Konco-konco ku

Thursday, July 6, 2023

PRN KEDAH: MUKHRIZ MAHATHIR CALON MENTERI BESAR KEDAH - PERIKATAN NASIONAL

 


KECOH dua tiga hari minggu ini bahawa Sanusi bakal mengakhiri jawatan Menteri Besar Kedah dan akan diserahkan kepada Mukhriz anak Mahathir jika menang PRN pada Ogos ini.

Bisik-bisik orang PAS Kedah mengesahkan bahawa kepimpinan PAS Pusat sudah merestui dan menyokong supaya Menteri Besar Kedah diserahkan kepada Mukhriz kerana Parti Pejuang sudah bekerjasama dengan Perikatan Nasional di dalam NGO Proklamasi Orang Melayu yang diterajui oleh Tun Mahathir Mohamad.

Sebagai tanda sokongan dan penghargaan Mahathir yang sudi bekerjasama bersama Perikatan Nasional, makan kepimpinan Perikatan Nasional peringkat pusat sudah bermesyuarat tanpa kehadiran Sanusi dan juga telah bersetuju untuk membalas jasa Tun Mahathir dengan memberikan kerusi MB Kedah kepada anaknya.

Jika kita lihat muka Sanusi dua tiga menjak ini pun kita sudah tahu yang beliau tidak bersedia untuk melepaskan kerusi empuk MB Kedah. Namun atas desakan daripada kepimpinan PAS Pusat dan Kepimpinan Tertinggi Perikatan Nasional termasuk Muhyidin Yassin sendiri yang mengarahkan agar Sanusi diam dan perlu mengikut arahan jika tidak, tiada kerusi untuk Sanusi pada PRN kali ini.

Ini satu tamparan yang hebat buat Sanusi yang teamnya di Kedah. Ada yang sudah memulakan boikot terhadap kepimpinan PN. Ada yang sudah keluar dari parti PAS secara senyap-senyap. Malah ada yang sudah menyatakan tidak akan menyokong dan mengundi Perikatan Nasional pada PRN kali ini kerana kecewa dengan kepimpinan PAS yang tunduk macam orang bodoh atas arahan dan permintaan Muhyiddin dan Mahathir.

Namun apa-apa pun, sama-sama kita saksikan kesudahan drama di Kedah bulan ini.

No comments:

Post a Comment

comment please.....