerete recond SCRUT lah dulu di www.scrut.my yer..

Korang jangan main tuduh-tuduh tau, jangan lupa SCRUT dulu informasi. Kenapa perlu SCRUT? Macam mana nak SCRUT?

Baca sini : 

https://www.facebook.com/581817132303470/posts/840929486392232/?d=n

#HEILB40M40
#LawanKapitalisJahat

Thursday, May 7, 2020

ADUN CHINI MENINGGAL DUNIA

Takziah diucapkan kepada keluarga Allahyarham.
Adun Chini Dato Seri Abu Bakar Bin Harun meninggal dunia di Hospital Besar Kuala Lumpur. Difahamkan Allahyarham meninggal kerana serangan jantung.
Setakat  ini tiada maklumat lanjut diperolehi.

Tuesday, April 28, 2020

SEBAR BERITA PALSU, PEMIMPIN PKR BAKAL DIDAKWA!


Unit Siasatan Jenayah Terkelas (USJT), Jabatan Siasatan Jenayah, Bukit Aman akan membuat pertuduhan terhadap Fuziah Salleh, bekas Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri di Mahkamah Sesyen Johor Bahru esok kerana menyebarkan berita palsu.

Ahli Parlimen Kuantan dari PKR itu akan akan berhadapan pertuduhan jam 8.30 pagi esok berhubung kiriman yang dibuatnya menerusi Facebook.

Kiriman itu mendakwa berlaku keadaan di luar kawalan di Kompleks Imigresen, Kastam Dan Kuarantin (CIQ), Bangunan Sultan Iskandar, Tambak Johor susulan kepulangan warga Malaysia dari Singapura.

Pada 12 April lalu, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Huzir Mohamed, dilaporkan berkata polis merakam keterangan Fuziah bagi membantu siasatan.

Kenyataan berserta video dimuat naik bekas Timbalan Menteri itu menerusi Facebook menggunakan nama 'Fuziah Salleh'.

Imigresen Johor turut menafikan dakwaan itu dan membuat laporan polis. Gajet digunakan untuk memuat naik kenyataan berkenaan turut dirampas dan siasatan lanjut masih diteruskan.

Siasatan diklasfikasikan mengikut Seksyen 500 Kanun Keseksaan dan Seksyen 505(b) Kanun Keseksaan masing-masing kerana fitnah dan mendatangkan khianat awam.

Kes turut disiasat mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 kerana penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian. - Berita Harian

Monday, March 23, 2020

DALAM SITUASI KRISIS, MB SELANGOR MASIH BERMAIN POLITIK LAGI?? #covid19



Kerajaan Negeri Selangor nampaknya tidak akan berhenti bermain dengan sentimen dan politik jijik mereka. Walau negara sekarang masih dalam krisis yang paling teruk, Menter Besar Selangor, Amiruddin Shaari terus menindas wakil rakyat daripada parti pembangkang di negeri Selangor.

Begitu jijik dan keji permainan penindasan ini.

Kalau nak bagi peruntukan bagi kepada semua. Kalau tak berlaku situasi #covid19 ini kita faham sebab memang perangai kerajaan Selangor bersikap menindas. namun tidak faham apabila masa-masa genting seperti ini pun kerajaan negeri terus menganaktirikan beberapa ADUN pembangkang dan sebahagian dari kerajaan Malaysia.

Pelik! apabila ada juga ADUN dari parti Bersatu mendapat peruntukan dan ada yang tidak dapat. Permainan gila apa lagi yang amirudin buat ni? Tak boleh ke nak tolak tepi dulu politik dan selesaikan serta penuhi keperluan rakyat Malaysia buat masa ini.

Empat ADUN dari Bersatu yang dapat peruntukan tambahan pun bukan lurus sangat. LALANG!

Pagi jumpa Tun M kata beri sokongan tidak berbelah bahagi.
Petang cantik punya JILAT TS Midin konon akan sokong terus jadi PM.

Politik gila!



Friday, March 20, 2020

PATUHI ARAHAN KALAU NAK SELAMAT! #stayathome #covic19


LAMA rasanya tak membebel dalam blog ketinggalan zaman ni. Tapi aku tetap nak membebel jugak!

Pasal kat rumah tak boleh membebel, kita dengar isteri membebel.

KEPADA SEMUA RAKYAT MALAYSIA!!!!!

Tolonglah patuh arahan. Korang ni memang cita-cita dari kecil nak mati sebab virus corona ni ke? Kalau korang memang bercita-cita sebegitu, aku sarankan duduk je rumah sendiri selama setahun tak payah keluar!

Apa celaka sangat perangai tak faham bahasa. Semua bahasa pihak kerajaan dah maklum. Ye lah, ada yang haram tak faham bahasa Malaysia walau katanya lahir kat Malaysia. Bangang!

Ko duduk diam-diam dalam rumah. Happy-happy dengan familly sendiri tak boleh?

Kalau nak mampus sangat kena dengan virus ni pergilah jalan-jalan. Kalau nak mampus jugak jangan libatkan orang lain. Pergi mati kat dalam hutan. Atau pergi naik tongkang sampai tengah laut. Matilah ko sorang-sorang.

Sekian luahan aku.

Esok tengah fikir nak buat aktiviti apa pulak....