Konco-konco ku

Sunday, May 10, 2020

KES RASUAH DAN SALAH GUNA KUASA KERAJAAN PAKATAN HARAPAN NEGERI SELANGOR.


Baru baru ini heboh tentang siasatan SPRM mengenai kontrak RM 30 juta Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Perkara ini menjadi peluru kepada ahli-ahli politik PH menyerang KKM yang sedang bertarung siang dan malam untuk membendung penularan COVID-19. KKM telah memberikan kerjasama baik kepada pihak berkuasa untuk menyiasat perkara ini. Sesiapa yang telibat dan sekiranya didapati bersalah harus dihukum.

Namun isu rasuah dan salahguna kuasa ini tidak hanya pada Kerajaan PN. Kita juga ada mendengar isu rasuah ini dalam Kerajaan PH contohnya isu terowong Penang, isu rumah Lim Guan Eng dan banyak lagi. Dari info terbaru yang diterima ada satu lagi kes rasuah dan salah guna kuasa yang melibatkan pegawai pegawai Pejabat Menteri Besar Selangor. Ya pegawai pegawai MB yang berlagak sombong itu.

Kerajaan Negeri Selangor telah memperkenalkan SELANGKAH (boleh dilayari di www.selangkah.my) iaitu salah satu cara untuk mengesan contact rapat orang yang didapati positif COVID-19. Dimaklumkan projek tersebut dilakukan secara runding terus (direct nego) kepada syarikat AI4Good Sdn Bhd. Satu syarikat baru yang ditubuhkan pada 23 November 2018 dengan paid up capital RM 5,000 sahaja. Menerusi semakan syarikat tersebut tak pernah buat audit pun!

Nama nama penting yang berada di Pejabat Menteri Besar Selangor terlibat secara langsung dengan perkara ini. Penyusunan syarikat ini untuk mendapatkan habuan di lakukan ketika penularan COVID, mereka menggunakan surat perlepasan untuk bekerja dari Kerajaan Negeri dengan sewenang-wenangnya. Ada juga pegawai yang menggunakan surat Kerajaan Negeri untuk pergi ke utara untuk tujuan peribadi! Tapi untuk cerita yang ini kita akan buka satu tajuk yang lain.

Persoalannya bagaimana syarikat baru ini diberi kepercayaan oleh Kerajaan Negeri Selangor yang dipimpin oleh Dato’ Seri Amirudin Shari untuk mengumpul data data peribadi di Selangor? Kita sedia maklum bahawa data data peribadi yang mempunyai maklumat seperti nama, no ic, no telefon adalah highly classified dan sensitive. Jadi apakah kriteria yang digunakan Kerajaan Negeri Selangor untuk evaluate dan menganugerahkan projek SELANGKAH kepada syarikat tersebut? Ini menjadi tanda tanya dikalangan pegawai pegawai di peringkat dalaman SUK.

Beberapa hari yang lalu MB Selangor turut memaklumkan melalui laman Instagram terdapat hampir 300k maklumat telah direkodkan melalui SELANGKAH. Angka itu akan terus meningkat dan menjangkakan sehingga jutaan data peribadi. Keselamatan data ini tidak seharusnya diletakkan ke tangan syarikat 5 ringgit!

Ada kemungkinan syarikat itu boleh jual data-data peribadi tersebut apabila apabila ditawar ratusan ribu ringgit daripada mana-mana pihak yang tidak bertanggungjawab untuk menyalahpakai data-data peribadi rakyat rakyat Selangor.

Tatkala krisis COVID-19 yang melanda negara, orang orang seperti ini mengambil kesempatan dan menggunakan kedudukan mereka untuk memperkayakan diri sendiri. Sebagai anak jati Selangor mari kita menuntut supaya SPRM menyiasat perkara ini secara bebas.

Sumber - ISU Viral








1 comment:

  1. Saya telah melihat dan mencuba pelbagai strategi dan kaedah, sehingga saya kehilangan banyak wang ketika mencuba. Sehingga saya mengemukakan strategi baru ini yang saya jalankan semula dan berjaya mendapatkan kembali wang saya yang hilang dan masih membuat pertumbuhan yang konsisten di seluruh perdagangan saya. Carlos Ellison adalah profesional yang luar biasa, dengan pengalaman yang luas dan pengetahuan mendalam mengenai perundingan pertanian, Dia membantu saya untuk mengambil penalti kewangan.

    Melabur US $ 500 dan dapatkan AS $ 6000 seminggu (7 hari),

    Melabur $ 1000 dan dapatkan $ 12000 seminggu (7 hari)
    ,
    Melabur $ 2500 dan dapatkan $ 30,000 seminggu (7 hari).

    Semua dalam keuntungan mingguan dan dijamin 100%. (Bayaran dijamin). Bebas untuk dihubungi - jika anda berminat melalui e-mel: carlose78910@gmail.com

    ReplyDelete

comment please.....