Konco-konco ku

Wednesday, August 4, 2010

Pabila Monyet Tak Dapat Pisang


IPOH 3 Ogos - Kedegilan Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin (Pas-Pasir Panjang) yang terus melakukan kekecohan menyebabkan beliau diarah keluar dan digantung daripada menghadiri sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) hari ini.

Mohamad Nizar yang diberi laluan membahaskan usul Rang Undang-undang Perbekalan Tambahan 2010 telah menjadikan DUN sebagai pentas politik apabila meneruskan 'ceramahnya' sehingga lebih sejam dan hanya berhenti selepas diarah keluar, itu pun setelah kira-kira 15 minit diminta berbuat demikian.

Walaupun sudah diberi amaran banyak kali oleh Speaker, Datuk R. Ganesan supaya duduk, Mohamad Nizar langsung tidak menghiraukannya dan tidak memberi peluang kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) lain membahaskan usul tersebut.

'Kedegilan' Mohamad Nizar itu menyebabkan Datuk Ramly Zahari (BN-Manong) mengusulkan supaya ADUN Pasir Panjang itu dihalau dan digantung selama sehari dan usul tersebut diterima oleh Ganesan yang banyak bersabar dengan tingkah laku Ketua Pembangkang itu.

Harapan rakyat untuk melihat sidang DUN kali ini berjalan lancar juga tidak kesampaian apabila semua ADUN pakatan pembangkang keluar meninggalkan Dewan mengikut Mohamad Nizar.

Ini kali ketiga pakatan pembangkang memboikot sidang DUN Perak sejak mereka kehilangan pemerintahan kerajaan negeri.

Terdahulu, sidang DUN dilihat berjalan dengan lancar walaupun kekecohan sudah tercetus semasa Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir menjawab soalan lisan daripada Datuk Seri Mohd. Tajol Rosli Ghazali (BN-Pengkalan Hulu).

Kekecohan itu berlaku selepas Nga Kor Ming (DAP-Pantai Remis) menggunakan kamera iaitu antara alat yang dilarang digunakan oleh ahli Dewan dan enggan menyerahkannya selepas diminta berbuat demikian oleh Ganesan.

Selepas itu, persidangan masih diteruskan walaupun acap kali pemimpin pembangkang terutama Kor Ming, Datuk Ngeh Koo Ham (DAP-Sitiawan) dan Thomas Su Keong (DAP-Pasir Pinji) 'mengganggu' sesi soal jawab menyebabkan hanya tujuh daripada 36 soalan dapat dijawab.

Namun, sebaik Zambry selesai membentangkan usul Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan 2010, Mohamad Nizar yang dilihat banyak berdiam diri semasa sesi soal jawab, mula menunjukkan 'belangnya' apabila diberi peluang untuk membahaskan usul tersebut.

Kelancangan Mohamad Nizar mengutuk kerajaan negeri Barisan Nasional (BN) termasuk menggelarkan BN sebagai pengecut kerana mengadakan sidang DUN selama sehari menyebabkan sidang itu semakin 'panas' sehingga Zambry turut mencabar beliau untuk berdebat satu lawan satu.

Ganesan juga dilihat gagal mengawal persidangan dengan baik kerana tidak bersikap tegas terhadap Timbalan Pesuruhjaya Pas negeri itu.


Dob said: macam ni la gaya seorang ahli politik @ ex-MB Perak. Malu la orang melayu cam ni.. malas nak komen lebeh2..korang pikir la sndr..cmni ke nk jd pemimpin..

No comments:

Post a Comment

comment please.....